Companii

Dupa zece ani, GlaxoSmithKline a pierdut pozitia de lider pe piata farma in fata Hoffmann La Roche

Dupa zece ani, GlaxoSmithKline a pierdut pozitia de lider pe piata farma in fata Hoffmann La Roche
26.11.2008, 15:36 160

Compania GSK are acum o cota de piata de 6,8% fata de 11% in 2001, in timp ce cota Roche este acum de 7% comparativ cu 3% in 2001. Sanofi-Aventis, acum pe locul doi cu 6,9% din piata, avea in 2001 un procent egal cu cel al Roche.

Reprezentantii GSK au explicat in anii trecuti scaderea cotei de piata prin politica de fixare a pretului medicamentelor la niveluri extrem de scazute. GSK are in portofoliu atat medicamente originale cat si generice. Pe de alta parte, Roche, cu un portofoliu format numai din medicamente originale, activeaza in domenii precum oncologie, virologie si transplant. Produsele elvetienilor sunt in mare parte incluse pe listele de medicamente gratuite si compensate, pentru care bugetele au avut cresteri de la an la an.
GSK a urcat pe prima pozitie in 1998 in momentul achizitiei companiei Europharm, care la acea vreme detinea o activitate integrata (productie, distributie si retail). Achizitia a fost derulata in mai multe etape si i-a asigurat multinationalei o cota de piata cu mult peste cea a competitorilor. In 2001 spre exemplu, potrivit primelor date disponibile, GSK avea o cota de 11%, aproape dubla comparativ cu urmatorul clasat producatorul Sicomed (cumparat in 2005 de cehii de la Zentiva), care detinea doar 6% din piata.
In 1998, compania britanica SmithKlineBeecham, care a devenit ulterior (in 2000) GSK in urma fuziunii cu GlaxoWellcome, a cumparat pentru 29,25 mil. dolari pachetul majoritar de actiuni al Europharm in 1998. Principalii vanzatori din 1998 au fost atunci compania americana Largo Import - Export, care detinea 50% din actiuni, si Mihai Miron.
Intre 1998 si 2000, pana in momentul fuziunii, seful operatiunilor SmithKlineBeecham in Romania, inclusiv reprezentanta, a fost fondatorul Europharm - Mihai Miron. Dupa fuziunea SmithKline- Glaxo insa, locul lui Miron a fost luat de italianul Roberto Musneci, pana in 2007. In 2003, GSK a cumparat si restul de actiuni pe care nu le avea la Europharm.
Hemoragia GSK la nivelul cotei de piata dureaza de cativa ani, iar in 2007 britanicii l-au adus la conducerea operatiunilor locale pe francezul David Lechleiter pentru a reaseza compania pe un nou trend de crestere.
Desi topul a traversat schimbari incepand cu a doua pozitie in jos, nimeni nu a reusit sa detroneze pana in septembrie anul acesta GSK.
Elvetienii de la Hoffmann La Roche, aflati acum pe prima pozitie, se situau in 2001 abia pe locul sapte cu doar 3% din piata.
Portofoliul Roche cuprinde medicamente originale care se elibereaza pe baza de prescriptie si care, in mare parte, sunt incluse in programele nationale (decontate integral de Casa de Asigurari de Sanatate) sau pe listele de compensate, folosite in tratamentul anemiei, al obezitatii si in transplant, dar si game din domeniul oncologiei si virologiei. La nivel mondial, Roche este cel mai mare producator de medicamente destinate tratamentului cancerului, iar pe plan local importa Neorecormon si Pegasys, produsele cu cele mai mari vanzari.
Recent, Roche si-a completat prezenta pe piata locala prin achizitia companiei de distributie pentru laboratoare Top Diagnostics pentru "cateva zeci de milioane de euro" si a intrat astfel direct si cu divizia de diagnostice. Targetul de vanzari pentru anul viitor a fost stabilit la 15 mil. euro, pe acest segment fiind numit deja un director general care va coordona 60 de persoane.
Conducerea diviziei farmaceutice a Roche este asigurata de Dan Zamonea (48 de ani) care lucreaza in cadrul firmei din 2001, compania fiind una dintre putinele care nu au suferit schimbari de top management in ultimii ani.
In lupta pentru prima pozitie ar putea intra anul viitor si Sanofi-Aventis in conditiile in care va finaliza achizitia producatorului ceh Zentiva, care in Romania detine o capacitate de productie achizitionata in 2005 (fostul Sicomed). Zentiva are acum 3,9% din piata, iar rezultatele sale cumulate cu cele ale Sanofi ar asigura suprematia in industrie.
Preluarile producatorilor locali si tranzactiile derulate la nivel mondial au schimbat structura pietei farmaceutice, care a crescut de peste patru ori in intervalul 2000-2007. Desi ritmul de crestere a fluctuat puternic in acest interval, piata a oferit oportunitati jucatorilor care au stiut sa se foloseasca de ele.
La nivelul anului 2001, printre jucatorii care dominau primele pozitii ale clasamentului se mai aflau Pfizer, Lek, Terapia, Antibiotice, Aventis, Eli Lilly si Novartis. Majoritatea se gasesc si in acest moment in top, insa pe pozitii diferite. Sanofi-Aventis (rezultata in 2004 in urma fuziunii dintre producatorul franco-german de medicamente, Aventis si rivalul Sanofi Synthelabo) se afla acum pe locul doi, insa preluarea companiei de generice Zentiva l-ar propulsa pe prima pozitie. In urma preluarii Terapia, grupul indian Ranbaxy a urcat pe pozitia a saptea.
Novartis, unul dintre cei mai mari producatori din lume, se afla pe locul patru insa in urma cumularii rezultatelor diviziei de generice Sandoz, care detine capacitate de productie locala.
Pe langa schimbarile de ierarhie, aversitatea pietei din ultimii ani a dus si la schimbari la nivel de top management. Printre companiile care nu au fost atinse de "virusul" schimbarilor de personal nu se pot enumera decat Hoffmann La Roche si Sanofi-Aventis, adica jucatorii aflati pe locul unu respectiv doi al topului.
Companiile se lupta pe o piata estimata la 1,7 mld. lei (498 mil. euro) in trimestrul trei al acestui an, in crestere cu 22,6% comparativ cu nivelul de 1,4 mld. lei (449 mil. euro), in perioada similara din 2007, potrivit datelor Cegedim. Acest avans vine dupa o jumatate de an slaba in industria farmaceutica, astfel ca pana la sfarsitul anului perspectivele sunt sumbre. Ca si pentru 2009.
"Definitorie pentru evolutia pietei in 2009 va fi combinatia dintre noua abordare guvernamentala dupa alegerile care urmeaza si impactul crizei financiare globale pe plan local, prudenta fiind cuvantul de ordine care uneste cele doua variabile. Ca atare, anticipam pentru piata farmaceutica o crestere de o singura cifra in lei si stagnare in euro", se arata in cel mai recent raport Cegedim.
Anul trecut, piata farmaceutica a atins valoarea de 1,8 mld. euro, in timp ce pentru acest an avansul a fost initial estimat la 10-15%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO