Business Internaţional

Producatorii americani de autoturisme au planuri marete: cresterea exporturilor de masini "made in USA"

25.04.2008, 21:50 21

General Motors a anuntat deja ca intentioneaza sa suplimenteze exporturile catre Europa, China si America Latina, in special catre Brazilia, fiind tintite statele emergente. Chrysler, puternic afectata de deprecierea dolarului fata de moneda europeana, a inceput sa renunte sa mai produca in Europa, indreptandu-si atentia catre Statele Unite, incercand sa profite de costurile reduse si de capacitatea mare de productie de pe piata americana, scrie Wall Street Journal.
Ford Motor s-a aratat interesata de suplimentarea exporturilor odata cu reducerea costurilor cu forta de munca din Statele Unite.
In ultimii ani Statele Unite au devenit cea mai costisitoare piata din lume pentru productia de autoturisme.
Noile prevederi incheiate anul trecut cu sindicatul Union Auto Workers (UAW) au imbunatatit insa considerabil situatia pe piata americana din punct de vedere al competitivitatii la nivel international.
De asemenea, nivelul scazut al dolarului, care implicit duce la scaderea costurilor de productie, duce la cresterea productiei interne a companiilor auto americane.
"Noile prevederi sindicale, corelate cu deprecierea dolarului, pun producatorii americani de autoturisme intr-o situatie extrem de favorabila pentru consolidarea exporturilor", a declarat Mike Herron, unul din oficialii UAW, implicati in tratativele desfasurate in prezent cu compania General Motors.
Cresterea competitivitatii companiilor americane a starnit ingrijorari printre producatorii straini de autoturisme prezenti in SUA, ai caror angajati nu fac parte din sindicatul UAW. Compania japoneza Toyota, de exemplu, a inceput tratativele cu sindicatul propriilor angajati pentru reducerea costurilor salariale.
Spre sfarsitul acestui an, General Motors a anuntat ca va incepe sa exporte catre China modelul Buick Enclave, un SUV de sapte locuri. Dee Allen, purtatorul de cuvant al GM, a anuntat ca compania americana spera ca totalul exporturilor catre China sa atinga la sfarsitul anului viitor nivelul de 25.000 de unitati exportate. De asemenea oficialii companiei au anuntat in cadrul intalnirii lor cu membrii conducerii UAW ca intentioneaza producerea unui nou model de masina in cadrul uzinei de asamblare de mici dimensiuni din apropiere de Lordstown, statul Ohio.
Intreaga productie a noii uzine va fi destinata exporturilor catre restul pietei nord-americane, in special catre Canada si Mexic. Uzina a fost in prag de inchidere, dupa ce costurile de productie devenisera prea mari pentru General Motors.
Presedintele si directorul operatiunilor GM, Frederick Henderson, a declarat ca noile modele General Motors au avut un impact pozitiv pe piata americana si considera ca acelasi rezultat il vor inregistra si pe pietele externe.
"Deprecierea dolarului duce la cresterea competitivitatii companiilor americane, care implicit poate duce la cresterea exporturilor si respectiv a profitabilitatii companiei", a apreciat Henderson.
Chrysler, care pana la sfarsitul lui 2007, detinea un contract cu o companie europeana pentru productia de camionete, s-a decis sa renunte la productia de autoturisme in Europa, indreptandu-si atentia catre piata americana. In prezent Chrysler exporta catre Europa modelul Dodge Caravan, cunoscut insa pe continentul european sub numele de Chrysler Voyager.
De asemenea, compania americana mai exporta catre Europa alte modele Chrysler si Jeep. De la inceputul anului si pana in prezent au fost exportate catre piata europeana aproximativ 15.000 de unitati, in crestere cu 40% fata de anul anterior.
In Europa, Chrysler mai produce in continuare modelul Jeep, in parteneriat cu producatorul european de autoturisme Magna Steyr, contract care insa va expira in 2009. Dupa aceasta data, producatorul american intentioneaza sa-si mute productia in Statele Unite.
