Companii

Iaurturile au pierdut pozitia de lider pe piata lactatelor. Inghetata vine puternic din urma

Iaurturile au pierdut pozitia de lider pe piata lactatelor. Inghetata vine puternic din urma

Click pentru imaginea marita

17.03.2008, 19:27 77

Vanzarile de produse lactate au depasit si anul trecut pragul de crestere de 20%, peste avansul consemnat de piata bunurilor de larg consum, insa "vedetele" anului 2006, laptele si deserturile, au fost devansate de sana, chefir sau inghetata, pe fondul temperaturilor ridicate din sezonul estival.
Cu toate acestea, piata produselor lactate si-a incetinit cresterea in 2007, fata de boomul din urma cu un an, potrivit unui studiu al companiei de cercetare MEMRB, avansul fiind de aproape 24%, fata de peste 35% in 2006.
Toti producatorii din industria alimentara sunt de parere ca in prezent principala tendinta a pietei este de consuma produse cu valoare adaugata mai mare. Astfel, cu toate ca reprezinta doar 0,6% din piata alimentara, vanzarile de sana si kefir au realizat anul trecut cea mai mare crestere din piata lactatelor, de 59,5%. Printre cei mai mari producatori de sana si kefir de pe piata locala se numara Teletext cu brandul Diami, Friesland, liderul pietei locale de lactate, cu Napolact, Almera cu brandul Big Panda, Paulact sau Prodlacta. Lor li se adauga cel mai nou jucator de pe piata, filiala locala a grupului israelian Tnuva.
Tnuva a mizat in primul an de activitate pe piata locala de asemenea pe segmentul de sana, acesta fiind unul dintre cele mai vandute produse ale producatorului israelian pe plan local, potrivit reprezentantilor companiei. In prima parte a acestui an, Tnuva a intrat si pe segmentul de deserturi cu marcile Budinca mea si laptele meu cu cacao, motivand ca aceste segmente au un potential foarte mare de crestere pe piata produselor lactate proaspete, de peste 30% anual.
Potrivit MEMRB, desi deserturile din lactate si-au diminuat ritmul de crestere de la 60% in 2006 la doar 46,6% anul trecut, acestea continua sa fie unul dintre segmentele cu cea mai mare crestere a vanzarilor din piata locala a lactatelor.
Anul trecut, reprezentantii Friesland declarau ca in primele sase luni vanzarile deserturilor din branza proaspata, realizate sub brandurile Milli si Dots, s-au triplat comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, ajungand sa detina aproximativ 6% din totalul afacerilor grupului olandez pe plan local, adica peste 6 mil. euro.
Tot in 2007, Covalact a decis sa intre pe acest segment, investind 100.000 de euro in achizitionarea unei linii speciale de productie.
La polul opus, potrivit studiului MEMRB, in timp ce in 2006, laptele batut inregistra o crestere de peste 24%, anul trecut, vanzarile acestui produs au scazut cu circa 12%. In 2007, piata a inregistrat de asemenea si o incetinire a consumului de lapte, produs ale carui vanzari au crescut cu doar 25% fata de rezultatele obtinute cu doi ani in urma, in timp ce ritmul de crestere al pietei iaurturilor s-a injumatatit la doar 18,3%, potrivit aceleiasi surse.
Aceasta incetinire a ritmului poate fi explicata si prin faptul ca anul trecut, in lunile august-septembrie, vanzarile de iaurturi au scazut cu pana la 10%, pe fondul "scandalului" dioxina in care a fost implicata compania Danone.
Cu toate acestea, piata iaurturilor are in continuare un potential foarte mare de crestere pe plan local, consumul de iaurturi atingand anul trecut doar 6 kilograme (kg) pe cap de locuitor, cu un kilogram mai mult decat in 2006, in conditiile in care in Bulgaria se consuma 14 kg, anual, in Ungaria 17 kg, in Cehia 16 kg, iar in Franta 33 kg.
La fel se intampla si pe piata branzeturilor, unde consumul local este de 4 kg pe cap de locuitor, fata de 20 kg in Europa de Vest.
Dupa ce la sfarsitul anului trecut piata lactatelor a atins pragul de un miliard de euro, principalii jucatori estimeaza ca in urmatorii trei ani, aceasta va depasi doua miliarde de euro. Numai pentru anul acesta producatorii estimeaza o crestere de peste 25%, ceea ce inseamna ca pana la sfarsitul lui 2008 piata lactatelor va atinge aproximativ 1,3 miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO