Companii

Cum va transporta Blue Air 2,2 mil. pasageri după reducerea capacităţii de transport cu o treime? Gheorghe Răcaru: Obiectivele vor fi ajustate!

Cum va transporta Blue Air 2,2 mil. pasageri după reducerea capacităţii de transport cu o treime? Gheorghe Răcaru: Obiectivele vor fi ajustate!
31.08.2010, 23:10 148

În mai puţin de o lună, Blue Air, companie controlată de omul deafaceri Nelu Iordache, a renunţat la toate cursele interne,considerate neprofitabile, şi la o parte din cele externe şi aredus capacitatea de zbor cu 33%, returnând patru avioanecompaniilor de leasing.

În aceste condiţii cum mai stă în picioare planul de afaceri de200 mil. euro în acest an, în creştere cu 33% şi un trafic de 2,2milioane de pasageri, cu 29% mai mare faţă de 2009?

"Deocamdată se lucrează la ajustarea obiectivelor de anulacesta. Le vom comunica când vor fi gata", a declarat scurtGheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului controlat deIordache, fără a oferi alte detalii legate de deciziile luate deconducerea companiei. Reprezentanţii companiei nu au făcut ieri maimulte precizări legate de reorganizarea businessului.

Trei manageri în mai puţin de un an

Răcaru a renunţat anul trecut la poziţia de director general alBlue Air, după cinci ani de activitate în cadrul companiei. El afost înlocuit de Adrian Ionaşcu, care la mai puţin de un an a fostschimbat cu egipteanul Sherif Ussama.

Venirea lui Ussama, 37 de ani, la conducerea companiei a adus oserie de schimbări, cum ar fi renunţarea la cursele interneîncepând din august, returnarea a patru avioane companiilor deleasing, măsură ce a redus capacitatea de zbor cu 33%, şi anulareaunor zboruri pe destinaţii externe în programul de iarnă de anulacesta.

"Când o companie îşi reduce capacitatea de zbor este clar că nuputem vorbi de o strategie de creştere, ci mai repede de un pasdramatic înapoi pe fondul unor probleme cu care se confruntă", adeclarat reprezentantul unei companii aeriene străine care opereazăpe piaţa românească.

Blue Air a avut anul trecut o cifră de afaceri de 150 demilioane de euro şi un profit de 1,5 milioane de euro, la un numărde 775 de angajaţi, potrivit datelor de la RegistrulComerţului.

Rezultatele financiare aferente primelor şase luni nu au fostcomunicate de companie, care a transmis că vor fi anunţate doar lasfârşitul anului. În ultimii cinci ani, Blue Air a comunicatconstant rezultatele la trimestru, semestru şi anuale, însăpreluarea conducerii companiei de către Ussama a dus şi laschimbarea politicii de comunicare. Noul şef al Blue Air a transmisprin comunicate de presă că deciziile pe care le-a luat în ceea cepriveşte returnarea avioanelor "ţin de flexibilitatea companiei dea se adapta", iar anularea zborurilor interne s-a făcut din motivede lipsă de profitabilitate.

Competitorii de la Wizz Air, pe plus

Principalul concurent al operatorului Blue Air este companiaaeriană ungară low-cost Wizz Air, care a raportat în primele şaseluni ale anului 917.000 de pasageri, mai mult cu 31% faţă deaceeaşi perioadă a anului trecut.

Şi compania de stat Tarom, cel mai mare jucător din transportulaerian după cifra de afaceri, a transportat în primele şase luniale anului 900.000 de pasageri, în creştere cu 31% faţă de perioadasimilară a anului trecut.

Potrivit datelor de la Tribunalul Bucureşti, mai multe companiiau cerut insolvenţa companiei Blue Air pentru datorii neachitate,un exemplu fiind Carpatair. Blue Air mai avea datorii estimate la95.000 de euro şi către Regia Aeroportuară din Bacău, hotelulDecebal din Bacău (la care se caza echipajul companiei).

Dacă reprezentanţii Blue Air spun că noile decizii dereorganizare a activităţii au fost luate doar pentru eficientizareaactivităţii, competitorii consideră că renunţarea la o parte dinflotă reprezintă o frână puternică în dezvoltarea companiei.

Mai mult decât atât, Blue Air a fost până anul trecut una dintrecompaniile aeriene cu o politică agresivă de achiziţii de aeronave,politică ce a condus de altfel la creşterea traficului companiei dela 240.000 de pasageri în 2005 la peste 1,7 milioane de pasagerianul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO