Companii

Japonezii intra in Romania cu masinile de teren, dar se lovesc de zidul Berlinului si turnul Eiffel

24.07.2001, 00:00 86



Marcile japoneze detin in Europa de Est o cota de aproape 10% din vanzarile de pe piata auto, iar in Statele Unite ponderea acestora este in jur de 30%.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), pe piata romaneasca marcile japoneze detin aproximativ 5% din totalul vanzarilor de masini noi din import. Este mult, este putin ?

Ponderea masinilor japoneze pe piata auto romaneasca poate parea ridicola la o prima vedere, daca luam in calcul faptul ca marcile franceze sau cele germane detin fiecare o treime din piata de import.

Insa pentru aceste modele taxele vamale sunt in prezent de 6% (mai putin in cazul Skoda, unde nu exista taxe vamale). Pentru modele japoneze (mai exact cele produse in Japonia), taxele vamale sunt de 30%. Am putea spune, deci, din aceasta privinta ca ponderea automobilelor japoneze este destul de mare.





De ce asa de putin?

Potrivit analistilor din piata exista mai multe explicatii pentru nivelul redus al vanzarilor de masini japoneze pe piata romaneasca.

"Este vorba in primul rand de traditia existenta pe piata romaneasca. Romanii sunt prin excelenta adepti ai masinilor germane" a declarat Marius Carp, director executiv al APIA. "Aceasta este evidenta in cazul pietei second-hand, unde din 10 masini, 9 sunt germane" a adaugat Carp.

Tocmai aceasta lipsa de notorietate pe piata a masinilor japoneze este invocata si de importatori "Noi am intrat pe piata abia la sfarsitul anului trecut" a declatrat Dan Niculescu, general manager la Mazrom, reprezentant general Mazda in Romania, care are un plan de vanzari pentru acest an de 200 de automobile, pana in prezent fiind livrate 120 de automobile.

Un posibil punct slab al masinilor japoneze ar putea fi dat si de nivelul ridicat al preturilor. Taxele vamale la importurile de masini japoneze sunt de 30%, in timp ce automobilele importate din tarile UE benficiaza de taxe vamale de 6%, iar cele din tarile Cefta (cum e cazul Skoda) de taxe vamale zero.

Cu toate acestea, datorita leasingului, diferenta de taxe vamale intre importurile de automobile din interiorul si din afara UE se reduce. Astfel, in cazul automobilelor achizitionate in leasing, taxele vamale se platesc doar la valoarea reziduala (in general 20%).

"Astfel, daca in cazul Renault, ponderea automobilelor achizitionate in leasing este de aproape jumatate, in cazul automobilelor japoneze procentul se apropie de 100%" a precizat Carp.



Vanzari reduse - rulaj mic de piese de schimb

Insa una dintre cele mai importante bariere intampinate de masinile japoneze a fost pana acum reteaua teritoriala foarte putin dezvoltata a importatorilor, alaturi de conditiile de marketing si preturile modeste.

In stransa legatura cu pretul ridicat apare si lipsa de piete de schimb datorata rulajului mic implicat de nivelul scazut al vanzarilor.

"Pana la recentele reorganizari ale importatorilor, masinile erau aduse prin intermediul caselor de comert, ceea ce facea ca in final preturile sa fie foarte mari" a precizat Carp.

In ultima perioada insa importatorii au eliminat o parte din verigile lantului de distributie, astfel ca beneficiaza de o forta crescuta de penetrare a pietei.

"Noi oferim clientilor un produs complet, care include, pe langa automobilul propriu-zis si garantia, service de calitate si un departament de vanzare a pieselor de schimb si accesoriilor" a precizat managerul general al Mazrom, Dan Niculescu, care-si propune sa devina lider de piata intre importatorii de aautomobile japoneze.

Pozitia de lider pentru autoturisme de teren este detinuta de Nissan, care, potrivit oficialilor sai "intentioneaza sa ramana in topul celor mai bine vandute zece marci din Romania si sa ramana si cea mai cautata marca pentru autoturismele de teren.

Nissan Romania isi propune sa vanda peste 500 de autovehicule pana la sfarsitul anului, in crestere cu 25% fata de anul trecut, cand au fost vandute 337 automobile.

Ceea ce remarca toti importatorii de masini japoneze este calitatea si fiabilitatea acestora. "Calitatea, fiabilitatea si acuratetea specifice japoneze reprezinta avantajele competitive ale automobilelor noastre" a adaugat Niculescu.



SUV-urile mici afacere japoneza

Marea majoritate a automobilelor japoneze vandute pe piata romaneasca sunt de tipul SUV (Sport Utiliy Vehicle - n.red. automobile de teren).

"Acesta este o situatie similara celei inregistrate pe plan mondial, unde japonezii sunt lideri pe acest segment al pietei auto" a precizat Carp.

"Practic nu exista concurenta pentru modelele japoneze pe segmentul SUV mici si medii, singura competitie europeana fiind modelul Land Rover Freelander" a adaugat Carp.

Pentru autoturismele de teren, cele mai bune vanzari au fost inregistrate de Nissan, cu modelele Terrano - 69 unitati si Patrol GR - 67 unitati, Toyota, cu modelele Rav 4, Land Cruiser 90/100 - 90 de unitati si de Mitsubishi, cu modelele Pajero - 77 unitati

In categoria turismelor, cele mai bune rezultate au fost inregistrate de Mazda, cu 97 de unitati vandute, Nissan - 96 de unitati si Toyota - 51 de unitati. Nissan si Mazda au comercializat si autoturisme de lux, modelele Nissan Maxima si Mazda MX5, E2200 si Xedox totalizand 32 si respectiv 21 de unitati.

"In segmentul turismelor japoneze Mazda detine suprematia, segmentul de piata vizat fiind, daca luam in calcul preturile de peste 12.000 de euro, cel al proprietarilor de afaceri prospere sau firme importante, in special straine, a precizat oficialul Mazrom.

Ultima venita dintre masinile japoneze isi va completa din luna septembrie gama prin aducerea modelului Tribute din clasa SUV.



Mutarea productiei in Europa - optiune strategica

In conditiile in care automobilele japoneze au taxe vamale 30%, o optiune strategica adoptata de multe dintre companiile nipone a fost delocalizarea productiei in Europa.

Este cazul Suzuki, care produce modelul Swift in Ungaria, Honda, pentru modelele Civic si Accord, Toyota, care produce Avensis si Corolla in Marea Britanie si Yaris in Franta, precum si Mitsubishi, cu modelul Charisma.

Anul viitor va incepe productia in Europa un alt producator nipon, Mazda. Desi avantajele automobilelor produse in Europa sunt evidente, nu toate modelele prezente pe piata romaneasca sunt produse in Europa, un exemplu in acest sens fiind Honda, care a vandut automobile modelul Civic aduse din Japonia, desi se fabrica si in Anglia.



Pas cu pas, sau cum se castiga piata

Pe piata SUA, automobilele japoneze detin o cota de 30%. Cum a fost posibil o astfel de evolutie pe o piata unde cel mai de succes slogan a fost "buy american"?

La intrarea pe piata, in urma cu 20-30 de ani automobilele japoneze au avut preturi foarte mici la o calitate relativ ridicata. Astfel au castigat cota de piata, publicul fiind informat asupra performantelor si calitatilor lor, studiile de piata situandu-le in top privind reputatia.

"In Romania, masinile japoneze au dezavantajul ca nu exista o informare a publicului despre calitatile acestor masini, dublata de faptul ca preturile sunt situate la nivelul celor europene" a precizat Carp.

O situatie similara cu cea inregistrata in urma cu 20-30 de ani in SUA se intampla acum cu masinile coreene, cum este cazul Hyundai, care vin cu preturi foarte mici, la o calitate rezonabila si astfel castiga tot mai mult market-share.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO