Companii

CEO Arctic: Ne-am întors în timp, la maşina semiautomată

Monica Iavorschi, directorul general al producătorului de electrocasnice Arctic

Monica Iavorschi, directorul general al producătorului de electrocasnice Arctic

Autor: Cristina Roşca

23.03.2011, 23:52 373

Monica Iavorschi, 37 de ani, directorul general alproducătorului de electrocasnice Arctic din Găeşti, spune că ne-amîntors cu câţiva ani în urmă în ceea ce priveşte consumul deelectrocasnice, în condiţiile în care a revenit cererea pentrumaşinile de spălat semi-automate şi pentru frigiderele careîndeplinesc funcţii elementare.

"În 2010 ne-am întors în timp din punctul de vedere alnevoilor de consum. Oamenii au achiziţionat produse standard, cucare să îşi satisfacă nevoi de bază precum cele de a spăla, de arăci."

Iavorschi crede că scăderea consumului şi implicit a pieţei sedatorează contextului economic în principal, componenta psihologică- optimismul/pesimismul consumatorilor - jucând doar un rolsecundar.

Scăderea PIB-ului, creşterea şomajului, a fiscalităţii şi un TVAmai mare din iulie sunt foarte multe lucruri extrem de concretecare au dus la scăderea puterii de cumpărare şi la o cerere maimică decât anterior. "Comportamentul de consum s-a schimbat petoate categoriile de produse. În cazul frigiderelor, unde secumpărau combine şi produse de mari dimensiuni - tendinţă vizibilăîn 2005-2008 -, acum lucrurile s-au întors la 180 de grade. Oameniiau schimbat combina cu frigiderul cu două uşi şi aparatele mari cualtele cu volume mai mici. Mai mult, au mai renunţat la niştefuncţii ale aparatului şi sunt mai sensibili la consumul energetic.Totul ţine de un portofel unde banii sunt număraţi."

În aceste condiţii Iavorschi nu crede că putem vorbi despre oschimbare semnificativă a comportamentului de consum în 2011,pentru că nu ne putem întoarce şi mai mult înapoi, la frigiderelecu o uşă. "Nu mai sunt produse astfel de frigidere pentru că dacăar fi după consumatori, poate s-ar întoarce."

Managerul Arctic mai spune că 2011 ar trebui să arate similar cu2010 atât din punctul de vedere al cererii, cât şi al preţurilor laproduse. În ceea ce priveşte compania pe care o conduce, ea spunecă doreşte să menţină sau să majoreze cota de piaţă a Arctic.

"2011 nu ar trebui să fie foarte diferit de 2010 atât în ceea cepriveşte nivelul cererii, cât şi structura ei, dar şi nivelulpreţurilor. Din păcate nu cred că vom vedea schimbări nici în senspozitiv." Anul trecut un frigider Arctic costa în medie 265 deeuro, în timp ce preţul mediu al Beko a fost de 395 de euro,potrivit companiei de cercetare GfK.

Afacerile Arctic au crescut în 2010 cu 6% faţă de anul anterior,până la 200 de milioane de euro. Cifra de afaceri cuprindevânzările de aparate frigorifice produse la Găeşti (frigidereArctic şi Beko) şi vânzările de electrocasnice Arctic produse încelelalte fabrici din grupul Arcelik. Arctic este un brand vândutexclusiv pe piaţa locală, în timp ce Beko merge atât în România,cât şi la export. Din cifra de afaceri totală, piaţa locală areprezentat 78 de milioane de euro, diferenţa venind de laexport.

Creşterea businessului a fost susţinută de vânzările de laexport, în timp ce valoarea afacerilor pe piaţa locală a scăzutfaţă de 2009. Din producţia de la Găeşti - unde s-au realizat anultrecut circa 1,2 milioane de frigidere Arctic şi Beko, cu 15% maimulte decât în 2009 - 80% merge la export. "Exporturile au crescutfaţă de 2009 şi acest lucru a susţinut creşterea întreguluibusiness şi ne-a susţinut pe linia de plutire într-un contextnefavorabil. Exporturile au fost peste aştep­tări, în timp cebusinessul pe piaţa locală a fost sub aşteptări. Piaţa din Româniaa continuat să scadă în pofida estimărilor noastre de piaţă înuşoară creştere sau constantă. Nu ne-am aşteptat la scădere."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO