Business Internaţional

Swatch face eforturi pentru a tine pasul cu timpul

03.10.2005, 14:38 23

Nick Heyek, presedintele de la Swatch, imbracat cu o pereche de blugi, cu un tricou si fara cravata sau costum, pare a ilustra perfect imaginea brandului Swatch, scrie International Herald Tribune.

"Swatch reprezinta o provocare", insista el. Drept dovada, Heyek arata catre o poza dintr-un ziar cu el si Bill Gates, presedintele de la Microsoft, purtand ceasuri in culori aproape identice la festivitatea de lansare a unui recent joint venture din Statele Unite.

"Le-am luat in buzunar si i le-am dat lui Bill pe podium in ultimul moment", a spus Hayek razand. "Era singura metoda prin care il puteam convinge sa il poarte si pentru a ajunge in ziar", a continuat acesta.

Imaginea tradeaza totusi dificultatile cu care se confrunta grupul in mentinerea spiritului original si vesel, care a devenit in ultimele doua decenii una dintre cele mai mari companii de ceasuri din lume, cu vanzari de 3,5 miliarde de dolari anul trecut.

Cererea pentru ceasurile Swatch, care se vand pentru aproximativ 70 de dolari (57 de euro), stagneaza. In ciuda cresterii solide a profitului, actiunile Swatch au inregistrat o performanta mai slaba decat cele ale altor companii producatoare de bunuri de lux precum LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton sau Richemont, care detine Cartier. Analistii cred ca aceasta situtie este cauzata de imaginea de ceasuri ieftine.

Foarte multi considera ca Swatch ar trebui sa se concentreze asupra portofoliului de branduri de lux, care include Omega, Blancpain si Breguet. Omega a avut in special o crestere solida, care a adus jumatate din profitul din 2004 al companiei de 401 milioane de dolari (330 de milioane de euro).

"Daca ceasul Swatch este esential pentru viitorul grupului ramane de vazut", spune Matthew Morse, editor la revista WatchTime. "Cea mai mare parte a profitului este adus de brandurile de lux", a continuat acesta

Din biroul sau din regiunea Jura, inima industriei de ceasornicarie a Elvetiei, Hayek nu este prea ingrijorat de parerea investitorilor. "Noi vindem produse, nu actiuni", a spus Hayek, care a devenit director executiv in 2003. Totusi, el crede in continuare ca Swatch are probleme.

Compania reorganizeaza modul in care vinde si promoveaza ceasurile. Astfel s-a redus recent numarul de modele Swatch de la 155 la 80 in incercarea de a diminua costurile. O alta strategie vizeaza eliminarea produselor din cosurile de reduceri prin extinderea magazinelor marca Swatch.

Problema este cat de mult va mai reusi Swatch sa mentina "proaspat" ceasul de plastic. Analistii spun ca grupul este afectat de costurile mari pe care le presupune productia in Elvetia, de francul elvetian puternic si de concurenta produselor ieftine din Japonia si China.

"Swatch este de fapt un operator foarte bun", a declarat Melanie Flouquet, analist la J.P. Morgan Chase din Paris. "Problema este ca nu are un portofoliu la fel de bun ca si concurentii", a continuat aceasta.

Swatch intelege cu siguranta importanta ceasurilor de lux pentru afacere. In 1999 a achizitionat Breguet, un producator elvetian care vinde ceasuri de aproximativ 15.000 de dolari. Compania urmareste si alte achizitii in acest an in segmentul de lux.

Din declaratiile lui Hayek este clar ca ceasurile de plastic ieftine, care au adus familiei sale o avere, raman pasiunea lui.

In anii 1980, tatal lui Hayek, Nicholas Hayek, un consultant in domeniul ingineriei, a contribuit la salvarea industriei de la colaps prin fuziunea a doua companii falimentare Swatch. Sectorul avea de suferit din cauza concurentei producatorilor japonezi precum Seiko, care se foloseau de tehnologia ieftina cu quartz. Hayek senior a introdus modelul Swatch produs in masa in 1983 intr-o varietate de culori si modele. Astfel a luat nastere mania Swatch, pretul unor modele fiind mai mare la second hand.

Dar zece ani mai tarziu a devenit dificil pentru companie sa isi mentina vanzarile la nivelurile din trecut.

Spre deosebire de tatal sau, care adesea poarta patru ceasuri in acelasi timp, doua pe fiecare mana, Nick Jr, dupa cum este cunoscut in interiorul companiei, prefera doar unul. Astazi el poarta un model portocaliu Omega Planet Ocean. Acesta a contribuit la impulsionarea vanzarilor companiei prin introducerea gamei ultra thin "Skin".

Anul trecut a inceput sa vanda ceasul Paparazii Swatch in Statele Unite, realizat printr-un joint venture cu Microsoft, si care permite acces la Internet.

Compania nu a dezvaluit vanzarile pentru fiecare brand in parte, dar analistii estimeaza ca cifra de afaceri adusa de modelele Swatch va fi de 470 de milioane de dolari (387,5 milioane de euro), spre deosebire de Omega, care aduce 780 de milioane de dolari (743 de milioane de euro).

Hayek nu a renuntat. Cresterea preturilor nu reprezinta o optiune, a declarat el, iar in aceasta situatie controlul costurilor este crucial. Compania se va concentra in continuare si asupra pietelor asiatice. Si mai este un aspect intangibil pe care Hayek il invoca. "Swatch este un simbol", a conchis acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO