Economia verde

ZF Economia verde. Ana Maria Răducanu, magazinul Zero Waste, care nu generează deşeuri: 21.000 de ambalaje de plastic nu au mai fost folosite pentru că oamenii au cumpărat de la noi

10.07.2021, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ La magazinul Zero Waste, care se află pe strada Buzeşti din Capitală la numărul 20, se vând cereale, leguminoase, condimente, nuci, fructe uscate, dar şi produse de îngrijire personală sau de curăţenie  fie vrac, fie în ambalaje compostabile, fie în ambalaje în sistem circular.

Ana Maria Răducanu, o tânără cu preocupări în domeniul ecologiei, a deschis la finalul anului 2020, pe 14 decembrie, magazinul Zero Waste, un loc de unde pot fi cumpărate produse alimentare şi non-alimentare în sistem vrac, fără a fi nevoie de ambalaje de unică folosinţă.

„În decembrie, până la deschidere, investisem în jur de 30.000 de euro, din care circa 25.000 de euro erau investiţia mea, din economii, iar restul a venit dintr-o campanie de crowdfunding. Am făcut un calcul, în baza bonurilor pe care le-am scos, şi estimăm un număr de 21.000 de ambalaje de plastic care nu au mai fost folosite, pentru că oamenii au ales să cumpere de la noi în acest sistem“, a spus Ana Maria Răducanu la emisiunea ZF Economia verde.

La magazinul Zero Waste, care se află pe strada Buzeşti din Capitală la nu­mă­rul 20, se vând cereale, leguminoase, con­di­mente, nuci, fructe uscate, dar şi produse de în­grijire personală sau de curăţenie fie vrac, fie în ambalaje compostabile, fie în am­b­a­laje în sistem circular, care sunt aduse la ma­ga­zin şi trimise mai departe producătorului pentru a fi refolosite. Astfel, nu este generat deloc gunoi.

„Încurajăm acest sistem circular de ambalaje, pentru că toţi avem acasă în debara un raft cu borcane sau o pungă cu pungi. Ideea a venit din nevoia mea de a avea un loc de unde să pot face astfel de cumpărături. Am locuit şi am călătorit în comunităţi intenţionale ecologice, eco-villages, nişte microsocietăţi construite pe ecologie în toate aspectele vieţii. Aveam posibilitatea de a reduce la minimum deşeurile pe care le creez. Când am venit acasă, îmi era imposibil să fac asta. Pentru absolut orice aveam nevoie, trebuia să generez munţi de ambalaje, cele mai multe din plastic, din păcate“, îşi aminteşte Ana Maria Răducanu.

Foarte căutat la magazinul Zero Waste este detergentul, pentru că nu mai există niciun alt loc de unde să poată fi achiziţionat acest produs fără a se cumpăra şi un recipient de plastic.

Magazinul are o colaborare cu un producător local certificat ecologic, astfel că detergenţii de vase, de rufe, de pardoseli vin vrac, iar oamenii vin cu vechile lor recipiente de detergent şi le umplu în magazin.

Un litru de detergent de rufe costă 19 lei, iar un litru de gel de duş şi săpun lichid – 40 de lei.

„Publicul meu preferat sunt familiile cu copii mici, ele sunt şi publicul nostru majoritar. Copiii sunt implicaţi în procesul de punere a alimentelor în recipiente, e o experienţă interactivă pentru ei. Sunt şi oameni care voiau să practice asta, dar nu aveau unde în Bucureşti. Mai este şi publicul curios, care vine ca să vadă cum arată şi ce se poate face, vine ca să exploreze.“

Planul pe care îl are Ana Maria Răducanu include un magazin online, unde să poată fi plasate comenzi care să poată fi ulterior livrate pe bicicletă, în primă fază în Bucureşti.

„Sperăm ca, la sfârşitul lunii iulie, serviciul de livrare să fie disponibil pentru membrii comunităţii, într-o primă etapă, de testare. Colaborăm cu o firmă de curierat pe bicicletă, cu cargobiciclete care pot transporta volume mai mari. Pe viitor, vei putea plasa o comandă, alegi modul în care vrei să fie livrată, noi o pregătim, curierul o ia de la noi şi o aduce la tine.“

Ana Maria Răducanu spune că în România există mai multe magazine similare cu al ei, conceptul fiind însă unic în Bucureşti. Ea face parte dintr-o alianţă a fondatorilor de magazine zero-waste din România, împreună cu alţi antreprenori care au deschis astfel de magazine – la Sibiu, la Piatra Neamţ, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe.

„Avem nevoie să ne reducem impactul asupra mediului, iar astfel de magazine atrag atenţia. Piaţa este însă foarte la început, iar aceste magazine se chinuie foarte mult să supravieţuiască, pentru că obiceiurile de consum nu există, abia acum se formează.“

Anterior deschiderii magazinului Zero Waste, Ana Maria Răducanu a locuit în Marea Britanie, unde a lucrat în primul astfel de loc deschis acolo. Piaţa britanică s-a dezvoltat însă mult mai rapid, acolo existând acum circa 400 de astfel de magazine deschise în ultimii trei ani.

„Mi-ar plăcea să existe asemenea magazine şi în oraşe mici de la noi, nu doar în cele mari“, spune antreprenoarea.

Pe viitor, ea intenţionează să creeze şi un program de învăţare despre cum se poate organiza spaţiul de acasă pentru a genera mai puţine deşeuri.

 

„Economia verde“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul Raiffeisen Bank.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz