Companii

Merge bine in cuplu: consumul de ice tea a crescut de patru ori anul acesta

24.09.2004, 00:00 78

Ice-tea-ul a fost pe primul semestru al acestui an unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei bauturilor racoritoare, consumul inregistrand o crestere de peste patru ori fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Principalele marci sunt Lipton Ice Tea, distribuit de Quadrant Amroq Beverages (QAB) in parteneriat cu Unilever, si Nestea, produs Nestle, care este importat si distribuit in Romania de Coca-Cola HBC, in baza unui partenriat la nivel international cu producatorul elvetian din industria alimentara.
Ambele "cupluri" de companii raporteaza cresteri si depasiri de target.
?Pe primele sase luni ale anului, vanzarile pe segmentul ice-tea s-au ridicat la 4,25 de milioane de litri, fata de 2,7 milioane de litri, pe tot anul 2003, si asta in contextul in care anul acesta vremea a fost mai nefavorabila. Ceaiurile sunt segment foarte dinamic si din ce in ce mai multe companii sesizeaza oportunitatea", a spus Angela Prioteasa, director general al companiei de cercetare a pietei bauturilor racoritoare Candean.
Pentru comparatie, pe primul semestru al anului trecut volumul de ice-tea vandut in Romania a fost de 1,03 milioane de litri.
Daca ritmul de crestere se mentine, piata ar putea ajunge anul acesta la circa 5 milioane de euro pe an.
?Targetul de vanzari propus la inceputul anului a fost depasit cu 60%. Poate ca am fi vandut si mai mult daca vremea era mai calduroasa, dar suntem foarte multumiti de rezultate", a spus Valentina Baicuianu, director de comunicare Coca-Cola HBC Romania, fara sa precizeze si care a fost targetul fixat de companie. Nestea a fost lansat pe piata in luna aprilie a acestui an.
?Dintre toate brandurile QAB, cea mai mare crestere, atat la cifra de afaceri cat si la volum, a inregistrat-o Lipton Ice Tea. In volum, vanzarile au crescut pe primele sase luni ale acestui an cu 798%, iar ca valoare cu 487%", au spus reprezentantii QAB, care este imbuteliatorul autorizat al produselor Pepsi pentru Romania. Aceasta inseamna o crestere de aproape noua ori in volum si de aproape sase ori in valoare. Lipton Ice Tea fost lansat pe piata anul trecut.
Potrivit datelor Canadean, din totalul de 4,25 de milioane de litri de ice-tea vandute pe primul semestru al acestui an, circa 1,35 milioane de litri revin brandului Lipton, si aproape 1 milion de litri, Nestea. Cele doua companii au si investit puternic in promovarea marcilor respective de ceai.
?Alti jucatori importanti pe piata ceiaurilor sunt Pfanner si Rauch, marci care provim exclusiv din import. Deasemenea o crestere importanta a fost inregistrata de o marca din Serbia, Fresco", a mai spus Prioteasa.
Sesizand oportunitatea, incep sa intre si ele pe acest segment. Dintre firmele romanesti ultima intrata pe piata este Sun Industries din Bragadiru, care a lansat o gama de ceai lichid in cel de-al treilea trimestru al acestui an.
In afara de ceaiurile lichide (ready to drink), categoria mai include segmentul ceaiurilor praf, dar care este aproape inexistent in Romania, datorita obiceiurilor de consum.
?Consumatorii romani sunt reticenti la ideea de bauturi racoritoare sub forma de praf, au impresia ca nu sunt foarte sanatoase, sau ca nu sunt de calitate. In alte tari, segmentul are o importanta foarte mare. In Croatia, spre exemplu, la o populatie de 4 milioane de consumatori, piata este de 40 de milioane de litri pe an. Acolo, consumatorii cumpara cei praf ambalat in pungi de 1 in pungi de pana la 1 kilogram. In Romania exista un singur brand de ceai praf, dar acest segment nu da semnale de dezvoltare", a mai spus Prioteasa.
Ca urmare a cresetrii consumului se diversifica si tipurile de ambalaje. Astfel, anul acesta QAB a introdus pe piata Lipton Ice Tea la sticla PET de 1,5 litri, dupa ce pana atunci a avut in portofoliu numai PET de 0,5 litri sau ambalaj de sticla.
O alta tendinta manifestata in ultimul an pe piata bauturilor racoritoare constau in cresterea consumului de bauturi necarbonatate in defavoarea celor carbonatate. Piata totala de bauturi racoritoare din Romania, inclusiv apele minerale, se ridica la circa 2 miliarde de litri pe an. Categoria apelor minerale, care reprezinta circa jumatate din consum, a fost anul acesta cel mai puternic afectata de vremea racoroasa.



georgiana.stavarache@zf.ro



 



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO