Companii

Copiile medicamentelor - 50 de miliarde de dolari in joc

Copiile medicamentelor - 50 de miliarde de dolari in joc
13.11.2002, 00:00 17

Medicamentele generice, copii ale produselor "de firma", reprezinta un factor destabilizator pentru strategia marilor grupuri farmaceutice internationale, iar americanii au mult mai multe motive de ingrijorare in acest domeniu decat rivalii lor europeni relateaza Le Figaro.
Medicamentele generice sunt identice cu cele de firma din punct de vedere chimic si de obicei pot fi vandute numai dupa expirarea patentelor de protectie pentru medicamentul original. Din cauza faptului ca firmele producatoare cheltuiesc mai putin cu cercetarea si marketingul, medicamentele generice au un pret mai mic decat echivalentele lor de marca.
"Companiile farmaceutice din Statele Unite se gasesc acum in centru atentiei si au un grad de expunere de trei ori mai mare decat al laboratoarelor europene", subliniaza un studiu detaliat pe acest subiect, care va fi publicat de analistii cabinetului Bryan Garnier & Co, Loic Gonnet si Rodolphe Beserve. Fenomenul nu este nou, insa pana acum amplitudinea lui a fost subestimata de catre strategii marilor laboratoare.
"Ultimele 18 luni au fost devastatoare pentru grupurile americane, unele dintre ele fiind nevoite sa-si reduca drastic previziunile pentru profit". Aceasta perioada instabila risca sa mai dureze destul de mult timp. "Estimam ca piata medicamentelor care vor avea de suferit de pe urma introducerii genericelor pana in 2007 este de 50 de miliarde de dolari".
Printre grupurile cele mai afectate, "credem ca Merck, Wyeth si Johnson & Johnson vor avea cele mai mari probleme. Din a cest motiv este foarte posibil ca fuziunile de tipul celei dintre Pfizer si Pharmacia sa continue si in anii urmatori".
Vanzarile Pfizer care vor fi afectate de introducerea genericelor se ridica la suma de 7,1 miliarde de dolari, in timp ce expunerea Pharmacia va fi de numai 180 de milioane de dolari.
Dimpotriva, compania Schering Plough, in ciuda faptului ca a pierdut brevetul asupra medicamentului Claritin, pare cea mai putin vulnerabila la invazia genericelor dintre grupurile americane.
Cat despre partea europeana, AstraZeneca si GlaxoSmithKline (GSK) figureaza printre companiile cele mai fragile, cu atat mai mult cu cat medicamentul vedeta al AstraZeneca, Prilosec, poate fi produs si sub forma de generic, iar GSK sufera de o crestere insuficienta a activitatii.
Pe de alta parte, Roche, Novartis si Sanofi-Synthelabo par cele mai putin sensibile. Riscul ramane ridicat si pentru Aventis, mai ales din cauza medicamentului antihistaminic Allegra.
Dintre marile domenii terapeutice cele mai afectate vor fi "hipertensivele, antiulceroasele, antibioticele, medicamentele contra schizofreniei si antialergicele", subliniaza analistii.
Pentru a iesi din acest impas vor fi necesare noi medicamente. Insa aspectul cel mai ingrijorator al acestui studiu este "lipsa regenerarii portofoliilor de produse din marile companii farmaceutice, mai ales din cele americane. Pe parcursul urmatorilor cinci ani, descoperirea noilor medicamente nu va compensa declinul celor vechi", arata studiul.
Exemplul cel mai bun este cel al companiei Merck care va avea vanzari de 10,7 miliarde de dolari expuse la concurenta genericelor, din prezent pana in 2007, din care nu va reusi sa acopere decat 1,5 miliarde din vanzarile de noi medicamente.
Pentru Johnson & Johnson, comparatia arata o situatie si mai grava: vanzarile de produse expuse la concurenta genericelor au o valoare de 2,2 miliarde de dolari si se prevede ca in urmatorii cinci ani compania nu va mai fi lansate pe piata produse noi.
Se pare ca perioada favorabila pentru industria de produse farmaceutice a luat sfarsit. "Anii '90 au fost o perioada foarte prospera in ceea ce priveste inovatiile, insa eficacitatea activitatii de cercetare si dezvoltare s-a redus in ultimii trei ani", mai mentioneaza studiul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO