Companii

Cum au ajuns trei antreprenori romani de la „Nu te supara, frate” la afaceri de 12 milioane de euro din jucarii

Cum au ajuns trei antreprenori romani de la „Nu te supara, frate” la afaceri de 12 milioane de euro din jucarii

Cristian Constantinescu, 35 de ani, l-a convins anul trecut pe fratele sau George, 43 de ani, sa dezvolte si o retea de magazine pentru jucariile Noriel. Tot el este cel care s-a ocupat de atragerea fondului de investitii Axxes in busines

29.03.2010, 00:00 1927

Mirela si George Constantinescu, de profesie ingineri, jucauMonopoly intr-o dupa-amiaza cand le-a venit ideea de-a dezvolta oafacere cu jucarii, ce avea sa ajunga 15 ani mai tarziu la vanzaride 12 milioane de euro.

Cei doi braileni si-au spus atunci ca daca Monopoly, clasiculjoc american, este de atatia ani pe piata (1935, anul lansarii inAmerica - n. red.) si continua sa atraga atentia pasionatilor,atunci si jocurile romanesti "Nu te supara, frate", "Comoara luiPiticot" sau "Pacalici" ar putea fi un business profitabil. Astfel,cei doi au inregistrat cele trei marci la Oficiul de Stat pentruInventii si marci, dupa care au infiintat compania NorielImpex.

"Am inceput sa producem aceste jocuri si sa le distribuim.Jocurile erau produse in sectii de productie proprii in Bucuresti,pana la infiintarea sectiei de productie din Prahova in 1999, carea ajuns in prezent la o capacitate ce poate acoperi cererea de pepiata romaneasca", spune Cristian Constantinescu, unul dintreactionarii grupului Noriel.

Cristian, 35 de ani, este fratele lui George Constantinescu sitot el este cel care s-a ocupat de atragerea fondului de investitiiAxxes in business si de dezvoltarea diviziei de retail.

Cristian Constantinescu s-a ocupat si de evaluarea afacerii, inurma experientei castigate ca angajat la fondul de investitiiolandez Hal Investments.

Grupul Noriel, in actionariatul caruia a intrat compania Axxes(ce administreaza fondurile de investitii RAEF si BAF), printr-otranzactie evaluata la 7 milioane de euro, include companiileNoriel Impex (distribuitor de jucarii), Toys and Games Industry(fabrica de jucarii din Prahova), Noriel Maxim (editura de revistesi materiale educationale pentru copii), Intertoy Zone (divizia deretail).

Anul trecut, grupul de firme in care lucreaza 120 de oameni aajuns la un rulaj de 12 mil. euro, iar pentru acest an estestabilita o tinta de vanzari de 15 mil. euro.

Din productie, la licenta pentru jucariile Tom siJerry

"Compania a devenit ulterior distribuitor de jucarii si pentrualte branduri internationale, precum Spinn Master sau Mega Brands.Deasemenea, am luat si licenta Warner Bros sub care producemjucariile Tom si Jerry", precizeaza Cristian Constantinescu. Inprezent, 75% din vanzarile companiei sunt asigurate de jucariileimportate, in timp ce doar 25% din incasari sunt generate deprodusele sub brandul Noriel. Preturile jucariilor incep de laaproape 4 lei (1 euro) si ajung pana la 600 de lei (150 euro).

Piata locala a jucariilor (care include si articole de ingrijirea copilului- babe care) este estimata la 180 de milioane de euro decatre omul de afaceri Cristian Constantinescu, o valoare carepozitioneaza consumul de jucarii la 55 de euro, adica de 4,5 eurolunar pe copil, potrivit calculelor ZF care iau in considerarevaloarea pietei de jucarii si numarul total de copii cu varsta panain 14 ani. Datele de la Institutul National de Statistica aratau cain 2008 in Romania erau 3,3 milioane de copii cu varsta de pana la14 ani.

"Cred ca pe piata romaneasca avem un consum de cinci ori mai micdecat in tarile vestice. Suntem inca in urma fata de alte state,deci aceasta piata mai are potential de crestere".

Si omul de afaceri Lorand Szarvadi, care a fondat retailerul deelectronice si electrocasnice Domo, a investit anul trecut intr-unbusiness cu jucarii, mizand pe potentialul de crestere al acesteipiete. Szarvadi a ales retailul de jucarii, deschizand un magazinsub brandul Toyplex in Bucuresti.

"Pentru a dezvolta o afacere cu jucarii este nevoie sa fiireprezentat de mai multe produse, de aceea am importat toatejucariile care ni se pareau ca ar prinde pe piata romaneasca", adeclarat Cristian Constantinescu, care a absolvit Facultatea deFinante Banci din cadrul Academiei de Studii Economice si caredetine un MBA la Oxford University. Spre exemplu, pentru anulacesta proprietarii Noriel au mizat pe jucaria Zhu Zhu Pet, nistehamsteri jucarii produsi de compania Cepia din SUA.

Pana anul trecut, Noriel era reprezentata pe piata romaneasca deo divizie de productie si una de distributie. "Pentru a cresteafacerea aveam nevoie de o o divizie de retail. I-am propus luiGeorge sa facem acest proiect de retail, iar el a fost deacord".

Au intrat pe retail anul trecut: vor sa ajunga la 12magazine

Anul trecut, grupul Noriel a deschis patru magazine, pesuprafete mai mari de 200 de metri patrati, in centrele comercialedin Bucuresti. Investitia medie a fost de 350 de euro pe metrupatrat, adica pentru deschiderea unei unitati, in care se gasescaproape 2.500 de jocuri diferite, s-au alocat in medie 70.000 deeuro, potrivit calculelor ZF. O parte din aceasta investitie a fostfinantata si de banca Alpha Bank, dupa cum spuneConstantinescu.

"Vrem sa ajungem la 12 magazine pana la sfarsitul anului acesta,sa fim prezenti la nivel national si poate chiar la nivelregional". Cristian Constantinescu sustine ca desi produsele Norielerau prezente in hipermarketuri si lanturi de retail precum Divertasi Mini Blue, era necesar un dispaly si o promovare la raft maispeciala pentru unele colectii de jucarii.

Compania Axxes, care a intrat in structura actionariatuluigrupului de firme Noriel, va sustine dezvoltarea diviziei de retailla nivel national, dupa cum aprecia in momentul anuntariitranzactiei Horia Manda, managing partner al Axxess Capital,companie care administreaza fondurile RAEF si BAF.

"Este foarte important sa ai parteneriate in business, acesteaiti asigura o dezvoltare sustenabila. Pentru noi, parteneriatul cuAxxes a fost o injectie de capital pentru dezvoltarea companiei",spune Constantinescu. El a explicat ca orice decizie de dezvoltarea firmelor se va lua impreuna cu noul actionar.

Antreprenorii romani iau in calcul si posibilitatea unuiexit

"Nu suntem impotriva ideii de exit din business. Cand dezvolti oafacere cu un partener investitor financiar exista un moment deexit dupa cativa ani, insa acum noi suntem abia la inceputuldezvoltarii", sustine Constantinescu.

Mai mult, el apreciaza ca in mod cert anul 2010 nu a fost celmai potrivit an din punctul de vedere al evaluarii afacerii. "Esteclar ca evaluarile activelor sunt mai slabe decat in 2008, insa noiam facut o majorare de capital si nu o vanzare", spune CristianContantinescu, care nu a dorit sa precizeze ce multipli s-aufolosit in evaluarea businessului de jucarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO