Companii

Radu Timis, CrisTim: Am pierdut de doua ori tot ce aveam pana sa ajung la afacerea de astazi

Radu Timis, CrisTim: Am pierdut de doua ori tot ce aveam pana sa ajung la afacerea de astazi

Radu Timis, presedintele CrisTim (stanga): Pentru orice afacere de familie o astfel de restructurare este necesara, doar ca noi am avut sansa sa o facem intr-un moment in care profiturile erau substantiale. Gabriel Alexandru, vicepresedintele CrisTim: CrisTim este o afacere globalizata din punctul de vedere al modului de lucru, in care singurul lucru neschimbat a ramas actionariatul.

21.09.2008, 14:21 1225

O afacere de familie inceputa de un fost profesor de sport alaturi de sotia sa in 1995, cu un chiosc alimentar in Bucuresti, care va ajunge la un rulaj consolidat de peste 125 mil. euro.

Pentru Radu Timis, cuvantul "consolidat" e foarte important, pentru ca a decis in urma cu aproape patru ani ca businessul pe care-l conduce, lider la acea vreme in industria mezelurilor, are nevoie de o cu totul alta perspectiva, daca vrea sa tina piept concurentei europene.
"Trebuia sa trecem de la o afacere de familie la un business solid, structurat pe divizii, in care fiecare entitate sa poata aduce maxima valoare", spune fondatorul CrisTim.
Marturiseste ca nu i-a fost usor sa delege responsabilitatile si ca e foarte greu sa-ti schimbi complet existenta, mai ales in momentul in care viata ta se reducea la mai mult de 12 ore petrecute la birou.
"Cred ca din cauza asta avem inca multi antreprenori care isi conduc afacerile. E greu sa renunti", afirma seful CrisTim, incantat totusi de faptul ca in ultimul an a avut "cel putin sapte concedii" si a reusit sa se bucure de faptul ca spala singur masina sau petrece mai mult timp alaturi de copii.
"Nu mai sunt implicat in partea executiva. Particip de cinci ori pe luna la sedintele de board pe fiecare divizie de business in parte si ma consult cu directorul executiv la deciziile cele mai importante", adauga Radu Timis.
Implicat suta la suta in business, Gabriel Alexandru, vicepresedintele grupului CrisTim si directorul executiv al producatorului de mezeluri a preluat toate responsabilitatile ce tin de dezvoltarea afacerii. Spune ca procesul de divizare, inceput cu mai bine de un an in urma nu a fost deloc usor, insa odata finalizat a reusit sa reduca mult din costurile operationale la nivel de grup. "Am redus cu 30% numarul de angajati in ultimii doi ani, iar pe unele divizii (cum este cea de magazine) am reusit sa obtinem un rulaj mai bun cu mai putini angajati. Toate procesele din cadrul grupului au mers insa in paralel: restructurarea, reorganizarea si eficientizarea", spune Gabriel Alexandru.
De cealalta parte, actionarul spune ca daca nu ar fi realizat in urma cu trei ani primele demersuri de reorganizare a businessului, acum i-ar fi fost foarte greu sa faca acelasi lucru. "Pentru orice afacere de familie o astfel de restructurare este necesara, doar ca noi am avut sansa sa o facem intr-un moment in care profiturile erau substantiale. In contextul actual insa, implicatiile ar fi foarte mari", crede presedintele CrisTim.
Sfatuit de auditorii de la PricewaterhouseCoopers (PwC), Timis a decis in urma cu doi ani sa inceapa un proces de divizare a afacerii, pe linii de business, astfel ca fiecare componenta a grupului, de la imobiliare si retail pana la productia de mezeluri, sa poata raporta independent marje de profit, pierderi sau planuri de investitii. "In urma cu mai multi ani erau situatii care acum mi se par hazlii, cand fiecare sef din grupul CrisTim aducea la final de an datele financiare care aratau profit pe linia pe care o conduce. In momentul in care situatiile financiare detaliate ajungeau la CFO, dadea cu minus", povesteste Radu Timis. Acum insa, cu divizarea realizata, CrisTim - compania - nu mai este nevoita sa suporte costurile pentru mai multe linii de business.
"Am construit compania bazandu-ne pe modul in care simteam piata si am crescut ca un organism sanatos din punct de vedere financiar, dar care era destul de alambicat", spune Timis.
CrisTim a lucrat cu PwC si casa de avocatura Bostina si Asociatii pentru acest proces de divizare, care a inceput efectiv in luna august a anului trecut, in momentul in care activitatea de catering si magazinele au fost trecute pe CrisTim Impex.
Cum arata grupul pana la acea data? Spre exemplu, exista o entitate juridica axata pe productie (Recunostinta), dar care avea in "patrimoniu" si o serie de active imobiliare si alte activitati fara legatura cu businessul de baza. "Nu poti controla intr-o astfel de situatie de unde vine profitul, unde apar problemele, care este eficienta activitatii", spune Alexandru.
Decisi sa vada cine "merge bine si cine nu", reprezentantii CrisTim au pus in practica divizarea. Au infiintat compania Timpul Armoniei, care a preluat tot ceea ce tine de imobiliare, cladiri, spatii, terenuri, compania gestionand tot businessul imobiliar: de la inchirierea de spatii catre firme din grup pana la contracte cu terti. "O parte dintre magazinele situate in apropierea supermarketurilor au fost inchise pentru ca nu mai aduceau profit, iar spatiile le-am inchiriat in principal catre banci", spune Radu Timis.
Retailul, cu cele opt magazine operationale din prezent, a trecut sub umbrela companiei Impex CrisTim, care mai adaposteste si divizia de catering a grupului. "Facem acum cu sase magazine in Bucuresti mai mult decat faceam cu doisprezece", completeaza Gabriel Alexandru, care spune ca magazinele proprii au un rulaj estimat la 15 mil. euro, in timp ce activitatea de catering aduce in jur de 4 mil. euro.
CrisTim a ramas sa gestioneze activitatea de vanzari, marketing si branding, in timp ce Recunostinta are exclusiv activitati de productie, prin fabrica situata in localitatea Filipestii de Padure din judetul Prahova.
Desi bugetul de investitii din acest an a fost redus la jumatate din cauza situatiei de pe piata financiara, planurile proprietarului CrisTim pentru 2009 sunt ambitioase, desi admite ca pot fi din nou ajustari, atat in sus, cat si in jos. Pe lista de prioritati se numara: o fabrica de paine si una de lapte, care sa realizeze produse destinate vanzarii in propria retea de magazine.
"Vom investi in primul rand intr-o ferma cu 700 de scroafe, care vor asigura o parte din necesarul de materie prima pe care acum o importam din Olanda", afirma Radu Timis. Despre cele doua fabrici spune ca vor fi construite prin fonduri proprii si accesarea de bani de la Uniunea Europeana. "Avem 1.500 de hectare de teren agricol in judetul Prahova, asa ca fabrica de paine are asigurata materia prima", completeaza el.
 Cu toate ca au existat de multe ori zvonuri ca intentioneaza sa vanda o parte din afacere, Timis nu a semnat nimic pana in prezent. Grupul pe care il conduce are doar un parteneriat la nivel de productie cu o filiala a Danish Crown, unul dintre cei mai mari producatori de carne de porc din Europa si unul dintre furnizorii importanti de materie prima ai CrisTim. In 2007, Radu Timis declara intr-un interviu acordat ZF ca s-a aflat in discutii cu mai multi producatori europeni pentru a identifica formule de a creste afacerea, printre care s-a numarat inclusiv intentia de vanzare a unui pachet de 20% din titlurile companiei, care insa nu s-a concretizat.
De altfel, industria mezelurilor continua sa fie una dintre putinele dominate de afaceri de familie, pornite imediat dupa 1990 de antreprenori locali. Datele centralizate de ZF in Anuarul de Business al Romaniei arata ca noua dintre primii zece jucatori din industria carnii si a preparatelor din carne sunt in continuare detinuti de antreprenori locali.
Fata de acum zece ani, CrisTim inseamna, in opinia lui Gabriel Alexandru, "o afacere globalizata din punctul de vedere al modului de lucru, in care singurul lucru neschimbat a ramas actionariatul". Doi actionari, Radu si Cristina Timis, care au pus un pariu pe industria mezelurilor. Radu Timis povesteste ca nu avea nicio legatura cu aceasta piata si ca afacerea a pornit-o cu 800 de dolari bani imprumutati, dupa ce a mai avut doua tentative de business in comert imediat dupa 1990, tentative pornite cu surse proprii, dar in care a pierdut toti banii. In 2007, grupul pe care-l conduce a generat un profit operational de 10,5 mil. euro.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO