Companii

QAB a trecut anul trecut de pragul de 100 mil. dolari cifra de afaceri

12.01.2005, 00:00 25

Quadrant Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul bauturilor racoritoare Pepsi pentru piata romaneasca, a depasit in 2004 pragul de 100 de milioane de dolari cifra de afaceri, fixat la inceputul anului.
Compania a raportat pentru ultimul trimestru al anului trecut o crestere cu circa 52% a cifrei de afaceri fata de acceasi perioada a anului trecut, dupa ce pe primele trei trimestre inregistrase o crestere cu circa 40%.
QAB a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 74 de milioane de dolari, iar pentru 2004 isi propusese sa depaseasca pragul de 100 de milioane de dolari (aproximativ 85 mil.euro). Aceasta insemna o crestere de circa 35% in dolari.
"In perioada octombrie-decembrie 2004, cifra de afaceri a fost cu 52,43% mai mare decat cea din intervalul similar din 2003. Cresterea in volum in perioada mentionata a fost de 23,84%", a anuntat compania.
Principalii factori care au dus la cresterea vanzarilor au fost lansarea unei noi marci de ape minerale, Roua Muntilor, care a avut loc in vara anului trecut, precum si relansarea marcii Prigat, in urma unei investitii de 4,5 milioane de dolari, la fabrica de la Bucuresti. Aceasta a avut ca scop eliminarea conservantilor din continutul bauturilor la nivelul intregii game.
Potrivit datelor trasmise de companie, marca Prigat a inregistrat pe ultimele trei luni ale anului o crestere de aproape 60%, cea mai mare crestere dintre toate marcile aflate in portofoliu.
"Marca Prigat a inregistrat pe ultimul trimestru al anului trecut o rata de crestere in valoare de 59,62% fata de aceeasi perioada a anului 2003. Brandurile PepsiCo (Pepsi, Mirinda, 7-Up, Mountain Dew) au generat o crestere a cifrei de afaceri de 53,36%, in timp ce Lipton Ice Tea a crescut cu 40,89%", a comunicat QAB.
Quadrant Amroq Beverages a pus in functiune anul trecut noua fabrica de ape minerale si bauturi racoritoare de la Covasna. Fabrica a presupus investitii de circa 7 milioane de dolari. Fabrica de la Covasna are o suprafata de 30.000 de metri patratI, din care 5.000 este suprafata construita. La momentul punerii in functiune, capacitatea de imbuteliere era de 14.000 de litri pe ora.
QAB intentioneaza sa extinda capacitatea de imbuteliere a fabricii de la Covasna, insa reprezentantii companiei nu au putut fi contactati ieri pentru detalii. Compania mai are o fabrica de imbuteliere la Bucuresti si are in total in jur de 1.000 de angajati in Romania.
Estimata la peste 500 de milioane de euro pe an, piata bauturilor racoritoare din Romania a fost afectata anul trecut de vremea racoroasa care a redus consumul. Cele mai afectate au fost apele minerale, care au cunoscut o stagnare dupa opt ani consecutivi de crestere. Au fost afectate si bauturile racoritoare carbonatate, in schimb sucurile naturale, nectarurile, ceaiurile lichide au crescut puternic anul trecut, pe fondul schimbarilor obiceiurilor de consum ale populatiei si a faptului ca aceste segmente au fost aproape inexistente in ultimii ani.
QAB este imbuteliator Prigat din 1994, cand a semnat contractul cu GAT Israel, proprietarul marcii. Impreuna, cele doua au format un joint venture, Siat, care face parte din QAB sI in cadrul caruia proprietarul GAT detine 35% din actiuni.
Desi a fost un an dificil din punctul de vedere al consumului, 2004 a adus investitii masive in productia de bauturi racoritoare. Coca-Cola HBC Romania, principalul rival al QAB pe aceasta piata, a investit anul trecut in jur de 38 de milioane de euro in fabricile sale de imbuteliere. Romaqua, imbuteliatorul Borsec pentru Romania, a pus in functiune anul trecut o noua fabrica de sucuri naturale carbonatate, la Busteni, dupa investitii de peste 10 milioane de euro.
Principala tendinta in consumul de baturi racoritoare este orientarea catre bauturile necarbonatate si cu valoarea nutritiva ridicata. Ca urmare, producatorii investesc sume tot mai mari in aceste categorii. Si European Drinks, cel mai mare producator autohton pe acaesta piata, a lansat anul trecut o noua gama de bauturi Fruttia, cu un continut mai ridicat de fructe.
Ceaiurile lichide au fost un alt segment care a crescut peste medie anul trecut, dupa ce Coca-Cola HBC a lansat pe piata marca Nestea, principalul rival al marcii Lipton.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO