Economia verde

EcoŞosete, un brand produs într-o fabrică din Craiova, vrea să vândă 2.000 de perechi de şosete din bumbac reciclat până la finalul lui 2024

28.12.2023, 09:33 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Producţia şosetelor din materie primă reciclată este cu circa 50% mai scumpă decât în cazul materiei prime noi, ceea ce se reflectă şi în preţul final al produsului. O pereche de EcoŞosete, în funcţie de design şi complexitate, costă de la 20 la 25 de lei.

Povestea afacerii cu numele EcoŞosete a început, în 2019, atunci când Nicolae Drîmboi a preluat un job de specialist în marketing la o fabrică de şosete din Craiova. Deşi nu lucra direct în producţie, trebuia să ştie şi cum se face o pereche de şosete, aşa că a învăţat, pas cu pas, care e procesul şi cu ce materiale se lucrează. Câteva luni mai târziu, pleca din companie pentru a începe o afacere proprie, dar nu cu şosete, ci cu „EcoŞosete”.

„Am lucrat la fabrica brandului Laboratorul de şosete, unde am aflat mai multe despre industria textilă, care este al doilea poluator global după industria petrolieră. Mi-a încolţit o idee – aceea că pot fi antreprenor şi că pot avea un impact asupra mediului. Am plecat de acolo şi am venit cu ideea de a colabora cu aceeaşi fabrică pentru a face şosete sub brandul meu, dar din bumbac reciclat, deoarece am observat că tinerii sunt mai conştienţi de impactul asupra mediului şi că încearcă să aibă un comportament mai ecologic. Se întâmpla la finalul aceluiaşi an, 2019”, a povestit Nicolae Drîmboi.

El şi asociatul său din afacere, Marian, produc şosete din 80% bumbac reciclat, 18% poliamidă reciclată şi 2% elastan.

„M-am alăturat unor acceleratoare de afaceri pentru micii antreprenori, am avut consultanţi şi mentori din zona de business, ceea ce m-a ajutat mult. Brandul a apărut la finalul anului 2021, în urma unei finanţări de 5.000 de euro dobândite prin Impact Hub. Atunci am înfiinţat firma.”

Nicolae Drîmboi lucrează cu un distribuitor din Timişoara, care furnizează bumbacul reciclat, adus din Polonia. În Româia, spune el, nu a găsit nicio firmă care să recicleze textile colectate, pentru a putea furniza materialele necesare pentru producţia şosetelor ecologice.

„Materialul ajunge direct la fabrica partenerului nostru, trece prin procesul de producţie, iar noi ridicăm şosetele, care sunt apoi ambalate în carton reciclat. Până acum am avut o prezenţă doar locală, dar ne propunem să deschidem un magazin online şi să luăm comenzi şi de pe Facebook, astfel încât să ne extindem.”

Producţia şosetelor din materie primă reciclată este cu circa 50% mai scumpă decât în cazul materiei prime noi, ceea ce se reflectă şi în preţul final al produsului. O pereche de EcoŞosete, în funcţie de design şi complexitate, costă de la 20 la 25 de lei.

„Avem şi şosete uni, într-o singură culoare, dar şi unele cu un design mai deosebit, cu multe culori. Până acum am vândut în jur de 1.000 de perechi de şosete în decurs de doi ani, pe plan local, în Craiova.”

În total, investiţiile în dezvoltarea produsului au fost de aproximativ 10.000 de euro, cu tot cu grantul primit prin Impact Hub, ţinând cont că producţia are loc totuşi într-o fabrică parteneră, nu proprie. Un singur robot care produce şosete costă între 25.000 şi 30.000 de euro şi ar fi nevoie de patru-cinci astfel de echipamente, spune Nicolae Drîmboi.

„Ne-am gândit şi la listarea în magazine fizice, poate în spaţii care vând costume mai premium, pentru că şi produsele noastre au preţuri peste medie.

Vrem ca în primul an de la relansare, adică până la sfârşitul lui 2024, să vindem 2.000 de perechi de şosete.”

Peste trei-cinci ani, dacă businessul va sări de 10.000 de perechi de şosete vândute, Nicolae Drîmboi se va putea gândi şi la o fabrică proprie. Mai mult, în doi-trei ani, poate şi mai devreme, ar vrea să renunţe la jobul în IT şi să rămână  doar antreprenor.

„În următorii cinci ani ne gândim să ieşim şi pe piaţa internaţională. Ne-am dori să existe un colector mare de textile în România, care să prelucreze materialul şi să ne ofere ulterior bumbac reciclat nouă şi altor producător care vor să-l folosească.”

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank