Companii

Gigantul H&M atacă piaţa de îmbrăcăminte cu magazine în Plaza, Unirea şi Bucureşti Mall

Gigantul H&M atacă piaţa de îmbrăcăminte cu magazine în Plaza, Unirea şi Bucureşti Mall
24.06.2010, 23:19 618

Retailerul suedez de îmbrăcăminte H&M, cu afaceri de 10miliarde de euro în 2009, va deschide în primăvara anului viitorprimele magazine din România, alegând să-şi facă intrarea pe piaţăîn cele mai vechi centre comerciale din Bucureşti - magazinulUnirea, controlat de familia Adamescu, şi mallurile Bucureşti Mallşi Plaza România, aflate în proprietatea companiei cu acţionariatturc Anchor Grup.

Suedezii vorbesc momentan doar de un mall situat în vestulCapitalei, respectiv de Plaza, dar şi celelalte două contracte suntîn curs de semnare, potrivit informaţiilor ZF.

"Estecorect, astăzi confirmăm că România este una dintre noile pieţe aleH&M, începând cu primăvara lui 2011. H&M a semnat uncontract pentru primul magazin în Bucureşti, România. Vom deschideîntr-unul dintre cele mai mari centre comerciale din România,situat în vestul Bucureştiului. Este încă prea devreme pentru a damai multe detalii legate de magazin", au declarat pentru ZFreprezentanţii H&M.

Caută spaţii mari

Suedezii ar urma să deschidă un magazin cu o suprafaţă deaproximativ 1.400 de metri pătraţi la parterul centrului comercialPlaza România, mall în care de altfel a fost deschis şi primulmagazin Zara din România în urmă cu şase ani.

Reprezentanţii Anchor Grup nu au dorit să comentezeinformaţiile, spunând doar că pe acest subiect cei care vorcomunica sunt reprezentanţii H&M.

Suedezii nu vor aştepta trei ani pentru a deschide următorulmagazin în România, cum s-a întâmplat cu rivalii de la Inditex,proprietarii Zara, pe lista scurtă pentru noi magazine până întoamna anului 2011 fiind Unirea şi Bucureşti Mall.

"H&M a închiriat un spaţiu la Unirea în oglindă cu viitorulmagazin Bershka, în zona băncilor", au declarat pentru ZF surse dinpiaţa imobiliară. Magazinul ar urma să fie situat pe colţulmagazinului Unirea dinspre bulevardul Unirii, într-o zonă în carese află sucursale ale băncilor Raiffeisen şi Piraeus Bank.Reprezentanţii Unirea şi Raiffeisen nu au comentat informaţia pânăla închiderea ediţiei, legat de o potenţială închidere sau mutare asucursalei de la Unirea. H&M ar putea deschide aici un magazincu o suprafaţă de aproximativ 2.000 de metri pătraţi, pe douăetaje. În prezent, la primul nivel al centrului comercial, deasuprabăncilor, sunt două magazine cu îmbrăcăminte - Mexton şi SaxFashion.

Deschiderea magazinului H&M la parterul magazinului Unireaar fi în nota de modificare masivă a chiriaşilor derulată înultimii doi ani, de când au fost deschise magazinele Zara şiDouglas, în timp ce New Yorker şi Bershka îşi amenajează în prezentspaţiile.

În ceea ce priveşte magazinul din Bucureşti Mall, surse dinpiaţă spun că în prezent în cadrul mallului nu este disponibil unspaţiu suficient de mare pentru o unitate H&M, una dintreposibilităţile luate în calcul fiind construirea unui alt corp declădire.

"În discuţii mai mult sau mai puţin avansate sunt cu majoritateacentrelor comerciale din oraş, de la Băneasa şi până la CotroceniPark şi Sun Plaza. Deschiderea magazinului de la Unirea ar putea ficondiţionată de preluarea unui spaţiu în Unirea Braşov", au maispus sursele citate.

Intrarea H&M vine în completarea suitei de retaileriinternaţionali care au intrat pe piaţa locală, după ce în 2009 alţidoi retaileri importanţi de îmbrăcăminte cu profil de discounter -C&A şi Kiabi - au intrat pe piaţă cu rezultate bune.

Cum vor fi preţurile

H&M este un brand bine cunoscut între tinerii români care aucălătorit în vestul Europei, dar preţul s-ar putea să nu maireprezinte argumentul suprem în fidelizarea acestora în perioadă decriză.

"După ce i-am aşteptat atâţia ani, aproape că mi-a pierit totinteresul pentru H&M. Vin, nu vin, deschid nu deschid, chiarnu-mi pasă. Sunt o grămadă de alte magazine în Bucureşti numai bunepentru un shopping de criză", spune Roxana, o tânără care a făcutcumpărături în magazinele H&M din Paris şi München.

Cea mai aprinsă întrebare este cum vor fi preţurile comparativcu alte magazine din Europa, de-a lungul timpului retaileriiinternaţionali practicând preţuri mai mari în România decât în alteţări din cauza volumelor mai mici vândute.

Întrebarea este cu atât mai îndreptăţită, cu cât multe produsesunt fabricate chiar în România, în fabrici de textile din zonaMoldovei. "Oricum îmi cumpăram haine H&M de la magazinele careluau marfă ieftină de la fabricile din Focşani. Acelaşi produs îlgăseşti mai ieftin în Bucureşti, Buzău sau Sibiu decât înmagazinele H&M din Londra sau Bruxelles. Îmi amintesc că amplătit acum un an 60 de lei pentru o cămaşă H&M careînLondra era 15,99 de lire sterline", spune Mioara, 25 de ani, un altclient H&M.

În regiune, un magazin vinde haine de 3 milioane deeuro

Suedezii au avut în regiune vânzări de aproape 300 de milioanede euro pe pieţele din Polonia, Cehia şi Ungaria, unde sunt operateaproape 100 de magazine, adică o medie de 3 mil. euro.

Criza financiară a lăsat urme şi în portofoliul de magazineH&M, astfel că în 2009 au fost închise 25 de magazine. Cu toateacestea, per total numărul de unităţi a crescut, la 1.988, fapt cea antrenat şi vânzările nete, care au ajuns la nivelul de 9,8miliarde de euro.

H&M este un brand format în 1947 de către familia Persson,Stefan Persson, fiul fondatorului, având în prezent o participaţiede 36,8% în companie. Persson este considerat al doilea cel maibogat om de afaceri din Suedia, cu o avere estimată de Forbes la22,4 miliarde de dolari. El este devansat de către Ingvar Kampard,proprietarul IKEA, a cărui avere se ridică la 23 de miliarde dedolari. Forbes îi plasează pe cei doi pe locurile 11 (Kampard) şi13 (Persson) în topul celor mai bogaţi oameni ai lumii.

Cei mai bogaţi suedezi deţin branduri vechi de peste 50de ani: IKEA şi H&M

Ingvar Kamprad, 83 de ani, proprietarulretailerului suedez de mobilă IKEA, este cel mai bogat om deafaceri din Suedia, având o avere estimată de Forbes la 23 demiliarde de dolari.

El locuieşte în Lausanne, Elveţia, are patru copii, şi esteconsiderat al 11-lea cel mai bogat om din lume. IKEA a intrat pepiaţa locală direct de-abia în acest an, cumpărând de la omul deafaceri Gabriel Popoviciu magazinul dezvoltat de acesta în Băneasa,în regim de franciză.

Suedezii sunt de asemenea interesaţi să se extindă în România,fiind în căutarea unui manager pentru achiziţii de terenuri. Înanul fiscal 2009 IKEA a avut vânzări de 31 de milioane de dolari încele 37 de ţări în care deţine magazine.

Stefan Persson, 62 de ani, este principalulacţionar al retailerului vestimentar H&M şi cel de-al doileabogat al Suediei, cu o avere de 22,4 miliarde de dolari potrivitpublicaţiei Forbes, care îl plasează pe poziţia a 13-a înclasamentul mondial.

Persson are trei copii şi locuieşte în Stockholm, Suedia, şi amoştenit afacerea fondată de tatăl său în 1947.

H&M a analizat piaţa locală de mai mulţi ani, dar o decizieclară de a intra în România a fost luată doar în primăvara acestuian, în detrimentul Bulgariei.

H&M operează o reţea cu 1.900 de magazine şi vânzări anualede circa 10 miliarde de euro. Atât H&M, cât şi IKEA au fostfondate în anul 1947.

În regiune, gigantul suedez are 100 de magazine în Polonia,Cehia şi Ungaria, magazine în care lucrează peste 2.800 deoameni

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO