Companii

Dan Lazarescu, Cafea Fortuna: Cresterea vanzarilor poate fi impulsionata de exporturi pe pietele din Vest

Dan Lazarescu, Cafea Fortuna: Cresterea vanzarilor poate fi impulsionata de exporturi pe pietele din Vest

Dan Lazarescu, directorul general al Cafea Fortuna: Din cauza crizei internationale, pe piata locala este acum foarte greu de prognozat ce se va intampla in continuare, nu doar in cazul cafelei, ci si al altor categorii de produse. Suntem pe nisipuri miscatoare.

19.11.2008, 16:02 604

Producatorul estimeaza pentru 2008 o crestere usoara a cifrei de afaceri, comparativ cu anul trecut, aceasta putand ajunge astfel la 22-23 mil. euro. In 2007, vanzarile companiei au inregistrat o valoare similara celei raportate in anul anterior, de 21,7 mil. euro.

"In ultimii doi ani, importurile de cafea in Romania s-au diminuat cu 15%, adica aproximativ 6.000 de tone, insa nu stim care este scaderea reala, pentru ca cea mai mare problema cu care ne confruntam este contrabanda cu cafea la granita de vest a tarii. Din aceasta cauza, ponderea regiunilor din vest in vanzarile noastre totale este redusa", afirma Dan Lazarescu, directorul general al Cafea Fortuna.
"De exemplu, in Ungaria, tara in care nu exista accize la cafea, preturile sunt cu circa 20% mai mici decat in Romania, unde aceste taxe vor fi eliminate complet abia in 2011. De aceea in pietele din orasele vestice ale tarii vanzarile de cafea ungureasca sunt preponderente", adauga el.
Piata locala a cafelei este estimata de Lazarescu la 37.000 de tone in acest an, pe baza volumului importurilor. Romania neavand productie proprie de cafea, importurile reprezinta un indicator relevant al consumului local.
Datele Organizatiei Internationale a Cafelei din 2006 arata ca, la nivelul UE, consumul de cafea este de doua ori mai mare decat cel inregistrat in Romania.
Lazarescu crede ca criza financiara actuala poate diminua frecventa de consum al cafelei, insa poate aduce si o oportunitate pe aceasta piata: numarul de consumatori va creste odata cu intoarcerea romanilor plecati la munca in afara tarii.
"In acelasi timp, exista riscul ca businessul sa fie afectat de majorarea unor taxe, pentru ca o parte din aceste persoane vor cere somaj, iar statul trebuie sa faca rost de acesti bani", mai spune directorul Cafea Fortuna.
Anul trecut, compania a finalizat o investitie de aproximativ 8 mil. euro in constructia unei fabrici la iesirea din Bucuresti. Productia a fost astfel relocata intr-o noua unitate, care poate permite companiei sa-si dubleze capacitatea de procesare a cafelei. Proiectul a fost finantat din resursele proprii ale Cafea Fortuna, iar Lazarescu spune ca, in contextul actual din economie, compania sa este avantajata de faptul ca nu a luat credite de la banci pentru aceste investitii.
"Din cauza crizei internationale, pe piata locala este acum foarte greu de prognozat ce se va intampla in continuare, nu doar in cazul cafelei, ci si al altor categorii de produse. Suntem pe nisipuri miscatoare", mai afirma Lazarescu.
 El precizeaza ca pana acum nu a remarcat o scadere in vanzari, ci o usoara crestere, comparativ cu primele 9-10 luni din anul 2007.
Vracul, care detine cea mai mare pondere in vanzarile Cafea Fortuna, este pe un trend descendent la nivelul pietei romanesti de cafea. Lazarescu spune insa ca iesirea unor competitori de pe acest segment de piata a ajutat compania sa-si mentina vanzarile vrac la un nivel constant. La randul sau, cafeaua ambalata a inregistrat in primele 10 luni din an o crestere usoara fata de perioada similara din 2007, potrivit directorului, care nu a precizat insa ritmul de majorare.
"Cresterea vanzarilor poate fi impulsionata de demararea exporturilor pe pietele din Vest, lucru pe care il vom lua serios in considerare in 2011, odata cu eliminarea integrala a accizelor la cafea in Romania", mai afirma Lazarescu.
Compania mizeaza in prezent doar pe distributia in retail, deoarece considera ca HoReCa nu este un canal atractiv.
Producatorul roman isi disputa o piata de aproximativ 250 mil. euro cu companiile multinationale Kraft Foods, Strauss (fosta companie Elite) si Tchibo. Cele mai vandute branduri de cafea in retail sunt Jacobs (Kraft) si Doncafe (Strauss), potrivit ultimelor date disponibile pe piata.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO