Companii

Prognoze sumbre în retail: pieţele din Cehia şi Slovacia revin pe creştere, România stă aproape de minus 5%

Prognoze sumbre în retail: pieţele din Cehia şi Slovacia revin pe creştere, România stă aproape de minus 5%
28.07.2010, 23:48 30

Vânzările din retail vor scădea anul acesta cu 4,6% pe planlocal, doar Bulgaria urmând a fi mai afectată pe acest segment, cuo scădere de 6%, potrivit estimărilor prezentate într-un studiu alcompaniei de consultanţă şi cercetare a pieţei CandolePartners.

Cu toate acestea, analiştii susţin că cel mai mare risc descădere a vânzărilor va fi înregistrat în România şi Ungaria.

"Chiar dacă în unele ţări europene previziunile sunt maipesimiste decât cele realizate pentru România sau Ungaria, cum estecazul Bulgariei, din punct de vedere economic şi politic acesteţări sunt mai stabile şi au din acest motiv şanse mai mari săînregistreze o revenire mai rapidă. De asemenea, Slovacia este multmai deschisă din punct de vedere economic şi mult mai dependentă deGermania", a declarat Ivan Kotev, analist economic al companiei deconsultanţă şi cercetare a pieţei Candole Partners.

Astfel, în timp ce pentru Slovacia, Polonia şi Cehia analiştiiprevizionează o stagnare sau o creştere mică a pieţei de retail înacest an, pentru Ungaria, România şi Bulgaria, aceştia estimează unnou an de scăderi.

Reprezentantul Candole a adăugat că principalul indicator care afost luat în considerare la realizarea acestor previziuni a fostgradul de incertitudine, în ceea ce priveşte revenirea economicăafiecărei ţări, deoarece este un element a cărui evoluţie estevizibilă în consum.

Studiile Candole arată că în timp ce vânzările cumulate dealimente, băuturi şi tutun, precum şi cele de medicamente şicosmetice, combustibili sau bunuri de lungă durată au înregistratîn mare parte scăderi de la începutul anului 2009 până în primultrimestru al acestui an, există în continuare segmente careînregistrează creşteri.

"După primele trei luni din 2010 sectorul nu prezintă semne deîmbunătăţire. Românii şi-au redus considerabil cheltuielile cumâncarea, dar şi cu bunurile de lungă durată. Vânzările onlineînregistrează însă creşteri cu o rată de două cifre, determinată depreţurile mai competitive", concluzionează analiştii Candole înraportul despre piaţa de retail românească. Spre exemplu, eMAG, celmai mare retailer online de pe piaţa locală a obţinut în primeleşase luni ale anului afaceri de 41 mil. euro, în creştere cu 64%faţă de primul semestru al anului trecut.

Pe de altă parte, studiile companiei de cercetare a pieţei MEMRBRomânia & Republica Moldova realizate pentru primele patru luniale acestui an susţin că piaţa de profil continuă să se contracteîn acest an, cu un ritm chiar mai aceelerat ca cel din 2009.Astfel, dacă anul trecut vânzările în volum înregistrau o scăderede 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul descădere a ajuns la 16,5%.

Mai exact, potrivit MEMRB, magazinele tradiţionale, precumbuticurile, chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primelepatru luni aproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadădin 2009, în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi alerulajelor pe metru pătrat de 7,6%.

Cine este Candole Partners

Candole Partners este o companie de consultanţă înfiinţată în1995. Compania care în prezent are birouri atât în Praga, cât şi înSlovacia, Bucureşti şi Sofia realizează studii pe diferite domeniide activitate în special despre ţările de Europa Centrală şi deEst. Sursa principală folosită de Candole la realizarea acestorstudii este baza de date statistice CEIC (macroeconomic databasefor emerging and developed markets, Baza de date microeconomicepentru pieţe dezvoltate şi în curs de dezvoltare, care colecteazăinformaţii în special de la Institutul Naţional de Statistică şiBanca Naţională a României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO