Retail&Agrobusiness

Cine sunt liderii pieţei locale de cafenele, una dintre cele mai fragmentate din economie? 5 To Go, Starbucks şi McCafe, pe podiumul unui sector dominat clar de concepte româneşti

Cine sunt liderii pieţei locale de cafenele, una dintre...

Autor: Cristina Roşca

21.11.2022, 00:08 1662

În România există peste 11.000 de firme cu afaceri anuale de 3 mld. lei care şi-au declarat CAEN-ul „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor“. Aici sunt incluse cafenelele şi barurile.

Cele mai extinse cinci lanţuri de cafenele din România adună circa 570 de unităţi, piaţa de profil fiind una dintre cele mai fragmentate din economie. Spre comparaţie, primele 15 cele mai extinse reţele adună peste 700 de unităţi, ceea ce înseamnă că dincolo de primii cinci actori din domeniu, toţi ceilalţi au între 5 şi 25 de unităţi, potrivit unei analize a ZF.

Datele sunt valabile la început de noiembrie 2022 şi sunt fie furnizate de companii, fie preluate de pe site-urile acestora. Clasamentul este realizat pe baza unui top al Allegra Project Cafe Europe 2022. Acesta lua în calcul numărul de cafenele la început de an, aşa că ZF a actualizat informaţiile şi astfel acum clasamentul arată diferit.

5 To Go, Starbucks şi McCafe (con­ceptul de cafenea al McDonald’s) sunt cele mai extinse reţele de cafenele din România. Dacă liderul 5 To Go este incontestabil, operând circa 400 de unităţi, competiţia pentru următoarele poziţii e strânsă, ameri­canii de la Starbucks şi McCafe luptându-se cu un alt concept românesc – Ted’s Coffee Co. Totodată, Tucano Coffee din Republica Moldova vine şi el puternic din urmă.

În total, în România există peste 11.000 de firme cu afaceri anuale de 3 mld. lei care şi-au declarat CAEN-ul (obiect de activitate) „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor“. Aici sunt incluse cafenelele şi barurile, dat fiind că nu există un CAEN separat pentru fiecare. Această piaţă, care a crescut cu 33% în 2021 versus primul an de pandemie, este una puternic fragmentată, despre care există prea multe date.

La o privire de ansamblu e evident că pe piaţa de cafenele din România există doar câţiva jucători care au dezvoltat lanţuri, respectiv Starbucks, 5 to Go, McCafe, The Coffee Shop, Meron sau Ted’s. Numărul reţelelor mari – fie ele locale sau internaţionale – e mic. Pe lângă acestea însă, există sute de unităţi independente, acesta fiind de fapt segmentul cel mai efervescent.

E vorba în special de cafenele de specialitate, deschise în marile oraşe, în frunte cu Bucureştiul. Acestea localuri sunt, de regulă, afaceri antreprenoriale mici, ce nu au nici forţa şi nici dorinţa de a se extinde la nivel de lanţ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO