Companii

Care este legătura dintre Wes Anderson şi una dintre cele mai cunoscute cafenele de specialitate din Bucureşti?

Flavia este barista şi manager part-time, iar Robert întâmpină oaspeţii şi întreţine conversaţiile.

Flavia este barista şi manager part-time, iar Robert întâmpină oaspeţii şi întreţine conversaţiile.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

25.09.2023, 20:00 944

♦ Cafeneaua a doi antreprenori, Zissou Coffee Shop, a luat naştere mai întâi în minţile fondatorilor în urmă cu mai bine de cinci ani. Visau la un loc al lor, iar în urmă cu patru ani şi jumătate, pe 7 februarie 2019, visul s-a concretizat.

Îi cheamă Flavia şi Robert Tancau, iar atunci când şi-au „botezat“ cafeneaua s-au gândit la Wes Anderson, unul dintre cei mai cunoscuţi cinematografi şi unul dintre personajele celebre azi în universul reţelelor de socializare. Au ales aşadar numele Zissou, cu care puţini pasionaţi de cafea de specialitate nu sunt familiarizaţi.

„Numele a fost cea mai frumoasă parte a călătoriei noastre. Ştiam de la început că vrem un nume care să nu fie neapărat related (legat de - trad.) cu industria cafelei. Ne doream să spună ceva despre noi şi să ne ofere şansa să ne deschidem celor interesaţi, aşa că am ales Zissou. Zissou este un personaj gândit de Wes Anderson, mai exact personajul principal al filmului Life Aquatic with Steve Zissou“, povestesc Flavia şi Robert.

Inspirat de viaţa exploratorului francez Jacques-Yves Cousteau, Wes Anderson a creat un personaj colorat, extrem de expresiv şi cu o poveste aparte, care purta mereu un fes roşu. El este Zissou. „De aici şi logoul, beanie-ul (fes - trad.) roşu, pe care Robert îl purta cu ani în urmă, acesta devenind acum trademark-ul nostru.“

Cafeneaua celor doi antreprenori, Zissou Coffee Shop, a luat naştere mai întâi în minţile lor în urmă cu mai bine de cinci ani. Visau la un loc al lor, iar în urmă cu patru ani şi jumătate, pe 7 februarie 2019, visul s-a concretizat.

„Pornind de la ´probably the smallest coffee shopª, care se află în cel mai frumos cartier al Bucureştiului, în Cotroceni, în spaţiul nostru de patru metri pătraţi, am reuşit să servim sute de cafele. În cursul anului trecut, am deschis şi a doua cafenea, Zissou Coffee Shop hosted by Blend ApartHotel care, după cum îi spune şi numele, este un specialty coffee shop găzduit în lobby-ul unui aparthotel cu o arhitectură minunată, pe Gheorghe Pop de Băseşti, la numărul 47.“

Flavia şi Robert aveau în ADN-ul lor pasiunea pentru cafea de mai bine de un deceniu, iar astăzi îşi trăiesc practic visul. Flavia este barista şi manager part-time, iar Robert întâmpină oaspeţii şi întreţine conversaţiile.

„Investiţia iniţială a fost de 12.000 de euro pentru spaţiul din Cotroceni. Practic, noi am avut şansa să preluăm un spaţiu de la un prieten, iar pentru a reuşi să demarăm acest proiect, am apelat la un credit de nevoi personale.†Pe parcurs, au apărut numeroase alte cheltuieli şi am investit constant în aparatură de ultimă generaţie, dar şi în oamenii pe care îi avem alături în acest proiect.“

Zissou este pentru toţi cei care vor să încerce ceva nou, una din inovaţiile cafenelei, cel puţin la momentul lansării ei, fiind colaborarea cu prăjitorii din afara ţării. Astfel, cei care au trecut pe la Zissou Coffee Shop au testat cafele de la prăjitorii din Germania, Olanda, Danemarca, Spania, Suedia, Grecia, iar lista va deveni şi mai lungă.

„De amenajarea locurilor s-a ocupat arhitectul Ştefan Păvăluţă, care a găsit cele mai ingenioase metode de a folosi la maximum cei patru metri pătraţi ai coffee shop-ului din Cotroceni. În cadrul hotelului, tot el ne-a ajutat, însă am fost foarte norocoşi cu arhitectura pe care o avea deja locul. Acolo nu am avut foarte multe intervenţii din punct de vedere arhitectural.“

S-au axat în schimb pe crearea unui ambient aparte, cu multe plante şi mult verde, care să completeze notele reci ale clădirii. Au lucrat în acest sens cu fondatoarele altor două businessuri loale „ Plantropic şi Atelier Interesart.

Flavia şi Robert explică faptul că unul dintre motivele pentru care cafeaua de specialitate este mai scumpă decât cea comercială este faptul că se pune mai mult accent pe sustenabilitate.

„Fermierii sunt mai apreciaţi pentru munca pe care o depun, iar acest lucru se reflectă în calitatea superioară a cafelei. Noi am încercat mereu să fim cât mai conştienţi şi blânzi cu mediul înconjurător. Folosim doar recipiente to go din materiale reciclate şi încercăm să încurajăm folosirea paharelor reutilizabile oferind un discount de doi lei atunci când îţi aduci propria cană în care să-ţi preparăm cafeaua. Detergenţii, produsele de igienizare sunt ecologice, iar consumabilele noastre de hârtie sunt din materiale biodegradabile.“

În final, toate acestea la un loc, cumulat cu atmosfera din local, fac ca o cafenea să se distingă de restul. Ce mai contează?

„Oamenii care fac produsul. Ei te fac să revii. Pentru că mulţi oaspeţi văd mai mult decât un barista în omul care le prepară cafeaua. Noi credem că este loc pentru toată lumea şi fiecare îşi poate încerca şansa.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO