Companii

Fondatorii afacerilor cu jocuri de paintball au inceput businessul in timpul facultatii

Fondatorii afacerilor cu jocuri de paintball au inceput businessul in timpul facultatii

Pentru jocurile de paintball, o companie de specialitate are circa 150 de clienti pe zi

12.03.2009, 16:37 683

Mihai Voiculescu, Victor Paicu si Catalin Stanescu au ales sa se lanseze in acest business pentru ca la momentul respectiv reprezenta inca un element de noutate pe piata locala.

La inceput de mileniu, in 2001, Mihai Voiculescu si Victor Paicu lansau pe piata din Romania CityPaintBall. "Era ceva nou pe piata locala, o idee in care noi am crezut. Am considerat ca putem dezvolta aceasta afacere, si ca nu este nevoie sa ne limitam doar la jocuri de paintball, ceea ce am si reusit", marturiseste Mihai Voiculescu.
La varsta de 23 de ani, alaturi de niste prieteni si fara experienta in spate el a decis sa demareze acest proiect. "Noi eram studenti atunci, fara alte afaceri in derulare", spune omul de afaceri. Ideea de business a luat nastere din pasiunea pentru acest joc, adauga el.
Odata ce a fost luata decizia nu a ramas decat sa se stabileasca echipa si sa se caute climatul cel mai favorabil pentru desfasurarea afacerii. "Am decis ca litoralul este mai prietenos, si ne-am indreptat primii pasi catre aceasta zona", a mai spus Voiculescu.
Primii clienti au fost ajutati sa isi gaseasca drumul, insa ulterior numarul acestora a crescut simtitor.
"Tatal unuia dintre asociati le-a dat bani unor clienti si i-a trimis la noi ca sa ne creasca increderea, pentru ca la momentul respectiv nu venea nimeni. Asa s-a spart gheata", rememoreaza el. "Ulterior, am inceput sa avem programari pentru 16 ore pe zi, in fiecare zi. In prezent pentru jocurile de paintball avem intre zece si 150 de clienti pe zi."
Compania s-a dezvoltat pe trei segmente: corporate, persoane fizice si competitional. Pentru segmentul de corporate se merge pe organizarea de evenimente outdoor pentru angajati. "Din punct de vedere Corporate, avem lunar mai multe comenzi pentru evenimente ce se grupeaza de la 20 pana la 200 persoane", declara el.
In cazul persoanelor fizice se organizeaza jocuri de paintball pe baza de programari. Compania se implica insa si in competitii sportive de speedball prin sponsorizarea echipelor romanesti ce participa la concursuri de profil in strainatate si in tara.
Produsele si serviciile oferite de CityPaintBall sunt variate, si odata cu acestea variaza si preturile aferente, intre 7 eurocenti si 18.500 euro. "Paintballul mai reprezinta doar o mica parte din activitatea de organizare a evenimentelor outdoor corporate ce cuprind activitati precum treasure-hunting si scenarii militare", spune Mihai Voiculescu.
Cum a inceput totul? Cu aproximativ 7.500 euro si un angajat. "Initial aveam un singur angajat - un vecin de bloc indemanatic - si noi, asociatii, care depuneam tot efortul posibil", isi aminteste Voiculescu. Primii bani au provenit de la parinti sub forma de credit, si au fost investiti in teren, accesorii si echipamente. Ulterior, odata cu dezvoltarea Bazei Keoke si a Bazei Sportive Vointa s-a reinvestit din profit.
Acum, la sapte ani de la lansare CityPaintball are zece angajati si o cifra de afaceri in 2007 de 200.000 de euro, potrivit companiei. In conditiile actualei crize Mihai Voiculescu spune ca in 2008 marja de profit a fost de 10-15%, insa recunoaste ca "incepem sa simtim si noi efectele prin prisma furnizorilor si a clientilor nostri. Furnizorii incep sa micsoreze termenele de plata, iar clientii au bugete reduse fata de perioada precriza".
In momentul in care au decis sa se lanseze pe piata, povesteste antreprenorul, concurenta pe sectorul de paintball era practic inexistenta. Ulterior, odata ce compania si-a dezvoltat activitati si pe sectorul de import si distributie de echipamente au aparut o serie de companii mici ce inchiriau armament si incercau sa desfasoare jocuri.
"Ceea ce ei nu au inteles este ca este vorba de mai mult decat atat. Nu poti sa rezisti pe piata doar daca organizezi jocuri in padure", marturiseste omul de afaceri. Odata cu dezvoltarea diviziei de teambuilding outdoor a aparut adevarata concurenta. "Aici suntem nevoiti sa venim tot timpul cu idei noi si cu personalizari ale evenimentelor clientilor pentru a rezista si pentru a ii pastra", a adaugat el.
Evolutia companiei nu a fost insa nici in anii sai de existenta una lipsita de momente de incercari. "Dificultatile au fost diverse, de la reticenta oamenilor fata de ceva nou, la dificultatea obtinerii autorizatiilor de import si mai departe la gasirea locatiilor pentru desfasurarea activitatii", marturiseste Mihai Voiculescu. "Am reusit sa trecem peste ele insa, alegand solutiile optime."
Despre viitor antreprenorul spune ca se doreste continuarea procesului de dezvoltare a produselor outdoor corporate prin conceperea de noi evenimente personalizate, deschiderea unui nou teren de paintball pentru locuitorii capitalei si organizarea unei noi competitii internationale in 2009.
Catalin Stanescu, managerul Playpaintball, avea 26 de ani in 2005, cand a decis sa demareze afacerea. "Am ales acest domeniu deoarece era ceva nou in Romania, si oferea posibilitati de dezvoltare", marturiseste antreprenorul.
Cand a pornit la drum nu avea experienta in domeniu si povesteste ca nu se poate vorbi de o serie de etape concret delimitate ce au urmat sirul povestii sale. "Pur si simplu am hotarat ca vreau sa fac asta si astfel, am comandat echipamentele pe internet, din afara tarii", spune el.
La inceput a intrat pe piata singur, fara parteneri sau colaboratori. Era sigurul angajat al propriei companii. Acum la trei ani de la inceput isi aminteste ca partenerii au aparut "cu timpul". In ceea ce priveste colaboratorii, afirma acesta, numarul lor se ridica in prezent la 15.
Cand s-a gandit sa dezvolte un business in acest domeniu pe piata din Romania, trebuia sa se "bata" cu alte patru companii specializate pe acest sector. "In acest moment, concurenta este insa destul de mare, dar asta nu face decat sa ne mobilizeze si mai mult", declara omul de afaceri.
La inceput, majoritatea clientilor au venit dupa ce s-au informat pe internet.
Acum, dupa ce compania si-a diversificat produsele si serviciile pe care le pune la dispozitie, si clientii s-au diversificat.
"In momentul de fata oferim si teambuildinguri complete (inclusiv cazare si masa), traininguri in si outdoor, suntem si distribuitori de echipamente de paintball in Romania si colaboram si cu agentii de turism in domeniul teambuildingurilor", povesteste Catalin Stanescu.
Pretul produselor si serviciilor oferite sunt extrem de variate, in functie de tipul fiecaruia. Clientii tinta sunt si ei diferiti, variind in funtie de ceea ce compania pune la dispozitia lor. In cazul teambuildingurilor, targetul este reprezentat de companiile multinationale care decid sa organizeze pentru angajatii lor sedinte de recreere. "Pana in prezent avem un portofoliu semnificativ de clienti", afirma omul de afaceri.
Pe parcursul unui an numarul clientilor variaza insa in functie de sezon. "Marile companii organizeaza teambuildinguri pentru angajati in special toamna si primavara. In timpul verii avem un teren de paintball si o pista de karturi in statiunea Costinesti, iar iarna ne desfasuram activitatea in Predeal."
Bazele afacerii au fost puse cu 5.000 de euro, bani integral imprumutati de la prieteni. Aceste fonduri au fost investite in echipamente. Rezultatele nu au intarziat sa apara, astfel, in 2007 cifra de afaceri atingea aproximativ 80.000 de euro. Pentru anul in curs omul de afaceri a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 120.000 de euro.
Evolutia companiei in anii ei de activitate a fost una lipsita de oscilatii. "Nu pot vorbi de mari dificultati intampinate. Cred ca putem vorbi de acele mici dificultati pe care le intampina orice companie", recunoaste antreprenorul.
Cand vorbeste de viitor acesta spune ca doreste ca Playpaintball "sa se dezvolte cat mai mult" si, "impreuna cu partenerii nostri sa devenim liderii de piata in acest domeniu".
In conditiile actualei crize financiare Catalin Stanescu marturiseste ca nu se simte afectat de criza. "Nu se poate spune ca suntem afectati de criza financiara, poate doar de fluctuatiile cursului euro - leu, noi fiind si importatori de echipamente paintball."
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO