Business Internaţional

Supravietuitorul de la conducerea McKinsey

18.06.2004, 00:00 49

Ian Davis este omul care a reusit sa scoata firma de consultanta Mc Kinsey din frenezia erei internetului cu reputatia intacta.
Cat de mare a fost nebunia din cadrul companiei McKinsey in timpul boom-ului Internetului? "Pe scara Richter a nebuniei, probabil am atins 2 din 10", spune Ian Davis, directorul firmei de consultanta. "Nu am fost nicidecum 10 din 10. Daca ar mai avea loc o asemenea frenezie, vrem sa ne asiguram ca vom avea 0, cel mult 1", relateaza Financial Times, intr-un interviu acordat de Ian Davis.
Davis este primul bitanic la conducerea McKinsey. Predecesorul sau, Rajat Gupta, s-a nascut in India dar a locuit in Statele Unite. El este primul manager care conduce firma din afara granitelor SUA, chiar daca biroul sau din Londra, aparent nelocuit, arata cat de mult timp a petrecut in alte locatii, de cand partenerii McKinsey l-au ales sef, acum trei ani.
Davis si-a petrecut primul an la conducerea companiei calatorind in jurul lumii, intalnindu-se cu angajatii McKinsey si cu clientii sai in 25 tari. Este tipic pentru personalitatea sa, dar si a firmei, ca primele 12 luni au fost dedicate discutiilor private. Mckinsey apreciaza parerile si ideile consltantilor sai. Publica pana si propriul jurnal-McKinsey Quarterly. Dar nu apreciaza acordarea atentiei personale, caci pentru Davis, in varsta de 53 ani, este  primul interviu acordat in functia de director.
Davis, care a fost la McKinsey timp de 25 de ani, cu un caracter abordabil, fluent, prefera sa vorbeasca despre viitor. Nu se fereste nici de atentia indezirabila pe care a adus-o ultimii ani ai boom-ului tehnologiei Internetului. Firma condusa de el a fost un adviser de lunga durata al companiei Enron, al carui model de afaceri a fos laudat de doi dintre consultantii sai, in cadrul McKinsey Quarterly.
Davis insista ca McKinsey este absolvita de orice ilegalitate. Enron a fost construita pe niste principii solide, indiferent ce s-a intamplat mai tarziu. "Enron a fost o companie care s-a cladit ca o afacere de un real succes, dupa care a trecut printr-un fel de boom specific erei dotcom - si se stie care au fost efectele".
Concluzioneaza, totusi, ca asocierea cu numele unei companii care a dat faliment nu este benefica pentru McKinsey. Nu a ajutat compania, si cu siguranta nu ne-a ajutat nici pe noi, sustine Davis. Discutiile pe care   le-a avut cu presedinti de companii l-au convins ca poate trece peste momentul dificil. "Oamenii stiu ca nu am avut nici o legatura cu vreo ilegalitate".
Clientii stiu si ca Enron a fost numai o parte  a activitatii McKinsey. "Noi lucram cu 400 de companii. Inevitabil vor exista lucruri care vor merge prost, ori din cauza noastra, ori impotriva actiunilor noastre. Clientii nostri sunt constienti ca nu vom castiga de fiecare data".
Recomandarile personale conteaza cel mai mult. In final, ceea ce determina in cea mai mare masura reputatia noastra este ceea ce discuta clientii nostri intre ei. Si ei chiar vorbesc despre noi, spune Davis. In acelasi timp, mai sunt multe lectii de invatat. De exemplu? "Acordarea unei atentii foarte, foarte mari-si asta nu inseamna ca pana in prezent nu a existat-asupra tipurilor de clienti cu care lucram"
McKinsey a fost nevoita sa redescopere modul in care deescopereau tinerele talente, pe care le-au pus in echipe cu consultanti mai experimentati, lucru care nu s-a intamplat numai in anii de  boom. Pierderea acestor tineri a afectat valorile de baza ale companiei. "In taraboiul creat, cativa s-au pierdut pe drum, dar asta nu inseamna ca ne-am indepartat cu buna stiinta de ei. Trebuie doar sa ne reafirmam valorile morale".
Anilor prielnici pentru afacerile de consultanta le-au urmat unii nefavorabili. Nu exista activitate pentru consultanti. McKinsey, ca parteneriat, nu trebuie sa publice rezultate financiare, dar se pare ca a suferit impreuna cu toti partenerii sai. Davis spune ca lucrurile au inceput sa se redreseze, atat pentru McKinsey, cat si pentru clientii sai.. Firma are in prezent 6200 consultanti, mai putin decat 7000, cat avea in 2001, dar mai multi decat cei 5000 angajati din 1998.
Si-a restructurat McKinsey ofertele de baza? Oare managerii vor sa plateasca niste tineri foarte pregatiti care sa le spuna cum sa isi conduca afacerea? "Nu cred ca parodierea activitatii noastre este un lucru potrivit". Credem in persoanele tinere din jurul nostru, care aduc o energie si o creativitate enorma in organizatiile noastre. Dar McKinsey combina tineretea cu experienta.
In orice caz, consultantii nu mai impresioneaza companiile cu diplome MBA. Multe companii isi angajeaza singure absolventii cu MBA. Poate ca acum douazeci de ani, consultantii se puteau fali cu priceperea lor. Acum nu mai este valabil, si asta e bine, sustine Davis.
Deci ce ofera, in fond, McKinsey, clientilor sai? In primul rand, o abordare independenta. "Problemele altor oameni sunt uneori mai usor de rezolvat decat ale noastre, atat din punct de vedere uman, cat si al afacerilor. Multi dintre clientii nostri, oameni foarte capabili, asteapta tocmai aceasta independenta". In al doilea rand, prin lucrul cu marile companii, consultantii se intalnesc cu anumite situatii mai des decat o fac clientii sai. Consultantii iau parte la multe achizitii, fuziuni sau restructurari la scara larga, in timp ce managerii nu asista la atat de multe. Majoritatea vor face o transfromare majora o data sau de doua ori, cel mult.
Al treilea serviciu este o pereche de maini in plus. Companiile nu vor sa angajeze oameni doar pentru evenimente care se petrec o singura data.
McKinsey mai ofera ceva, spune Davis: o privire de ansamblu la nivel international, care este relevanta in special pentru operatiunile de outsource si offshore. "Offshore-ul nu este un capriciu. Cred ca se intampla niste modificari fundamentale. In opinia mea, are legatura cu globalizarea pietei muncii". Companiile au inceput sa vanda si in afara pietelor pe care s-au infiintat, directionandu-si produsele catre piata mondiala. Acelasi lucru se intampla si cu forta de munca.
Cuvantul offshore induce oarecum in eroare. "Offshore este un cuvant cu incarcatura politica. De obicei, semnifica iesirea din Statele Unite oriunde-in special in India".
In timp ce se afla la Davos, in urma cu un an, asistand la o dezbatere "mai degraba plicticoasa" despre ofshoring, un manager japonez, care a observat ca Davis nu este american, l-a intrebat: "Esti la fel de frustrat ca si mine? Ai idee cate joburi au plecat din Japonia catre China in ultimii zece ani?"
In Suedia, se discuta despre despre joburile care s-au deplasat catre tarile Baltice. Dezbaterea fusese monopolizata de transferurile din S.U.A. catre India, care era denumita off-shore, referindu-se la joburile care necesita pregatire superioara. Nimeni nu se referea la offshore cand vorbea despre joburile din industria textila care au plecat din Marea Britanie catre Turcia.
Davis admite ca tranzactiile outsourcing sunt dificil de intermediat. "Discutam cu presedintele unei mari companii americane de software si tehnologie. Imi spunea ca ar putea sa vada un sfert din angajatii sai ca lucreaza in Indonesia, India, Romania. Ce ar insemna pentru organizatie? Un director zonal din India ar primi 50000$ pe an, ceea ce e enorm pentru India, fata de 500000$ cat ar primi in Silicon Valley.
McKinsey are propria sa viziune cand vine vorba de India. A infiintat un birou cu 300 de angajati , deschis 24 ore pe zi, 7 zile pe saptamana, care ofera consultanta cu elemente grafice si prezentari vizuale. A angajat si 12 oameni, intr-un birou langa Delhi, care au doctorate in matematica si care fac operatiuni statistice pentru toti consultantii firmei.
"Din punctul de vedere al McKinsey, offshore nu inseamna nimic pentru noi. Offshore de unde pana unde? Firma noastra este una cu adevarat globala. De exemplu, 40 de nationalitati diferite lucreaza in biroul din Londra", concluzioneaza Davis

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24