Business Internaţional

Unul dintre cei mai puternici executivi din Anglia se retrage după ce a creat imperiul Tesco

Unul dintre cei mai puternici executivi din Anglia se retrage după ce a creat imperiul Tesco

Autor: Livadariu Andreea

03.10.2010, 23:55 61

Succesul Tesco, companie des­pre care au apărut zvonuri că arintenţiona să intre şi pe piaţa din România, l-a făcut pedirectorul executiv Sir Terry Leahy să-şi câştige faima celui maiputernic om de afaceri al generaţiei sale, fiind caracterizat dreptun strateg care şi-a depăşit concurenţii datorită viziunii clare,atenţiei la detalii şi atitudinii combative, scrie Financial Times.Leahy in­tenţio­nea­ză să se retragă peste şase luni, iar anunţulsău a determinat o scă­dere a valorii de piaţă a Tesco de 750 demilioane de lire sterline (aproximativ 900 mil. euro). PhilipClarke, cel care îi va lua locul începând cu luna mar­tie a anuluiviitor, va trebui mai întâi de toa­te să-şi con­vin­găin­ves­titorii că extin­de­rea spre do­me­nii in­sufi­cientex­ploa­tate pre­cum ser­vi­cii ban­ca­re şi tele­co­mu­ni­ca­ţiieste cea potrivită.

Stilul Leahy în afaceri - studiu de caz pentru HarvardBusiness Review
În urmă cu 18 ani când Sir Terry Leahy a fost pro­mo­vatîn funcţia de di­rec­tor de mar­keting, Tesco era doar un lanţ dema­gazine cu in­flu­en­ţă la nivel lo­cal. "Un consul­tant deima­gi­ne ne spuse­se că uni­ca so­lu­ţie pen­tru re­lan­sa­re estesă ne schim­băm nu­me­le, de­oare­ce nu vom pu­tea pă­trun­denici­odată pe pia­ţa inter­na­ţională cu un ase­menea nu­me", îşiamin­teşte un angajat din companie. Directorii au ignorat sfatul,însă au ales să schimbe compania cu totul. Ce măsuri s-au luat şimodul în care au fost ele aplicate poate constitui un manual desprecum să dezvolţi o afacere, stilul de business al lui Leahy servinddrept studiu de caz pentru Harvard Business Review.
Cea mai în­drăz­nea­ţă mişcare a sa a fost con­struireahiper­mar­ke­turilor la pe­ri­fe­rie, de­oare­ce exis­ta riscul cabri­ta­nicii să nu con­sidere co­mod să-şi facă cum­pă­ră­tu­rileîn afara ora­şului. Insti­tu­ţi­ile finan­ciare nu au avut curajulsă fi­nan­ţeze ase­menea in­ves­tiţii, iar Ian MacLaurin (directorexe­cutiv al grupului pâ­nă în 1997) a fost nevoit să vândă câtevamagazine mai mici pentru a se putea extinde.
"Îmi amintesc un co­mentariu din The Times: «Dacă vrei ca­li­tate,găseşti la Sainsbury, iar da­că vrei preţuri mici vâ­neazăredu­ce­rile; ni­meni nu mai are ne­voie de Tesco». Asta ne-a adusîn si­tua­ţia de fi blocaţi la mijloc", po­ves­teş­te Leahy,convins de fap­tul că lanţul său de ma­gazine avea ne­vo­ie înpri­mul rând de o iden­ti­tate pu­ternică.
După un efort sus­ţinut, în anul 1995 Tesco a între­cutSains­­bury, ajun­gând li­der pe pia­ţa din Ma­rea Britanie.
Lea­hy a con­struit stra­tegia orientându-se numai către viitor:ma­ga­zi­ne­le urmau să se extindă mai mult în Ma­rea Britanie, sădez­volte vân­ză­ri­le în ma­terie de bunuri ne­alimentare şitrep­tat să furnizeze servicii ban­care şi de teleco­mu­ni­caţie."Ai impresia că vei da greş, însă eşti gata să faci orice ast­felîncât să nu cazi; aşa că decizi să-ţi asumi mai multe riscuri şi săinovezi mai mult", spune el. "Apoi îţi spui: nu vreau să mă lo­vescde încă un eşec. Atunci care ar fi mo­da­li­tatea cea mai bu­nă dea nu da greş? Fixarea pe suc­ces - asta este cea mai bună ca­le",mai spu­ne Leahy, adă­u­gând că ata­cul este mo­dul cel mai bun dea te apăra.
Tesco are o pia­ţă aproape du­blă fa­ţă de cei mai im­por­tanţi doicom­pe­titori ai săi, Sainsbury şi Asda, grup de­ţi­nut de WalMart. Cu toate acestea, gân­direa de ansamblu funcţio­nea­ză peacelaşi prin­cipiu iubit de Leahy: "Acţionează ca şi când ai ocupalocul II."

Omul din spatele gigantului Tesco
Cu o mamă asistentă medicală şi un ta­tă dresor, primii ani deformare ai lui Leahy s-au petrecut sub influenţa comu­ni­tă­ţiisale ro­mano-catolice şi a profesorilor de la şcoala St. Edward dinLiverpool. A fost singurul copil, din cei patru Leahy, care şi-acontinuat studiile, absolvind In­stitu­tul de Ştiinţă şiTeh­no­logie de la Uni­versitatea din Manchester.
Nu este un şef carismatic, însă este un om devotat. "Sunt un omloial", recu­noaş­te el, "o singură religie, o singură echipă defotbal, o singură soţie, o singură com­panie la care amlucrat."
Afişând un aer intelectual superior, Leahy nu se face uşor plăcutşi e foarte greu să-i smulgi un zâmbet. Nu-i place să în­tre­ţină odiscuţie de complezenţă, iar foştii co­legi îl descriu mai degrabăca pe un şef respectat deoarece inspiră frică şi nu pentru că esteiubit de angajaţi.
Succesul Tesco a venit la pachet şi cu probleme. Fermierii şi miciiproducători se plâng în continuare că retailerul este prea mare şiputernic, extinderea sa pe pia­ţă fa­limentându-le acestora micileafaceri.
Verificările Consiliului Concurenţei din Marea Britanie de acumpatru ani au re­prezentat un punct de cotitură de pe ur­ma căruiaau încercat să profite rivalii săi de pe piaţă.
Declarându-se dezamăgit că a fost atacat de concurenţă pe motivulcă are statut de lider, chiar dacă are sprijinul au­to­rităţilor,şeful Tesco a decis că e timpul să se retragă tocmai când a fostrecunoscut de Harvard Business Review drept al 20-lea cel maiinfluent director executiv din lume.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO