Companii

Trei lucruri necesare pentru propriul restaurant Subway: 100.000 de euro, minim 40-50 mp şi un plan de afaceri bun

Trei lucruri necesare pentru propriul restaurant Subway: 100.000 de euro, minim 40-50 mp şi un plan de afaceri bun

Cristian Ştefănescu a deschis primul restaurant Subway în zona Piaţa Victoriei

Autor: Cristina Rosca

11.04.2012, 00:06 4726

Americanii de la Subway, care deţin cel mai extins lanţ de restaurante din lume, cu peste 36.000 de unităţi la nivel mondial, au intrat pe piaţa locală în franciză, prima unitate fiind deschisă ieri în Bucureşti, în zona Pieţei Victoriei. Pornind de la această unitate, planurile Subway sunt mari şi ţintesc prima poziţie din piaţa de profil, unde acum lider este McDonald's cu un business de 100 de milioane de euro şi 64 de unităţi.

Fiecare restaurant Subway are în spate un francizat, neexistând un master-francizat pentru toată piaţa, precum în cazul con­curen­ţilor de la KFC (adus de Gabriel Popo­viciu) şi Burger King (Marius Nasta şi Eli Davidai).

Cei care doresc să deschidă un astfel de restaurant au nevoie de 7.500 de euro taxă de franciză, cel puţin 100.000 de euro in­vestiţie în locaţie şi un spaţiu de minim 40-50 de metri pătraţi. Aceste condiţii se adaugă planului de business menit să îi convingă pe americani de viabilitatea restau­rantului.

"Francizatul plăteşte tot, de la mobilier şi utilaje la training. Tot el plăteşte şi o taxă de franciză de 7.500 de euro, achitată pentru o perioadă de 20 de ani", spune Rumen Radev, development agent al Subway, care se ocupă de dezvoltarea brandului în Ro­mânia. Francizatul plăteşte de asemenea 8% din totalul cifrei de afaceri companiei Subway, alte 4,5 procente mergând către fon­dul de marketing al Subway pentru Ro­mânia. Primul restaurant Subway a fost deschis ieri, în zona Piaţa Victoriei, de către Cristian Ştefănescu. Până la finalul anului urmează alte cel puţin două locaţii în Palas Iaşi şi Iulius Mall Cluj.

Cine este primul francizat?

Cristian Ştefănescu are 32 de ani, zece ani de experienţă în domeniul bancar şi zero experienţă în domeniul restaurantelor. A lucrat pentru Credit Europe Bank şi Piraeus, iar apoi a făcut consultanţă un an. Acum, spune el, se dedică exclusiv businessului Subway şi unui site de jucării pentru copii pe care îl mai deţine. Domeniul bancar a rămas în urmă.

"Mie personal îmi plac foarte mult sandwich-urile, asta e mâncarea mea din fie­care dimineaţă", spune Ştefănescu. Acesta este însă doar unul dintre motivele care l-au de­terminat să deschidă propriul restaurant Subway. Un altul este faptul că "este un model de afaceri testat şi care a demonstrat că este bun".

Primul francizat al americanilor de la Subway testase deja produsele în afara graniţelor ţării. Ultima oară a fost în Alaska, la poalele muntelui McKinley. "Până şi acolo aveau un restaurant", îşi aminteşte el.

După ce s-a întors în ţară a aflat că lanţul de restaurante testa piaţa şi organiza seminarii pentru a vedea dacă există interes din partea francizaţilor. După ce a participat la un astfel de seminar a depus planul de afaceri pe site-ul celor de la Subway. "Pro­ce­sul este similar celui de depunere de CV-uri. Depui planul, iar dacă le place, eşti chemat la interviu pentru a-l detalia." Cris­tian Şte­fă­nes­cu este de părere că unul dintre avan­ta­je­le sale în procesul de selecţie a fost ex­perienţa sa în domeniul bancar. "La do­sarul cu planul de afaceri am făcut şi o analiză a pieţei de quick-service din Ro­mâ­nia. Cred că asta a constituit o bilă albă pentru mine."

Cât costă un restaurant?

În momentul în care a depus planul pentru franciză Ştefănescu avea mai multe locaţii posibile, însă balanţa înclina încă de la început către Calea Victoriei, unde de astfel a şi deschis ieri. În zonă mai au restaurante concurenţii de la McDonald's, Spring Time şi Gregory's.

Restaurantul are 140 de metri pătraţi şi a necesitat o investiţie ce depăşeşte 100.000 de euro. În ceea ce priveşte veniturile estimate pentru primul an de funcţionare, Ştefănescu se fereşte să dea cifre. El recunoaşte însă că cifra de afaceri nu va depăşi 1 milion de euro, potrivit estimărilor sale actuale. Preţul unui sandwich de 15 cm variază între 8 şi 9 lei, iar pentru un sandwich dublu preţul creşte cu 5 lei.

"Preţurile din Bucureşti vor fi peste tot aceleaşi cu cele din acest restaurant. În România preţurile se stabilesc local de către francizat şi agentul de dezvoltare", spune francizatul primului restaurant Subway din România.

"Ţinta noastră este să devenim cel mai mare lanţ de restaurante de servire rapidă din România, atât ca număr de unităţi cât şi ca cifră de afaceri", spune Rumen Radev, development agent al Subway, care se ocupă de dezvoltarea brandului în România. Planul pentru următorii patru ani este de 40 de restaurante. În prezent, cel mai extins lanţ de restaurante de tip quick service este McDonaldís intrat direct pe piaţa locală în 1995. Reţeaua numără 64 de unităţi cu afaceri de circa 100 mil. euro. Pe această piaţa mai activează KFC şi Burger King, ambele lanţuri aduse în franciză, şi shaormeriile locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO