Economia verde

Sistemul Garanţie-Returnare, evenimentul anului în economia verde. Care sunt aşteptările?

21.12.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Adoptarea Sistemului Garanţie-Returnare în România era o necesitate, spun cei care s-au ocupat de implementarea lui, mai ales în condiţiile în care rata de reciclare pe plan local este mereu la coada clasamentului ţărilor europene, nereuşind să depăşească 13%.

Sistemul Garanţie-Returnare, primul proiect major public-privat de economie circulară din România, vrea să revoluţioneze modul în care românii se implică în colectarea şi reciclarea deşeurilor. Recent intrată în vigoare, pe 30 noiembrie 2023, iniţiativa îşi propune o ţintă de reciclare a ambalajelor de băuturi de 80% pentru 2025.

La începutul lunii decembrie, RetuRO, administratorul Sistemului Garanţie-Returnare din România, a lansat magazinul online de unde comercianţii pot procura accesoriile necesare organizării punctelor de colectare a ambalajelor marcate cu logoul SGR, precum saci de colectare sau sigilii pentru saci. Pentru pregătirea punctelor de returnare, comercianţii trebuie să aibă în vedere achiziţionarea accesoriilor de colectare doar din magazinul online RetuRO.

Implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) în România este rezultatul mai multor ani de eforturi şi resurse puse la bătaie pentru a pregăti la maximum posibil infrastructura necesară la data de 30 noiembrie 2023. Totul a început în urmă cu mai bine de doi ani, discuţiile datând, de fapt, chiar mai dinainte. Treptat, au fost depăşite etapele birocratice, s-au pus la puncte echipe de oameni şi reţele logistice, s-au iniţiat discuţii esenţiale şi s-au identificat partenerii potriviţi pentru această călătorie.

Traseul ambalajelor care pleacă de la producător şi se întorc tot la el, în cadrul Sistemului Garanţie-Returnare, trece prin mai multe etape care implică distribuitorul, comerciantul, cumpărătorul, transportatorul şi reciclatorul. Pentru ca lanţul să nu se rupă, iar „hora” să continue în mod eficient, fiecare actor trebuie să-şi urmeze rolul fără abateri.

O desfăşurare de forţe atât de mare precum cea implicată în implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), intrat în vigoare pe 30 noiembrie 2023, a avut nevoie şi de o finanţare pe măsură. Astfel, în vederea operaţionalizării întregii logistici necesare şi a dotării cu echipamente, RetuRO – administratorul SGR - a obţinut, în această vară, o finanţare în valoare de 426 de milioane de lei de la ING Bank, care a devenit unicul finanţator al sistemului.

Şaptesprezece centre logistice vor asigura bunul mers al Sistemului Garanţie-Returnare (SGR). Primele trei centre au fost deja alese – ele se află în localităţile Bonţida (Cluj), Giarmata (Timiş) şi Nicolae Bălcescu (Bacău). Ambalajele colectate în magazine vor ajunge în aceste centre, unde vor fi numărate, sortate, compactate şi de unde vor pleca mai departe spre reciclare. Materia primă – PET, aluminiu, sticlă – va ajunge apoi la procesatori.

Adoptarea Sistemului Garanţie-Returnare în România era o necesitate, spun cei care s-au ocupat de implementarea lui, mai ales în condiţiile în care rata de reciclare pe plan local este mereu la coada clasamentului ţărilor europene, nereuşind să depăşească 13%. SGR este un proiect cu obiective pe termen lung, datorită amplorii sale, scopul fiind recuperarea a aproximativ 7 miliarde de ambalaje de pe piaţă în fiecare an.

România este a 11-a ţară din Europa care implementează un sistem de tip SGR, după Norvegia, Danemarca, Germania, Belgia, Islanda, Estonia, Slovacia, Republica Cehă, Letonia şi Lituania.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank