• Leu / EUR4.9210
  • Leu / GBP5.8375
  • Leu / USD4.8330
Economia verde

Geografia de business a României. Magazinele zero-waste, noul trend în cumpărături. Cum şi unde în România poţi face shopping fără să generezi deşeuri?

09.04.2022, 13:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Locurile de acest tip s-au reunit într-o Alianţă a Magazinelor fără Risipă din România, care, printre altele, speră să convingă furnizorii să livreze mai des produse ambalate fără plastic şi la preţuri convenabile – fie ele alimente sau produse de curăţenie.

Mai mulţi antreprenori de pe piaţa locală au dat în ultimii doi ani tonul într-un sector prea puţin dezvoltat în România, al magazinelor fără deşeuri, şi vor să ducă acest segment de piaţă mai aproape de nivelul din ţările occidentale.

Naked Shop, AER, Terrawell sunt câteva asemenea exemple de magazine zero-waste care deja şi-au deschis porţile, în vreme ce altele se află încă în pregătire, iar altele funcţio­nează doar în mediul online. Aceste iniţiative vin într-un context în care sustenabilitatea este tot mai frecvent o prioritate în planurile de business ale marilor, dar şi ale micilor companii, ducând, totodată, la schimbări şi în comportamentul cetăţenilor.

„Avem misiunea de a reduce utilizarea plasticului de unică folosinţă şi de a minimaliza amprenta noastră de carbon. Ar putea părea imposibil de realizat, dar odată ce vă adaptaţi la acest stil de viaţă, nu vă veţi mai întoarce niciodată“, este mesajul de pe site-ul de prezentare al magazinului Stop Waste din Târgu-Mureş, fondat de Erika Kiss.

Locurile de acest tip s-au reunit într-o Alianţă a Magazinelor fără Risipă din România, care, printre altele, spe­ră să convingă furnizorii să li­vre­ze mai des produse amba­late fă­ră plastic şi la preţuri con­venabile – fie ele alimente sau produse de curăţenie.

Naked Shop a ales să prindă viaţă în Sibiu. De fapt, alegerea a fost a Paulei Amariei, împreună cu prietenul ei, care au luat-o pe această cale din respect pentru mediul încon­jurător şi pentru gene­raţiile următoare.

„Am locuit în străi­nă­tate şapte ani şi am fost inspirată de maga­zinele zero waste pe care le-am găsit la tot pasul în alte ţări. De mulţi ani mă gândeam că România are nevoie de maga­zine zero waste şi nu-mi venea să cred că nu exista niciunul. Mă bucur enorm că în ultimii ani s-au deschis mai multe astfel de magazine zero waste în ţară! Sper că este un model de urmat şi în alte oraşe şi un îndemn pentru sibieni să facă alegeri mai conştiente şi fără plastic“, spune Paula Amariei.

La ambalarea produselor pe care le vinde, ea nu foloseşte plastic, ci bandă de hârtie şi ambalaje reciclate, reutilizează cutii şi ambalaje primite de la furnizori, iar produsele sunt livrate „naked“ – adică neambalate, ci doar în hârtie.

AER este acronimul pe care Ioana Cerescu l-a obţinut din formula „Autentic.Etic.Reutilizabil“. După o experienţă de peste zece ani în Bucureşti, s-a întors în oraşul natal – Piatra Neamţ – pentru că a simţit nevoia să fie parte din comunitatea locală şi să arate că şi oraşele mici, de provincie, se pot dezvolta frumos şi sustenabil.

„Ideea a pornit acum aproximativ cinci ani, când doream să ofer familiei mele un stil de viaţă cât mai sănătos şi apropiat de natură. Astfel, după mai multe proiecte de impact dezvoltate pentru ecosistemul de startup-uri din regiunea de Nord Est (Rubik Hub), a luat naştere AER_Autentic.Etic.Reutilizabil.“

AER a eliminat până acum peste 25.000 de ambalaje de unică folosinţă, prin comercializarea produselor în sistem vrac.

În Bucureşti, Ana Maria Răducanu, o tânără cu preocupări în domeniul ecologiei, a deschis la finalul anului 2020, pe 14 decembrie, magazinul Zero Waste, un loc de unde pot fi cumpărate produse alimentare şi non-alimentare în sistem vrac, fără a fi nevoie de ambalaje de unică folosinţă.

Până la deschidere, investise în jur de 30.000 de euro, din care circa 25.000 de euro erau investiţii proprii, din economii, iar restul a venit dintr-o campanie de crowdfunding. În baza bonurilor pe care le scosese până în vara anului 2021, ea estima un număr de 21.000 de ambalaje de plastic care nu au mai fost folosite, pentru că oamenii au ales să cumpere în acest sistem de la magazinul Zero Waste.

La magazinul Zero Waste, care se află pe strada Buzeşti din Capitală la numărul 20, se vând cereale, leguminoase, condimente, nuci, fructe uscate, dar şi produse de îngrijire personală sau de curăţenie fie vrac, fie în ambalaje compostabile, fie în ambalaje în sistem circular, care sunt aduse la magazin şi trimise mai departe producătorului pentru a fi refolosite. Astfel, nu este generat deloc gunoi.

Raluca Răileanu, absolventă de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, se înscrie şi ea în seria antreprenorilor care pariază pe „zero waste“. Ea a pornit de la zero businessul Terrawell, din dorinţa de a ajuta oamenii să găsească produse fără plastic şi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura. Astfel, cu economiile proprii, de mai puţin de 3.000 de euro, a adunat câteva produse fără ambalaje din plastic, din ţară şi din străinătate, şi în august 2019 a deschis un magazin online.

 

Începuturile

Primul supermarket fără deşeuri a fost deschis la Londra în anul 2007, potrivit site-ului zerowastelifestylesystem.com. Resortul care a stat la baza acestei mişcări a fost grija tot mai mare faţă de problemele legate de managementul deşeurilor. De acolo, trendul a continuat şi s-a extins peste tot în lume, făcând primii paşi şi în România.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz