Companii

Vivendi Universal, un nou gigant al comunicatiilor

21.06.2000, 00:00 37



Grupul francez Vivendi si compania canadiana Seagram au anuntat, ieri, fuziunea lor in cadrul unui consortiu care va include si cea mai importanta societate de televiziune cu plata din Europa, Canal Plus. Intitulat Vivendi Universal, gigantul rezultat in urma acestui "mariaj in trei" se va situa pe locul doi in clasamentul marilor grupuri de comunicatii si media, dupa AOL-Time Warner, dar inaintea altor "grei" ai sectorului, cum ar fi CBS-Viacom, News Corp (al australianului Rupert Murdoch) sau Bertelsmann. Potrivit acordului - a carui valoare se ridica la 34 miliarde de dolari - actionarii Vivendi vor detine 59% din capitalul noului ansamblu, cei ai companiei Seagram 29%, restul de 12% revenind actionarilor Canal Plus.

Vivendi Universal va fi organizat sub forma unui holding ce va cuprinde doua poluri distincte - unul dedicat comunicatiilor si divertismentului si al doilea consacrat activitatilor traditionale ale grupului Vivendi (alimentare cu apa, tratarea deseurilor, salubritate).

La randul sau, polul de comunicatii si divertisment va fi divizat in patru filiale. Prima va grupa studiourile Universal, casa de productie Pathe si postul de televiziune Canal Plus. Cea de-a doua va include casa de productie muzicala Universal Music (care dispune de contracte exclusive cu artisti precum Luciano Pavarotti si Bob Marley). In fine, ultimele doua filiale vor concentra editura Havas si activitatile de telecomunicatii ale grupului Vivendi (in special portalul Internet Vizzavi, creat impreuna cu operatorul britanic de telefonie mobila Vodafone). In plus, Vivendi detine controlul asupra celui de-al doilea operator de telefonie mobila din Franta, Cegetel, si o cota importanta din actiunile furnizorului de servicii Internet AOL France.

Vivendi Universal va avea o capitalizare bursiera de circa 100 miliarde de dolari si o cifra de afaceri de peste 55 miliarde dolari. Noua entitate, al carei sediu va fi la Paris, va fi condusa de actualul presedinte al grupului Vivendi, Jean-Marie Messier, secondat de Edgar Bronfman, presedintele Seagram.

In urma acordului, Vivendi isi va asuma datoriile companiei canadiene, estimate la sapte miliarde de dolari. Pentru a anula aceste pierderi, grupul francez va pune in vanzare divizia de bauturi alcoolice a lui Seagram (ce cuprinde marci de renume ca Chival Regal, Absolut Vodka si Glenlivet).

Aceste activitati ar putea interesa firma britanica Allied Domecq (care se pregateste sa faca o propunere de cumparare contra sumei de 10,5 miliarde de euro) sau grupul francez Pernod Ricard - in cazul in care fiecare marca va fi pusa in vanzare separat.

In timp ce actionarii Seagram au salutat acordul, investitorii europeni sustin ca fuziunea prezinta unele riscuri pentru Vivendi, a carui expansiune costisitoare in sectorul comunicatiilor a fost finantata pana acum de beneficiile record obtinute de divizia sa de utilitati publice. In timp ce actiunile Seagram au crescut dupa confirmarea negocierilor, valoarea titlurilor Vivendi a scazut cu cu aproape 14%.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO