Companii

Două companii austriece fac legea PAL, o piaţă de peste 100 de milioane de euro

Două companii austriece fac legea PAL, o piaţă  de peste 100 de milioane de euro

Autor: Ioana David

07.09.2010, 23:53 1886

Pe piaţa locală au fost dezvoltate în ultimii ani două fabricimari de PAL (plăci aglomerate din lemn), deţi­nute de austriecii dela Egger şi Kronospan, care controlează detaşat industria. Acesteaau o capacitate cu­mulată de pro­duc­ţie de 1,5 mi­­lioane deme­tri cubi, ceea ce în valoare înseamnă peste 100-150 de milioanede euro.
Însă o parte din această produc­ţie merge şi la export, un businessimportant pentru companiile din această industrie. Pe lân­gă acestefabrici mari este posibil să mai existe şi alţi producători însă detalie mică. Cu toate acestea, piaţa de PAL este puţincompetitivă.
Dacă ana­lizăm indicatorii financi­ari ai ce­lor do­uă com­pa­niipe 2009 ob­ser­văm că cei doi investitori au avut evolu­ţiidiferite ale businessului. Egger spre exemplu, cu o investiţieoperaţională din 2008, a fost pe creştere, în timp ce principalulrival Kronospan, cu o istorie de mai mulţi ani în România, a avut oscădere a cifrei de afaceri până la aproximativ 548 de milioane delei (130,5 mil. euro).
"În 2009, în aproape toate ţările relevante pentru activitateaEgger, piaţa plă­cilor din material lemnos a cunoscut un trenddescendent. Cele mai abrupte descreşteri au fost în Spania, care afost afectată de criza imobiliară, şi în România, unde s-aînregistrat o scădere de 25%", a spus Ulrich Buhler, director demarketing şi vânzări al grupului Egger.
Astfel, în con­diţiile unei pieţe în scădere, Egger a avut unrezultat net pozitiv de circa 4,1 milioane de euro, în timp cecifra de afaceri de peste 90 de milioane de euro a fost încreştere. Odată cu anunţarea acestor rezultate Egger a făcutpublice investiţii de 58 de milioane de euro într-o instalaţie deadezivi, o centrală pe bază de biomasă şi o clădire de birouripentru a "optimiza costurile de producţie". Cea mai mare sumă debani, de 53 de milioane de euro, va merge în adezivi şi centrală,proiecte pentru care vor fi angajaţi aproximativ 50 de oameni.Restul banilor vor merge în clădirea de birouri de 3.800 de metripătraţi.
Pe de altă parte, repre­zen­tanţii Kronospan se declară mul­ţumiţide faptul că cifra de afaceri a scăzut "numai" cu 20% în condiţiileextraordinar de dificile din piaţă".
"Anul 2009 a fost cel în care a trebuit să găsim soluţii din mersca să putem păstra capacitatea de producţie la parametriiproiectaţi, în vederea ţinerii sub control a costurilor fixe şivariabile, a fost anul în care a trebuit să ne în­drep­tăm cătrealte pieţe", a spus Oana Bodea, manager PR al Kronospan.
Cât despre începutul de an din 2010, ea a afirmat că a continuat săfie greu, dar compania a avut o creştere cu 25% a cifrei deafaceri. Businessul Kronospan a simţit din plin scăderea accentuatăa cererii de pe piaţa românească şi opririle de producţie cauzatede lipsa de comenzi, astfel că firma s-a orientat mai mult spreexport.
Şi în ceea ce priveşte preţurile, cele două companii au avutstrategii diferite. Kronospan spune că a fost nevoit să ridicepreţurile în condiţiile în care materiile prime şi chimicalele s-auscumpit, în timp ce la Egger preţurile au scăzut pe fondulimplementării unor măsuri interne.

Îşi revine piaţa?

Cele două companii active pe piaţa de PAL văd diferit şi evoluţiadin acest an a pieţei. Pesimiştii sunt cei de la Egger care şi-aucroit planurile pe fondul unei pieţe în scădere, în timp ceKronospan mizează pe creştere.
"Nu ne aşteptăm la o îmbunătăţire semnificativă pe piaţa locală dincauza declinului în segmentul de construcţii şi a scăderii dinindustria de mobilă", a spus Emanuel Rucăreanu, director devân­zări al Egger pe România, Ucrai­na şi Republica Moldova.
După ce businessul a crescut cu 25% anul acesta, Kronospan vede oîmbunătăţire semnificativă şi la nivel de piaţă. "Ne aşteptăm capiaţa să îşi revină spre sfârşitul acestui an, dar mai ales în2011. Există o nevoie pe piaţă care nu poate să fie neglijată şicredem că odată ce construcţiile şi renovările se vor relansa,acest lucru se va simţi vizibil şi în industria mobilei", a maispus Oana Bodea.
Piaţa românească, a continuat ea, este foarte importantă înregiune, care a avut o creştere "spectaculoasă" în anii precedenţi,dată fiind nevoia acută pentru locuinţe noi, respectiv dereabilitare.
Piaţa produselor din lemn a crescut în ritmul pieţei de mobilă,dependentă şi ea de sectorul imobiliar, în plin avânt până în 2008.Prăbuşirea din construcţii a atras şi declinul domeniilor conexe,piaţa de mobilă şi implicit cea de produse din lemn. La momentulprimelor semne de declin, companiile de pe piaţă pă­reau că au fostprinse pe picior greşit pentru că atunci se finalizau investiţii desute de milioane de euro, însă se pare că au găsit resursele de atrece de această perioadă.
O scurtă trecere în revistă a banilor aduşi de firmele austriecearată faptul că suma totală a trecut de jumă­tate de miliard deeuro. Dar se pregătesc noi investiţii.
Producătorul Prolemn din Reghin, controlat de com­pania turceascăKastamonu Entegre, ar putea finaliza în perioadaoctombrie-decembrie anul acesta o investiţie de 50-60 de milioanede euro într-o linie de producţie a PAL-ului, urmând ca apoi să fieinstalată şi o linie de producţie MDF, investiţiile urmând săajungă la circa 100 de milioane de euro în 2012-2013.
De menţionat este faptul că un alt mare jucător pe această piaţăeste Holzindustrie Schweighofer, care însă se axează mai mult pecherestea.

Exporturile, colacul de salvare

Livrările externe se pare că sunt colacul de salvare pentru firmeledin domeniul de prelucrare a lemnului, care văd în principal aicimenţinerea lor pe linia de plutire.
"Peste 65% din producţia noastră merge la export. Este o cifră încreştere ţinând cont de faptul că industria mobilei din România afost grav afectată de criză şi a trebuit să ne reorientăm cătrepieţele externe", a spus Bodea de la Kronospan.
Pe de altă parte, în cazul Egger procentul exporturilor a sărit de53% distribuit între 29 de ţări străine.
"47% din producţia curentă a fabricii Egger din Rădăuţi estedistribuită pe piaţa locală. Restul de 53% este exportat în Europade Est şi de Sud, Orientul Mijlociu, ţările baltice şi ComunitateaStatelor Independente", a spus Mihai Şandru, directorul comercialal fabricii Egger din Rădăuţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO