Companii

Germanii fac legea în retailul modern local, unde deţin aproape 60% din piaţă

Germanii fac legea în retailul modern local, unde deţin aproape 60% din piaţă

Autor: Cristina Roşca

02.10.2011, 10:11 1241

Retailul modern a fost dominat încă de la începuturi, de acum mai bine de zece ani, de jucători din două state, Franţa şi Germania. Situaţia nu este diferită nici în prezent, când pe această piaţă evaluată la circa 7 miliarde de euro anul trecut, aportul jucătorilor germani este de aproape 60%, iar cel al francezilor de circa 25%. Restul este împărţit de belgieni (Mega Image), polonezi (Profi), elveţieni (Selgros) şi români (Macro - Minimax Discount). În topul celor mai mari jucători din acest domeniu, pe primele două poziţii se află două companii germane Metro Cash & Carry (parte a grupului german Metro) şi Kaufland (parte a grupului Lidl-Schwartz). Podiumul este completat de francezii de la Carefour. Puternic din spate vin şi germanii de la Real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro. Aceştia au reuşit anul trecut să depăşească Selgros şi să urce pe poziţia a patra în top.


Metro rămâne lider


Liderul din comerţ Metro Cash & Carry România şi-a asigurat această poziţie de-a lungul timpului, el fiind primul jucător din comerţul modern care şi-a făcut curaj să intre pe piaţă în 1996. Următorul retailer intrat a fost Billa, parte a grupului german Rewe, trei ani mai târziu. Din grupul Rewe face parte şi Penny Market, cel mai extins lanţ de comerţ din România, cu 117 magazine. Din acelaşi grup a făcut parte şi Selgros, al doilea jucător de pe segmentul cash & carry, până la finalul lui 2010 când a fost cumpărat de elveţienii de la Coop. Pe segmentul cash & carry activează doar doi jucători, Selgros şi Metro.

Aglomerarea pieţei - care găzduieşte în prezent 15 reţele de comerţ - şi criza financiară nu au reuşit să detroneze retailerul german însă au redus distanţa dintre el şi Kaufland, următorul clasat. Afacerile Metro Cash & Carry au scăzut cu aproape 500 mil. euro din 2008 până în 2010, din cauza crizei finan ciare şi economice.

Con di ţiiledin econo mie s-au repercutat şi asupra consu mului, care a scăzut cu peste 5% anul trecut Şi care şi-a continuat trendul descendent şi în primele şapte luni ale anului. Scăderea consumului s-a repercutat şi asupra pieţei de retail, care a pierdut 5 mld. euro din 2008 până anul trecut. Jucătorii din comerţ au reuşit să contracareze efectele scăderii consumului mizând pe extinderea reţelelor. Kaufland se extinde agresiv Unul dintre cei mai agresivi în expansiune a fost şi rămâne Kaufland, cu 13 unităţi inaugurate anul trecut şi şapte până acum în acest an. Kaufland, care activează pe segmentul hipermarketurilor, dar ale cărui magazine au politică de discount, a reuşit o majorare a afacerilor anul trecut faţă de 2009 de aproape 25%.

Din acelaşi grup cu Kaufland face parte şi cel mai nou jucător de pe această piaţă, discounterul Lidl. Retailerul, intrat în România prin achiziţia magazinelor Plus Discount, are în prezent o reţea de 107 magazine. Mai mult, potrivit informaţ iilor din piaţă, compania vrea să deschidă alte circa 30 de unităţi în viitorul apropiat. Momentul pe care Lidl şi l-a ales pentru intrarea pe piaţă a fost unul cheie pentru retailul autohton, când preţul este argumentul suprem în consum. Niciunul dintre retailerii germani nu şi-a anunţat rezultate parţiale în 2011, însă mai mulţi dintre aceştia se aşteaptă la creşteri la final de an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO