Companii

Statul ar putea incasa pe CFR Marfa intre unu si doua miliarde de euro

Statul ar putea incasa pe CFR Marfa intre unu si doua miliarde de euro

Click pentru imaginea marita

13.12.2007, 17:29 28

"Nivelul de un miliard de euro este un obiectiv realizabil", a spus Orban, in timp ce alti jucatori de pe piata, precum Grup Feroviar sau Servtrans, cred ca valoarea companiei este mult mai ridicata.
Potrivit unei declaratii anterioare a lui George Buruiana, directorul general al transportatorului privat de marfa Servtrans, valoarea CFR Marfa este de circa doua miliarde de euro. In acelasi timp, si Ion Garoseanu, vicepresedintele Grup Feroviar Roman, cel mai mare operator privat de marfa de pe piata, spune ca valoarea CFR Marfa este peste un miliard de euro.
"Valoarea CFR Marfa ar putea fi intre 1,5 si 2 miliarde de euro, dar depinde si de ce strategie de privatizare se va alege", a spus Garoseanu.
Recent, compania ungara din domeniul transportului feroviar de marfa, MAV Cargo, a fost privatizata, statul incasand aproape 400 de milioane de euro pe aceasta. Potrivit reprezentantilor de pe piata insa, CFR Marfa are o cifra de afaceri de peste doua ori mai mare fata de compania ungara. Totodata, in timp ce parcul MAV Cargo include peste 13.000 de vagoane si nicio locomotiva, CFR Marfa detine 51.000 de vagoane si aproape 1.000 de locomotive. CFR Marfa are un capital social de 205,16 milioane de lei, detinut integral de stat prin Ministerul Transporturilor, si a inregistrat anul trecut afaceri de 505 mil. euro, potrivit Ministerului Finantelor. Totodata, operatorul de stat a transportat anul trecut 5,2 milioane de tone de marfa, din care 1,5 milioane de tone in transport international.
Ministerul Transporturilor a angajat consortiul format din Deloitte Romania si casa de avocatura Bostina si Asociatii pentru servicii de consultanta la elaborarea strategiei de privatizare a companiei, valoarea contractului fiind de 56.000 de euro plus TVA. Dupa finalizarea strategiei de privatizare, va fi elaborat un proiect de hotarare de guvern, iar dupa aprobarea acestuia va fi organizata o noua licitatie pentru selectarea consultantului de privatizare si va fi intocmit caietul de sarcini.
CFR Marfa s-a aliat cu un competitor al sau din domeniul privat, Grup Feroviar Roman si cu o banca, Raiffeisen Bank, infiintand o noua companie care va inchiria vagoane si locomotive dupa ce le va repara si moderniza. Asocierea unei companii de stat cu un competitor privat este destul de rar intalnita.
"Societatea va incepe sa functioneze odata ce Consiliul Concurentei isi va da avizul. Noi am avut un aport de 6.400 de vagoane care au o valoare de circa 48 de milioane de euro", a spus Liviu Bobar, directorul CFR Marfa. Astfel, pretul pe vagon se situeaza la circa 7.500 de euro, in timp ce un vagon nou poate costa de la 40.000 de euro la 80.000 de euro. CFR Marfa detine circa 42% din noua societate, in timp ce Raiffeisen si Grup Feroviar Roman au adus impreuna un aport de 66 de milioane de euro, detinand restul de actiuni.
O alta varianta a CFR Marfa ar fi fost sa organizeze o licitatie pentru reparatia acestor vagoane si sa le foloseasca pentru uzul propriu sau sa le vanda, insa Bobar a spus ca nu avea o suma destinata reparatiei acestor vagoane.
"Este vorba despre un excedent de vagoane, astfel ca nu am facut licitatie pentru repararea lor. In plus, nu aveam o suma alocata acestei activitati", a spus Bobar, care a adaugat ca veniturile CFR Marfa se vor situa in acest an la un nivel asemanator cu cel de anul trecut.
Grup Feroviar Roman si Raiffesen au venit cu aport in numerar in aceasta afacere.
"Tinta acestei societati este piata din Europa Centrala si de Vest. Nu vom inchiria noi (Grup Feroviar Roman) aceste vagoane dupa ce vor fi reparate", a explicat Garoseanu de la Grup Feroviar Roman, compania care va rula in acest an afaceri de circa 100 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO