Economia verde

ZF Economia verde. Un grup de antreprenori închiriază firmelor de curierat şi de livrări flote de vehicule electrice cu baterii interschimbabile. „Avem 130 de vehicule şi ne dorim să ajungem la 1.000 până la finalul lui 2024“

14.12.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În funcţie de numărul de vehicule din flotă, costul de închiriere este cuprins între 15 şi 20 de euro pe zi, sumă în care intră tot ceea ce ţine de asigurări, mentenanţă, asistenţă şi reîncărcare.

O echipă de zece asociaţi a pus ba­zele unei soluţii de mobilitate electrică prin care îşi propun să facă mai uşoară munca de zi cu zi a firmelor de cu­rierat şi a celor de livrări de mâncare. Concret, e-Mobility Rentals a creat un sistem de baterii interschimbabile pentru mai multe categorii de vehicu­le electrice, eliminând astfel timpul de aşteptare necesar pentru încărcarea bateriei la o staţie dedicată.

„Livrăm flote de vehicule elec­trice către companiile de curierat sau de livrări de mâncare, dar venim şi cu soluţia de infrastructură la pachet, pentru că, atunci când foloseşti o maşină electrică, trebuie să te gândeşti şi unde o încarci. Realitatea din teren ne arată că România are circa 3.500 de staţii de încărcare, iar timpii de încărcare sunt mari. Noi avem baterii universale, interschim­babile, compatibile cu toate vehicu­lele noastre“, a povestit Alexandru Vasiliu, cofondator şi director de marketing şi vânzări la e-Mobility Rentals, la emisiunea online ZF Economia verde.

Ideea acestui business – care se adresează deocamdată doar compa­niilor, nu şi persoanelor fizice – s-a născut în pandemie, când nivelul li­vră­rilor a explodat, iar pe străzi circu­lau aproape exclusiv maşini cu acest scop. Doar în zona Asiei mai există un business similar cu e-Mobility Rentals, spune Alexandru Vasiliu.

„Noi ne concentrăm doar pe com­panii deocamdată, pentru că este mai uşor să scalezi astfel. O pondere de 70% din flota noastră livrează mân­care în Bucureşti, Glovo fiind clientul nostru principal. Avem şi companii din HoReCa independente, care se ocupă în mod direct de livrări.“

În funcţie de numărul de vehicule din flotă, costul de închiriere este cuprins între 15 şi 20 de euro pe zi, sumă în care intră tot ceea ce ţine de asigurări, de mentenanţă, asistenţă şi reîncărcare.

„Bateriile le asamblăm noi, din celule cumpărate din China, şi le modificăm astfel încât să fie compatibile cu toate vehiculele. Acum avem 130 de vehicule şi ne dorim să ajungem la 500 până în vara anului 2024 şi la 1.000 până la finalul lui 2024. Vrem să ne extindem în Cluj-Napoca şi Iaşi.“

Până acum, echipa din spatele e-Mobility Rental a investit 2 milioane de euro din surse proprii şi cu ajutorul unui angel investor, iar banii au fost folosiţi pentru a achiziţiona vehiculele şi staţiile de încărcare.

„Avem zece locaţii din Bucureşti în care sunt amplasate bateriile, astfel că, atunci când maşina rămâne fără baterie, mergi într-un astfel de punct şi pur şi simplu o schimbi, apoi îţi poţi continua drumul. Totul se face prin aplicaţie şi trebuie doar să apeşi un buton pentru a deschide dulapul cu o nouă baterie. Soluţia noastră vrea să fie o completare la tot ce ţine de tranziţia către vehicule electrice.“

După extinderea numărului de vehicule şi după dezvoltarea geografică, fondatorii companiei se gândesc să intre şi pe segmentul de ridesharing, dar cu o altă generaţie de vehicule. Cele existente acum în flotă sunt unele de dimensiuni mici, rezistente la infrastructura din Bucureşti şi cu care şoferii se pot deplasa uşor prin oraş, pe care le pot parca uşor, fără a avea însă caracteristici aprofundate în materie de confort sau aspect.

Echipa proiectului numără în total douăzeci de persoane, cu tot cu fondatorii, cu oamenii responsabili de logistică şi de asamblarea bateriilor.

„Avem proiecte în lucru cu municipalităţi, pentru a dezvolta vehicule pentru salubritate care pot funcţiona cu aceste baterii interschimbabile. Internaţionalizarea este o prioritate pentru noi. Acum ne facem planul pentru francizare. Discutăm să extindem parteneriatul cu Glovo şi în alte ţări în care este prezent businessul lor“, a mai spus Alexandru Vasiliu.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank