Economia verde

Pagina verde. O piaţă în proces de creştere care generează o nouă categorie de deşeuri: capsulele de cafea. Cum se reciclează?

20.03.2024, 11:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Capsulele de aluminiu sunt folosite în fabricarea dozelor de băuturi şi a componentelor auto, iar capsulele de plastic pentru obiecte precum mobilier, ambalaje industriale şi produse de construcţii. Zaţul de cafea poate fi folosit drept compost.

Capsulele de cafea, o alternativă mai practică la prepararea cafelei în modalităţile clasice – la ibric sau la espressor –, ridică o problemă nouă: deşeurile de capsule, care trebuie să-şi găsească un drum către reciclare, pentru a nu contribui la poluare. Capsulele sunt confecţionate majoritar din aluminiu şi parţial din plastic, fiecare din aceste două materiale putând fi refolosit. Cum se face însă acest lucru? „Aluminiul este un material 100% reciclabil şi poate fi reutilizat la infinit. Din fiecare capsulă de cafea reciclată se pot forma alte obiecte pe care le veţi întâlni zi de zi – de exemplu, alte capsule, biciclete, bricege, scaune, pixuri, cadre de ferestre sau carcase de ceas“, explică reprezentanţii Nestlé, unul dintre brandurile care pun pe piaţă printre cele mai mari cantităţi de asemenea capsule. Acestea sunt confecţionate din 80% aluminiu reciclat.

Grupul Nestlé reciclează capsule de cafea sub două branduri – Nespresso (de acum cinci ani) şi Nescafe Dolce Gusto. În decembrie 2022, compania a lansat un program pentru colectarea şi reciclarea capsulelor compatibile cu aparatele Nescafe Dolce Gusto, prin care consumatorii le aduc în una dintre locaţiile partenere, de unde sunt preluate şi procesate, cu tot cu punga în care au fost aduse, de partenerul local Eltex, separând diversele componente – cafea, plastic şi aluminiu. Astfel, capsula este reciclată în proporţie de 100%. Eltex este o companie care face parte din grupul de firme Green Group. „În cazul (celor compatibile cu aparatele – n. red.) Nespresso, capsulele sunt sortate şi procesate în vederea separării resturilor de cafea de plastic şi aluminiu. Cafeaua prăjită şi măcinată este curăţată de impurităţi şi direcţionată către producerea de biogaz şi compost. Plasticul este sortat, tratat prin mărunţire, curăţare şi procesat sub formă de granule pentru a fi refolosit. Aluminiul este topit, iar cel rezultat din proces devine potrivit pentru reutilizare.“ Pasul următor, spun reprezentanţii Nestlé, este implementarea serviciilor EasyBox pentru colectarea capsulelor, astfel încât consumatorii să le poată lăsa într-un astfel de „dulap“, de unde curierul să le preia şi să le ducă la centrul companiei Indeco, al cărei obiect principal de activitate este furnizarea de servicii integrate privind managementul deşeurilor.

Pentru încurajarea colectării capsulelor de cafea, organizaţia MyEcoBox a dezvoltat o campanie cu denumirea #CoffeeCycle, incluzând şi pungile de cafea. „Campania-pilot de trei luni, având scopul de a reduce deşeurile şi de a promova practicile economiei circulare, a invitat toate mărcile de cafea (inclusiv ceai, ciocolată şi lapte) prezente pe piaţa românească să ne contacteze şi să participe activ pentru a contribui semnificativ la succesul acestei iniţiative“, spune Lestat Monroe, francezul care a fondat MyEcoBox. Deşeurile colectate vor fi trimise la o unitate de reciclare, unde vor fi procesate şi transformate în produse noi. Capsulele de aluminiu sunt folosite în fabricarea dozelor de băuturi şi a componentelor auto, iar capsulele de plastic pentru obiecte precum mobilier, ambalaje industriale şi produse de construcţii. Zaţul de cafea poate fi folosit drept compost. Programul gratuit de reciclare #CoffeeCycle este sponsorizat de branduri, astfel încât consumatorii nu trebuie să plătească nimic pentru a participa. „În acest moment, colaborăm cu zece clădiri de birouri şi ansambluri rezidenţiale unde clienţii pot intra şi lăsa capsulele“, adaugă Lestat Monroe. În campaniile pe care le creează, ONG-ul MyEcoBox se concentrează cu precădere pe deşeurile nereciclabile în mod obişnuit, adică pentru care nu există containere dedicate, precum capsulele de cafea, şi are în vedere categorii noi, printre care cosmeticele, jucăriile, cardurile de plastic, articolele de îngrijire dentară şi produsele de optică.

În vara anului 2023, Giuseppe Lavazza, preşedintele grupului Lavazza, spunea despre piaţa de capsule că are una dintre cele mai dinamice creşteri din consumul de cafea, alături de cea de boabe. De altfel, dacă acum 10-15 ani românii beau cu preponderenţă cafea la ibric, de câţiva ani au început să prefere espressorul, fie manual, fie automat. Pe acest fond, au câştigat teren şi espressoarele cu capsule, care au preţuri mai mici. Aşa se face că pe rafturile magazinelor există tot mai multe tipuri şi branduri de capsule, însă şi tot mai multe mărci de cafea boabe sau măcinată, semn că piaţa se dezvoltă. În paralel cu această creştere însă, trebuie urmărit cu atenţie şi traseul acestor noi categorii de deşeuri care apar.

Capsulele sunt confecţionate majoritar din aluminiu şi parţial din plastic, fiecare din aceste două materiale putând fi refolosit.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank