Companii

Piaţa cărămizilor s-a întors la nivelul de acum şase ani. Ce strategii au producătorii pentru susţinerea vânzărilor

Iulian Mangalagiu, director general al Ceramica Iaşi: Există un blocaj la nivel naţional în ceea ce priveşte circulaţia banilor.

Piaţa cărămizilor s-a întors la nivelul de acum şase ani. Ce strategii au producătorii pentru susţinerea vânzărilor

Autor: Ioan Dornescu

27.11.2012, 00:06 806

"Contrar aşteptărilor întregii pie­ţe, în primele nouă luni piaţa de cără­mizi a continuat trendul descendent început din 2008 încoace. Din analizele noastre rezultă că piaţa a scăzut cu aproximativ 10% comparativ cu aceeaşi perioadă a anu­lui anterior, ajungând aproape de nivelul înregistrat în anul 2006, luând în considerare numărul de locuinţe finalizate. Credem că anul acesta vor fi finalizate aproximativ 40.000 locuinţe, echivalent al anului 2006. Până la finalul anului e posibil ca această scădere să fie chiar mai mare, de până la 12%, ţinând cont de semnalele pe care le avem din piaţă", spune Iulian Mangalagiu, director general al companiei Ceramica Iaşi.

El apreciază că anul acesta scăderea pieţei este cu mult peste aşteptări, mai mare decât în anii precedenţi, lucru influenţat de factorii economici, dar şi de cei politici, situaţie care a adăugat un sentiment de incertitudine ce duce la amânarea investiţi­ilor.

"Există un blocaj la nivel naţional în ceea ce priveşte circulaţia banilor. Inves­tiţiile în infra­structură sunt suspendate sau blocate, companiile de construcţii nu-şi primesc banii pe lucrările efectuate, acestea blochează la rândul lor alte companii furnizoare de materiale de cons­trucţii", a adăugat şeful Ceramica.

Factori cu impact negativ asupra pieţei sunt volumul scăzut al investiţi­ilor, slaba absorbţie a fondurilor europene, reducerea sumelor trimise în ţară de românii plecaţi la muncă în străinătate şi reticenţa băncilor în acordarea de împrumuturi. Aceştia generează o stare de anxietate în ceea ce priveşte apetitul investiţional într-o ţară care are totuşi un potenţial ridicat.

Pe de altă parte, numărul ridicat de credite neperformante a condus la apa­riţia în piaţă a unei mase semnificative de active imobiliare cu preţ deosebit de mic, care inhibă noi investiţii la costuri reale, potrivit sursei citate.

"Pentru anul 2013 prognozele nu sunt foarte optimiste, dar este posibil ca în contextul unui climat stabil din punct de vedere politic şi al unor măsuri inteligente din partea statului, piaţa de zidărie să se menţină la acelaşi nivel cu cel de anul acesta", a spus Mangalagiu.

"Prea multe crize"

Liviu Stoleru, directorul general al companiei Cemacon Zalău, spune că pe baza datelor statistice disponibile la opt luni, piaţa românească de cărămidă a scăzut cu 4% ca volum şi cu 10% ca valoare.

"Septembrie a fost o lună sub aştep­tări pe ansamblul pieţei, astfel că putem considera şi la nouă luni cel puţin aceeaşi dinamică negativă a pieţei în ansamblu. Întârzierea relansării creditării, instabilitatea politică, dar şi contextul general în care prea des se vorbeşte despre diverse tipuri de crize considerăm că au fost factorii determinanţi care au împiedicat o revenire a cererii la valori mai aproape de potenţialul pieţei româ­neşti", a spus Stoleru.

El estimează că până la finalul anului piaţa îşi va menţine trendul actual la nivel de volume, însă din punct de vedere valoric scăderea se va accentua în ultimul trimestru, pe fondul presiunii mari la nivelul preţului ce rezultă din contextul competitiv actual.

Marjele de câştig în sector au suferit mult în 2012 ca urmare a creşterii pre­ţurilor la energie şi combustibili, care nu au putut fi transferate în preţul de vânzare, dar şi a faptului că nivelul ofertei cumulate a tuturor producătorilor este mult mai mare decât nivelul cererii reale, a adăugat reprezentantul Cemacon Za­lău. "Pentru 2013, neexistând premise pu­­ternice pentru atingerea unui punct de inflexiune în evoluţia pieţei, considerăm o menţinere a pieţei la valorile din 2012, poate cu o uşoară creştere din perspectivă valorică, pe fondul presiunii crescute a principalelor elemente de cost: energia şi combustibilii", a completat Stoleru.

Exporturi şi diversificare

Contracţia pieţei de materiale de zidărie a determinat producătorii să găsească noi resorturi de susţinere a vânzărilor.

Întrucât dinamica negativă a pieţei nu a permis o expansiune naturală a volumelor, Cemacon a ales soluţii alternative de susţinere a creşterii, precum dezvoltarea porto­fo­liu­lui de produse, prin adăugarea vatei ba­zaltice şi unor noi sortimente de cără­mi­dă, precum şi abordarea de noi zone de vânzare, spune Stoleru.

"După o primă jumătate de an în care atât la nivelul rezultatelor comerciale, unde creşterea a fost de 39%, cât şi sub aspectul rezultatului operaţional, cu profitabilitate peste media sectorului, Cemacon a depăşit performanţa bugetată, a doua parte a anului, caracterizată de instabilitatea politică şi lichiditatea mai scă­zută a cererii, a impus o reducere a rit­mului de creş­tere, astfel că, la finalul anului, compania va înregistra o creştere de 15-20% la nivelul vân­ză­rilor şi al cifrei de afaceri, în condiţii de profitabilitate operaţională bună", afirmă el.

Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, compania a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 27,3 milioane lei (6,4 mil. euro).

"Comparativ cu anul 2008, cunoscut ca anul de boom maxim în construcţii, când existau multe proiecte imobiliare mari care cuprindeau peste 100 unităţi locative, anul 2012 s-a bazat pe construc­ţiile de mică amploare de până la 20 de unităţi locative, cea mai mare parte fiind construcţiile unifamiliale, urmate de blocuri cu până la 20 de apartamente şi de mici complexuri rezidenţiale cu 2 - 3 case. Anul acesta vân­zările de profil au fost susţinute de proiecte de tipul clădirilor de birouri şi magazinelor de retail, ce-i drept, foarte reduse ca număr", a afirmat reprezentantul Ceramica.

El a adăugat că există însă semnale pozitive din partea investitorilor imobiliari, care pe baza costurilor de con­struc­ţie foarte scăzute sunt tentaţi să dezvolte proiecte care pot fi vândute profitabil în viitor. Ceramica Iaşi exportă cără­midă şi în Republica Moldova, iar pe acest segment este afectată de instabilitatea cursului valutar şi de taxele de export.

Citiţi materialul complet în numărul de decembrie al Business Construct, care va apărea azi împreună cu ZF (www.zfcorporate.ro/business-construct).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO