Companii

Logistica, curieratul si distributia au urcat cererea de camioane noi de pe piata

18.11.2005, 18:39 22

Schimbarea flotelor pentru transportatori si cresterea afacerilor pentru firmele de distributie au determinat o crestere cu peste 12% a vanzarilor de autovehicule comerciale de peste 3,5 tone, ritmul urmand sa se accentueze in urmatoarea perioada.

"Ritmul de crestere a fost sustinut in principal de firmele de distributie care au decis sa isi schimbe flotele in acest an si de companiile mici si mijlocii care au inceput sa isi cumpere autovehicule pentru a-si desfasura independent activitatea de transport", explica Alexandru Blanaru, director de vanzari la Iveco Romania, cea mai bine vanduta marca de pe piata locala de autovehicule comerciale de peste 3,5 tone.

In plus, in ultima perioada tot mai multe companii ce activeaza in transportul de marfuri si in logistica si distributie au investit in extinderea parcului auto ca raspuns la evolutia pietelor pe care activeaza. Unul dintre principalii jucatori, First Logistics & Distribution, si-a indreptat in acest an investitiile aproape integral catre inlocuirea partiala a parcului auto.

Aceeasi tendinta se regaseste si pe piata curieratului.

"Daca la nivelul anului 2005 DHL nu folosea mijloace de transport de capacitate mare pentru distributia domestica, in 2005 am achizitionat camioane de 3,5 tone, ca parte a unui proces de extindere masiva a capacitatii de transport intern in vederea acoperirii cererii existente pe piata pe care actionam", a declarat Alexandru Gheorghe, director comercial al DHL International Romania. El a adaugat ca la nivelul anului 2006 e planificata o noua extindere a parcului auto existent.

Peste 5.300 de autovehicule comerciale de peste 3,5 tone au fost vandute in primele 10 luni ale anului, conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania (APIA), cea mai importanta crestere fiind inregistrata de segmentul de vehicule comerciale intre 3,5 si 6 tone, unde vanzarile din primele zece luni au crescut cu 25% pana la aproape 1.400 de unitati.

Evolutia din acest an a segmentului de autovehicule intre 3,5 si 6 tone a fost determinata si de scaderea pietei de furgoane, clientii preferand in acest an autovehiculele cu caroserii specializate. De asemenea, interdictia de circulatie in oras a autovehiculelor de mare tonaj a alimentat o crestere a cererii pentru masini destinate sectorului de constructii cu tonaj mai mic, apreciaza jucatorii din piata.

Principalii competitori pe piata romaneasca de autovehicule comerciale de peste 3,5 tone sunt constructorii Iveco, Mercedes, Renault, DAF, Volvo, MAN. In primele zece luni din 2005, cele mai multe masini din aceasta categorie au fost livrate de Iveco, 1.714, urmata de Mercedes, cu 1.052, Volvo 653, Renault 549 de autovehicule, DAF 496 si MAN cu 458 de unitati.

Livrarile de autovehicule intre 6 si 18 tone au urcat pana in primele zece luni cu 10,3%, pana la 1.738 de unitati, dar mult sub potentialul pietei pe acest segment.

"Expansiunea pe acest segment este una modesta, tinand cont ca exista un potential fantastic reprezentat de cele 150.000 de autovehicule Roman aflate in circulatie si care mai devreme sau mai tarziu va trebui sa fie inlocuite", arata oficialul Iveco. Cererea la aceasta categorie este influentata in mare masura de comenzile venite din partea administratiei locale, fiind vorba in mare parte de autovehicule utilitare, mai spune el.

Autocamioanele de peste 18 tone au avut cel mai scazut ritm de crestere dintre toate categoriile de pe piata auto, determinat in principal de incertitudinile referitoare la continuarea programului de constructie de autostrazi, care a facut ca transportatorii sa fie reticenti la noi achizitii. Ritmul de dezvoltare al acestei nise a fost cel mai scazut de pe piata automobilelor, numarul de 2.184 de automobile noi comercializate fiind cu doar 6,7% mai mare fata de cele zece luni din 2004.

Cu toate acestea, au existat companii care si-au depasit estimarile de vanzari in aceasta perioada pe acest segment. Vanzarile de autocamioane ale constructorului suedez Volvo au depasit in primele zece luni previziunile companiei pentru intreg anul 2005, ajungand la 653 de camioane noi livrate.

Directorul general al Volvo Romania, Cedric Bouan, crede ca segmentul de camioane de peste 18 tone ar putea inregistra o crestere cuprinsa intre 5 si 7% in acest an. Desi vanzarile de camioane destinate distributiei urbane au stagnat, iar cele pentru sectorul de constructii au scazut, Volvo a reusit sa compenseze prin livrarile de camioane destinate transportului international de marfuri, care s-au dublat in primele noua luni.



Previziuni de vanzari dependente de decizii politice

Principalii jucatori care activeaza pe piata de autovehicule comerciale de peste 3,5 tone anticipeaza o incetinire a cresterii livrarilor pe gama usoara (3,5 - 6 tone) in 2006, care ar putea fi influentata totusi de trendul expansiunii economice de anul viitor.

In ceea ce priveste gama medie (6-18 tone), evolutia vanzarilor va depinde in special de fondurile pe care le vor aloca primariile pentru inlocuirea si marirea parcului auto, asteptandu-se o crestere cu 5% in 2006.

Piata autocamioanelor grele (de peste 18 tone) ar putea creste cu 10%, potrivit jucatorilor din piata, aceasta crestere tinand tot de autoritati, de aceasta data insa indirect, in functie de progresele in programele de constructie de autostrazi, care ar putea determina transportatorii sa ia decizii de largire a flotelor auto. De asemenea, o alta oportunitate ar putea fi segmentul de autocamioane destinate industriei constructiilor, unde vanzarile ar putea urma trendul ascendent al dezvoltarii infrastructurii asteptat anul viitor. Potentialul pietei autocamioanelor de peste 18 tone este perceput de unele companii din piata la un nivel cel putin dublu fata de cel de acum, nivel ce s-ar putea concretiza in urmatorii cinci ani. marius.anton@zf.ro ; lavinia.marin@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO