Costul ingredientelor necesare pentru prepararea coq au vin, un fel tradiţional în Franţa, a urcat din nou în iunie, sfidând încetinirea continuă a ritmului inflaţiei, scrie Bloomberg.
Indicatorul Bloomberg care calculează cât sunt nevoite să cheltuie gospodăriile franceze pe ingredientele acestui fel a urcat cu 10,6% anual în iunie. Scumpirile în cazul morcovilor, cepei şi ciupercilor au accelerat faţă de luna mai. Costul total al acestui fel de mâncare a atins astfel un nou maxim de 19,42 euro.
Inflaţia generală a încetinit în iunie la cel mai scăzut nivel din martie anul trecut în Franţa, la 5,3%, însă scumpirile alimentelor se menţin ridicate la 13,7%, produsele proaspete fiind cu 14,1% mai scumpe.
Nici în Spania costul alimentelor nu reflectă decelerarea puternică a inflaţiei din ultima vreme.
Presiunea exercitată asupra consumatorilor este reflectată de indicatorul Paella al Bloomberg, care a urcat cu 14,5% faţă de anul trecut în iunie, deşi avansul general al inflaţiei a coborât sub 2%.
Creşterea costului felului clasic spaniol o depăşeşte pe cea a preţurilor alimentelor în general, de peste 10%. La baza acestei creşteri se află scumpirea dramatică a uleiului de măsline, cu 31% faţă de anul trecut, şi orezului, cu 21,9%. Cea mai mică creştere a fost înregistrată pentru peştele proaspăt sau refrigerat, de 3%.
În Polonia, aproape unu din doi consumatori nu-şi mai permite să viziteze un restaurant din cauza preţurilor prea ridicate, relatează Warsaw Voice. Restaurantele pierd bătălia cu inflaţia alimentară.
„În prezent, costurile administrării unei afaceri continuă să crească, la fel şi preţurile alimentelor. Astfel, nu există niciun semn că situaţia se va redresa rapid, iar consumatorii vor reveni în restaurante“, arată Szymon Mordasiewicz, director comercial la GfK Polonia.
Potrivit companiei, 67% dintre proprietarii de restaurante întrevăd o scumpire puternică a produselor necesare desfăşurării activităţii lor, în creştere cu 12% faţă de anul trecut.
În schimb, pizzeriile şi lanţurile de fast-food o duc mai bine.
„Restaurantele noastre din staţiuni raportează vânzări în creştere. Atragem clienţi oferind tot felul de discounturi şi oferte speciale“, arată Mateusz Cacek, vicepreşedinte al Sfinks Polska.
Unele concepte înregistrează rezultate mai bune în vremuri dificile.
Este vorba nu doar de pizzerii, al căror număr este în creştere, ci şi de locaţiile construite doar pentru a onora comenzile cu livrare.
Şi restaurantele din Ungaria se luptă să supravieţuiască. Livrările la domiciliu urmează o tendinţă de creştere. Restaurantele se confruntă cu o scădere a vânzărilor, iar clienţii devin din ce în ce mai atenţi la preţuri din cauza inflaţiei.