Ford a reusit toamna trecuta sa ajunga la un acord cu UAW astfel incat sa reduca costurile de productie cu forta de munca, masinile companiei americane devenind astfel mai competitive pe pietele internationale din punct de vedere al costurilor. In prezent Ford exporta in principal doua modele, Ford Ranger, o camioneta de dimensiuni reduse, si Ford Focus, din clasa mica, in special pe pietele din Brazilia si Mexic.
"Acordul la care Ford a ajuns impreuna cu UAW a garantat companiei americane viabilitatea exporturilor sale", a declarat Michael Robinet, analist al firmei de consultanta CSM Worldwide. "Efectele combinate ale deprecierii dolarului cu noile acorduri ale UAW transforma Statele Unite intr-o piata cu forta de munca ieftina, precum China si Brazilia", a adaugat el.
Cu toate ca salariile au scazut de la 26 de dolari pe ora (16,39 euro) la doar 14 dolari pe ora (8,83 euro), noile prevederi sindicale acorda mai multe beneficii salariale muncitorilor din industria auto din Statele Unite.
De asemenea, noile prevederi asigura crearea unor fonduri speciale de pensii si de sanatate destinate salariatilor producatorilor auto din Statele Unite, membri ai UAW, ceea ce permite companiilor sa se retraga din fondurile de investitii.
Pentru a-si putea pastra pozitia pe piata, compania japoneza Toyota a anuntat ca va renunta la aplicarea planului tarifar aprobat de UAW, actualii salariati nefiind insa afectati de aceasta modificare. Conducerea companiei japoneze au luat hotararea ca noii salariati sa nu fie platiti cu mai mult de 50% decat salariile practicate in zona in care se afla localizate uzinele Toyota din Statele Unite.
Cresterea exporturilor companiilor americane ar putea duce la trecerea din nou pe profit a operatiunilor din Statele Unite a celor trei producatori (General Motors, Ford si Chrysler). De asemenea, cresterea exporturilor va contribui la marirea cotelor de piata detinute de companiile americane in strainatate, cu atat mai bine cu cat vanzarile din Statele Unite au fost afectate de aparitia recesiunii economice.
Exporturile ar putea duce de asemenea la scaderea costurilor de productie si la marirea capacitatii de productie a companiilor auto americane.
Cu toate acestea, posibilitatile de crestere ale companiilor americane nu vin fara unele riscuri. Producatorii de autoturisme trebuie sa-si dea seama exact de nivelul cererii pe pietele emergente. De asemenea, producatorii americani trebuie sa gaseasca o modalitate prin care actualul personal sa fie schimbat astfel incat sa poata beneficia de noile prevederi sindicale adoptate de UAW, de acordarea unor beneficii mai mari, in detrimentul unor salarii mai mici.
Cresterea exporturilor presupune si accesarea mai buna a pietelor din strainatate, in special pe cele din Asia, multe dintre acestea fiind la randul lor exportatoare de autoturisme catre Statele Unite. Rusia, unul dintre cei mai mari potentiali clienti pentru producatorii americani, aplica un plan tarifar vamal extrem de ridicat. In acest sens, presedintele si directorul executiv al GM, Rick Wagoner, a prezentat deja problema actualilor candidati la presedintia SUA.
Potrivit statisticilor Camerei de Comert a SUA, valoarea exporturilor de autoturisme a atins in 2007 nivelul de 50,66 miliarde de dolari (31,98 miliarde de euro), ceea ce reprezinta doar o treime din valoarea importurilor de anul trecut. Aproximativ jumatate din exporturile producatorilor americani se indreapta catre piete apropiate Statelor Unite, in principal Canada si Mexic. Restul exporturilor sunt reprezentate de masini din segmentul premium, inaccesibile tuturor ca pret.
Producatorii americani spera insa sa majoreze cota exporturilor masinilor de larg consum. Directorul diviziei GM care desfasoara operatiuni pe pietele din America Latina, Africa si Orientul Mijlociu, Maureen Kempston-Darkes, a declarat "ca doreste sa profite la maxim de cresterea productiei din Statele Unite, pentru a-si consolida pozitia in cele 86 de state in care compania opereaza".
Divizia pe care Kempston o conduce este una vitala pentru operatiunile intregului grup General Motors, furnizand aproximativ 10% din veniturile totale ale companiei. Anul trecut, divizia a inregistrat vanzari de peste 18,3 miliarde de dolari (11,54 miliarde de euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO