Companii

Top 10 evenimente în industria mezelurilor în 2011

Top 10 evenimente în industria mezelurilor în 2011

Autor: Gabriel Razi

29.12.2011, 12:35 1605

Anul 2011 a fost unul de căutări pentru producătorii români de mezeluri în contextul în care consumul în cădere liberă de pe piaţa internă a apăsat în jos rulajele business-urilor din industrie. O parte dintre jucători şi-au adaptat însă rapid business-urile căutând debuşeuri prin export, parteneriate sau prin extinderea către agricultură sau alte segmente ale industriei alimentare.

1. Anul exporturilor

Jucătorii mari de pe piaţa românească a mezelurilor printre care CrisTim, Angst sau Agricola Bacău au apăsat anul acesta pentru prima dată pedala de acceleraţie a exporturilor.

CrisTim vizează ca până la sfârşitul anului exporturile să acopere 22% din producţie. Compania trimite în fiecare lună mezeluri către 14 pieţe, cele mai multe fiind cele din Occident.

Şi Agricola Bacău, alt mare jucător cu afaceri de peste 100 mil. euro, şi-a dublat în acest an exporturile, acestea ajungând în prezent la aproximativ 20% din business. Agricola livrează în Vest pe lângă mezeluri şi carne de pui şi produse de tip ready meal.

Livrările la extern din acest an sunt numai un prim pas făcut de producătorii români având în vedere că după primele opt luni valoarea exporturilor făcute de toţi producătorii se cifrează la 38 de milioane de euro. Exporturile sunt însă în creştere cu 25% faţă de perioada similară din anul anterior, potrivit datelor Ministerului Agriculturii.

2. Închiderea fabricii Campofrio

Caroli Foods a închis în această vara fabrica din Tulcea, una dintre cele două unităţi de producţie ale grupului.

Fabrica din Tulcea s-a aflat în proprietatea spaniolilor de la Campofrio însă odată cu fuziunea dintre gigantul spaniol şi Caroli, companie deţinută de familia libaneză El Solh, unitatea de producţie a intrat în grupul Caroli. În urma închiderii producătorul de mezeluri a disponibilizat 170 de angajaţi, respectiv 11% din efectivul total.

Închiderea fabricii, care avea o capacitate de de 11.000 de tone anual, a fost prima şi singura mişcare de acest tip făcută de unul dintre primii zece jucători din industria mezelurilor.

Renunţarea la producţia de la Tulcea a venit şi în contextul în care tot mai mulţi şefi de companii din industria mezelurilor s-au plâns în acest an de consumul redus.

3. Restructurarea business-ului Caroli

La două luni de la închiderea fabricii de la Tulcea oficialii Caroli Foods Group au decis şi schimbarea lui Haluk Akdemir din poziţia de CEO. Executivul ocupă în continuare un fotoliu în cadrul consiliului de administraţie al companiei însă conducerea executivă a grupului a fost preluată de Khaled El Solh, unul dintre acţionarii producătorului de mezeluri. Mişcarea a fost o surprinză în condiţiile în care Akdemir a fost reconfirmat de acţionari în 2010 după ce Caroli a fuzionat cu producătorul Campofrio.

3. CrisTim a achiziţionat brand-ul Matache Măcelaru

Grupul CrisTim, controlat de familia Timiş, a achiziţionat în această toamnă brandul Matache Măcelaru - o mărcă dezvoltată de acţionarii producătorului de vin Murfatlar.
Tranzacţia nu a inclus însă şi unităţile de producţie ale Principal Company, fost prorprietar al brandului, acum în insolvenţă. Astfel, mezelurile sub brandul Matache Măcelaru vor fi produse în fabrica de la Filipeştii de Pădure deţinută de CrisTim.
Achiziţia este prima mutare de acest tip făcută de Radu Timiş în condiţiile în care CrisTim a crescut de la înfiinţare numai cu ajutorul banilor investiţi în extinderea fabricii de la Filipeştii de Pădure.

4. A murit George Naghi, proprietarul Aldis

George Naghi, proprietarul producătorului de mezeluri Aldis, a decedat în această toamnă şi soţia sa a fost rănită în urma unui accident nautic pe Dunăre.

Datele de la Registrul Comerţului arată că înainte de a muri omul de afaceri deţinea 64% din acţiunile Aldis, în timp ce soţia sa Alina Naghi controla 35% iar Ioan Costia un procent.

Pe lângă soţia sa, între moştenitorii direcţi ai omului de afaceri se numără Gina Naghi, fata Alinei Naghi, pe care omul de afaceri a înfiat-o după căsătoria cu aceasta, dar şi Doru Naghi, un alt fiu al antreprenorului dintr-o căsătorie anterioară.

Oficialii Aldis au subliniat după moartea omului de afaceri că business-ul va rămâne al familiei urmând a fi condus de Alina Naghi alături fiica sa Gina şi de soţul acesteia.

5. Angst a semnat un parteneriat cu retailerul Carrefour

Producătorul Angst a semnat un parteneriat cu retailerul francez Carrefour pentru deschiderea mai mai multor magazine în franciză. Un acord de acest tip este o premieră pe piaţa românească iar în urma acestei întelegeri Angst va beneficia de know-how şi de achiziţii mai ieftine în timp ce Carrefour intră pe segmentul magazinelor de proximitate. În cadrul acestui parteneriat, Carrefour este francizorul, iar Angst este francizatul. Magazinele se numesc Carrefour Market-Angst iar managementul acestora este asigurat de compania deţinută de Sorin

Minea. Cele două companii intenţionează să transforme în acest fel întreaga reţea 24 de magazine din Bucureşti a producătorului de mezeluri până la sfârşitul anului viitor. În prezent cele două companii au deschis primele trei magazine cadrul acestui parteneriat.

6. A dispărut embargo-ul pentru carnea de porc

Autorităţile europene au decis recent ridicarea interdicţiei de export pentru carnea de porc după opt ani de embargo. Interdicţia, impusă în 2003, a venit pe fondul temerilor privind pesta porcină. În consecinţă în anii cu interdicţie România a pierdut un şeptel de 3,4 milioane de porc. În prezent pe piaţa locală mai sunt 3 milioane de porci, din care jumătate în curţile micilor crescători.

Interzicerea exporturilor de carne de porc le-a generat pierderi producătorilor români de mezeluri pentru că aceştia au fost nevoiţi să apeleze la materia primă din Uniunea Europeană - în general mai scumpă decât cea de pe piaţa locală. În plus producătorii români de mezeluri ar putea înregistra şi plusuri de export pe pieţe mari din afara Uniunii Europene, precum Rusia sau China, în condiţiile în care clienţii de pe aceste pieţe vor considera produsele locale sigure şi ca având proveninţă Uniunea Europeană.

7. Diversificări de portofoliu

Mai mulţi antreprenori cunoscuţi ca fiind în principal producători de mezeluri şi-au diversificat în 2011 portofoliile către agricultură sau industria laptelui. Astfel, Marin Moraru, proprietarul grupului Marex Brăila, un business peste 150 de milioane de euro, a mizat în acest an pe orez. Antreprenorul şi-a transformat în orezărie jumătate din exploataţia sa de 2.500 de hectare.

Recolta sa, care se ridică la 4.000 de tone, a plecat deja în Italia şi Turcia. La rândul său, Radu Timiş a făcut trecerea către industria laptelui. Antreprenorul are 600 de vaci care produc în fiecare zi 4.000 de litri de lapte care ajung pe rafturile magazinelor din cadrul grupului.

8. Mai mulţi jucatorii din top 15 au reusit să îşi salveze rulajele

Carniprod sau Meda Prod, doi jucători din topul celor mai mari 15 producători de mezeluri au reuşit în acest an să îşi păstreze rulajele la un nivel similar cu cel de anul trecut. Aceste companii nu au reuşit însă să îşi salveze şi profitul, acesta coborând până aproape de zero. Astfel, producătorul tulcean Carniprod estimează că va încheia anul cu rulaje de 20 de milioane de euro, însă cu un profit de 1 milion de euro, la jumătate faţă de anul trecut. Similar, Meda Prod 98, care operează o fabrică de mezeluri în Bucureşti, urmează să încheie anul cu afaceri estimate la 24 milioane de euro, un nivel aproape egal cu cel din 2010. Dacă anul trecut compania încheia cu un profit de 0,2 milioane de euro, acum indicatorul va coborî aproape de zero.

9. Nicio intrare în piaţă a unui jucător străin

Anul 2011 se încheie fără intrarea pe piaţă a unui jucător multinaţional. Pe piaţă circulă însă zvonuri în privinţă interesului mai multor companii străine pentru a intra pe piaţa locală fie printr-o investiţie greenfield, un parteneriat sau o achiziţie. Până acum însă, cu excepţia spaniolilor de la Campofrio, marii jucători au ocolit piaţa românească.

10. CrisTim intră în topul primilor 20 de retaileri

CrisTim a reuşit în acest an să intre în topul celor mai mari 20 de retaileri din România. Radu Timiş este astfel singurul producător de mezeluri care deţine o reţea de magazine care se luptă cot la cot cu magazinele operate de mulinaţionale precum Mega Image sau Billa. Cele opt supermarketuri şi 15 magazine ale CrisTim au avut anul trecut încasări de 17 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO