Economia verde

ECONOMIA VERDE ÎN 2022. Problemele de mediu şi nevoia acută de economisire a energiei au fost temele care au ţinut capul de afiş al tranziţiei spre o economie verde

21.12.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Într-un an cu scumpiri pe toate fronturile, românii au învăţat să economisească, iar aceasta este una dintre cele mai eficiente forme de sustenabilitate, grăbind în acest fel tranziţia către economia verde Deşi drumul încă este lung, România parcurge paşii în direcţia setată de Uniunea Europeană. Printre cele mai importante mutări ale anului 2022 în acest sens se regăseşte stabilirea datei de 30 noiembrie 2023 ca punct de start pentru implementarea Sistemului Garanţie-Returnare în România Cu un buget de 1,2 miliarde de euro pentru reciclare prin PNRR, dar şi cu iniţiative nonguvernamentale pentru identificarea şi soluţionarea celor mai acute probleme de mediu, progresul către sustenabilitate capătă contur. 

Mai aproape de Sistemul Garanţie-Returnare

Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) va deveni funcţional în România începând cu 30 noiembrie 2023, dată de la care consumatorii vor putea returna într-un sistem organizat ambalajele din PET, sticlă şi metal, conform unei decizii luate la începutul lui octombrie 2022. Astfel, la cumpărarea unei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, consumatorii vor plăti o garanţie de 50 de bani care va fi recuperată odată cu returnarea ambalajului.

 

Bani pentru reciclare

România are la dispoziţie, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, un buget de 1,2 miliarde de euro pentru managementul tuturor tipurilor de deşeuri şi trebuie să implementeze proiectele asumate până în anul 2026. Dacă proiectele vor fi de succes, şi rata de reciclare a deşeurilor de ambalaje ar trebui să crească în România, până la începutul anului 2026, la 70%.

 

Valul startupurilor verzi

Tot mai multe afaceri sustenabile au continuat să ia naştere şi în 2022, pe fondul accentuării măsurilor de tranziţie la o economie verde. Indiferent că este vorba despre businessuri din modă sau construcţii, industrie alimentară sau energie, transport sau ambalaje, universul startupurilor verzi devine din ce în ce mai mare, iar anul 2022 a fost o dovadă în plus. Credinţa generală este că antreprenorii sunt cheia care poate aduce mai aproape rezolvarea problemelor de sustenabilitate.

 

Scumpirile, cel mai bun imbold pentru economisirea energiei

Într-un an în care scumpirea energiei a afectat pe toată lumea, de la cetăţeni la mari companii, obiceiul economisirii a devenit tot mai frecvent. Astfel, pe lângă investiţiile făcute pentru producerea propriei energii, oamenii şi firmele au alocat bani pentru sisteme şi echipamente care să reducă tot mai mult consumul.

 

Platforma de Mediu pentru Bucureşti

Fundaţia Comunitară Bucureşti şi ING România au iniţiat în primăvara anului 2022 Platforma de mediu pentru Bucureşti, un program care vrea să pună laolaltă ideile, strategiile şi actorii implicaţi pentru a rezolva problemele de mediu ale Capitalei. Raportul lansat cu această ocazie cartografiază problemele de mediu cu care se confruntă Capitala şi o parte din soluţiile posibile în şase domenii-cheie: natură urbană, calitatea aerului, adaptarea la schimbările climatice, managementul deşeurilor şi economia circulară, infrastructura gri, mobilitate urbană şi calitatea mediului.

 

•  Cu dedicaţie pentru biciclişti

Primăria Capitalei derulează un proiect care presupune realizarea a patru trasee în centrul Bucureştiului cu o lungime totală de 48,25 km. Din aceştia, până în vara acestui an fuseseră realizaţi 16,15 kilometri de piste de biciclete, între Piaţa Victoriei şi şos. Pipera, între Calea Victoriei şi Splaiul Independenţei, între Piaţa Naţiunile Unite şi Grozăveşti, între bd. Regina Elisabeta şi bd. Mihail Kogălniceanu. Mai departe, sunt în plan piste noi care ar urma să se întindă pe 32 de kilometri lungime.

 

Noi senzori pentru calitatea aerului

Bucureştiul are, începând din această vară, un sistem de monitorizare a calităţii aerului constând în 40 de senzori care măsoară concentraţiile de particule în suspensie şi oxizi de azot. Până acum, exista doar o reţea naţională de monitorizare a calităţii aerului deţinută de Ministerului Mediului, care constă în 152 de staţii de monitorizare continuă a calităţii aerului, dotate cu echipamente automate pentru măsurarea concentraţiilor principalilor poluanţi atmosferici.

Nişa OIREP-urilor creşte

OIREP, o denumire sub umbrela căreia stau 16 entităţi prezente pe piaţa locală, este conceptul care pune umărul la implementarea normelor de reciclare a deşeurilor de ambalaje în procesul de tranziţie la o economie verde. Numărul entităţilor de acest tip ar putea creşte în anii următori, pe fondul intensificării măsurilor pentru a respecta ţintele de reciclare impuse de Uniunea Europeană.

 

Mâncarea din plante „muşcă” din piaţă

Tot mai mulţi antreprenori români pariază pe mâncarea din plante, dând astfel contur unei pieţe care a ajuns să crească cu 20% de la un an la altul. Astfel, mulţi antreprenori cu experienţă în industria alimentară au profitat de potenţial şi au construit afaceri care produc mâncare vegană, alternative la carne, peşte, lapte, iaurt sau brânză.

 

Decăderea Cişmigiului

Administraţia şi peisagistica sunt cele două elemente-cheie de care depinde revigorarea unuia dintre parcurile emblematice ale Bucureştiului, Grădina Cişmigiu, cândva o adevărată bijuterie a oraşului. Neîngrijit şi lăsat în paragină, deşi reprezintă, practic, priveliştea de fiecare zi din biroul primarului Capitalei, instituţia avându-şi sediul chiar vizavi de Cişmigiu, acest parc central are nevoie de un set concret şi bine pus la punct de măsuri şi de schimbări pentru a-şi recăpăta strălucirea. Curăţarea aleilor, toaletarea arborilor şi buna administrare a spaţiilor conexe din parc sunt doar câteva dintre sfaturile peisagiştilor pentru a reda strălucirea acestei grădini urbane.

La cumpărarea unei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, consumatorii vor plăti o garanţie de 50 bani care va fi recuperată odată cu returnarea ambalajului.

Unul dintre cele mai inovative branduri pe piaţa mâncării „verzi” este Verdino al antreprenorului Raul Ciurtin

Curăţarea aleilor din parcul Cişmigiu, toaletarea arborilor şi buna administrare a spaţiilor conexe din parc sunt doar câteva dintre sfaturile peisagiştilor pentru a reda strălucirea acestei grădini urbane.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank