Companii

Cris-Tim a redevenit proprietarul marcii ?salam sasesc"

20.09.2004, 00:00 94

Liderul de piata din industria mezelurilor, Cris-Tim, a reusit sa inregistreze la Oficiul de Stat pentru Investii si Marci (OSIM) marca "salam sasesc" care a starnit vii dispute in industria de profil si care au culminat cu un conflict deschis pe piata mezelurilor.
 "Am investit in campania publicitara 1,5 milioane de euro si pentru ca imediat dupa ce am lansat-o pe piata au inceput sa apara numeroase firme care au inceput sa produca sub marca "salam sasesc" am pierdut o cota de piata de 70% la acest produs. Pierderile estimate se ridica la cel putin 7 milioane de euro", spune Radu Timis, presedintele si actionarul majoritar al producatorului de mezeluri Cris-Tim.
OSIM a acordat companiei Cris-Tim dreptul de folosinta exclusiv asupra marcii "salam sasesc" timp de zece ani, cu posibilitatea prelungirii dupa aceasta perioada, pentru carne si preparate din carne, comercializare si publicitate, transport, ambalare si depozitare.
Timis spune ca a inaintat celor aproximativ 40 de mezelari care produc sub aceasta marca notoficari pentru a stopa productia sub acest brand, in caz contrar urmand sa le solicite daune morale si materiale. "La vremea respectiva unul dintre argumente a fost ca "salam sasesc" este o marca cu denumire de origine insa acest produs nu s-a fabricat niciodata inainte de ?89, iar primii care au facut-o dupa Revolutie am fost noi. Avem produse sun marca "salam secuiesc" sau "salam ardelenesc" dar carora nu le-am facut o campanie publicitara, motiv pentru care alti producatori nu au inceput sa le fabrice. In loc ca un brand romanesc puternic care poate fi competitiv pe pietele UE sa fie sustinut, in final s-a reusit deteriorarea acestuia", afirma Timis.
Estimari privind vanzarile de "salam sasesc" produs de alte companii decat Cris-Tim dupa demararea campaniei publicitare nu exista. Dupa demararea campaniei publicitare la "salamul sasesc", Timis spunea ca vanzarile sale pentru acest produs au crescut de 18 ori. "Dupa scandalul legat de cine are dreptul sa foloseasca aceasta marca si cine nu si dupa ce celelate companii au inceput sa produca sub aceasta marca ritmul de crestere al vanzarilor a fost doar de  doua ori", sustine Timis.
Un alt exemplu in privinta lipsei de inspiratie din industria mezelurilor dar si a copierii succesului vecinului este dat de explozia de capacitati de productie pentru salamurile crud-uscate pe fondul unei industrii care are capacitati triple de productie in raport cu cererea existenta in acest moment pe piata.
Industria mezelurilor a fost estimata anul trecut la circa 260 de milioane de euro (133.000 de tone). Principalii jucatori din piata sunt Cris Tim, Aldis Calarasi, Angst Ro, Tabco-Campofrio, Kosarom Pascani, Spar Groupe Olt, Principal Construct . Industria se confrunta cu o criza prelungita a materiei prime venite pe fondul caderii pietei de crestere a  porcului in Romania, motiv pentru care se afla in fata unul val de oferte de preluari din partea unor multinationale europene si americane.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO