Economia verde

ZF Economia verde. Radu Hădăreanu, Recicleta: Adunăm flyerele din peste 200 de scări de bloc din Bucureşti, de la firme şi instituţii de învăţământ şi le ducem la reciclat

02.07.2021, 17:45 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Printre partenerii Recicleta, se numără Kaufland, Holcim, Omniasig, ExxonMobil, birouri notariale, farmacii şi un restaurant de sushi.

Recicleta, o iniţiativă al asociaţiei Viitor Plus, a colectat anul trecut 127 de tone de materiale reciclabile din peste 600 de scări de bloc din Bucureşti, de la instituţii de învăţământ şi actori privaţi.

„Anul acesta, în primele luni, am adunat 30-40 de tone, aşa că, dacă va continua acest trend, am putea să depăşim nivelul de anul trecut. Am observat o deschidere din partea locatarilor şi am reuşit ca, într-un an şi jumătate, să facem oamenii să respecte regulile“, a spus Radu Hădăreanu, manager Reci­cleta, în cadrul emisiunii ZF Economia verde.

În prezent, Recicleta colectează pliantele distri­buite de retailerul Kaufland în peste 600 de scări de bloc din sectorul 2. Proiectul cuprinde doar acest sector, deoarece numai acolo asociaţia a obţinut un acord cu primăria şi cu colectorul autorizat. Acum, echipa proiectului se gândeşte să reproducă modelul şi în alte oraşe din România.

„Colectarea de la scări de bloc a început prin parteneriatul nostru cu Kaufland, de cinci ani. Am început să luăm flyere de la scările de bloc şi am creat o infrastructură pentru ca oamenii să adune hârtiile în cutiile pe care noi le punem în scările de bloc. Hârtia trebuie să fie curată, necontaminată, pentru a se putea transforma din nou în hârtie.“

În 2019, Recicleta a început cu unităţile de învăţământ din sectorul 3 un concurs la care au participat 10 licee şi 10 şcoli generale, iar ca rezultate, un liceu a adunat 1.700 de kilograme de hârtie, carton, PET şi aluminiu în cursul unui an. Acum, echipa organizatoare încearcă să obţină fonduri pentru încă o astfel de competiţie, ce ar urma să înceapă în toamnă.

„Reciclarea nu este o soluţie, ci e ultima etapă din economia circulară. Este nevoie de o educare. Firmele trebuie să înţeleagă că tot ce pun într-un produs trebuie să fie sustenabil, pentru a intra în economia circulară“, a mai spus Radu Hădăreanu.

Printre partenerii Recicleta, se numără Kaufland, Holcim, Omniasig, ExxonMobil, birouri notariale, farmacii şi un restaurant de sushi. Responsabilă de Recicleta este asociaţia Viitor Plus, care a iniţiat acest program spe­cia­lizat pe transportul materialelor reciclabile de la persoane juridice, unităţi de învăţământ şi scări de bloc. Proiectul a început în 2011-2012, pentru a întâmpina nevoia de colectare a deşeurilor, a materialelor reciclabile, folosind un mijloc de transport ecologic - cargo-tricicletele.

De doi ani, Recicleta are în flotă şi o maşină electrică, pentru a nu crea poluare şi zgomot. Angajaţii asigură transportul între persoana care vrea să recicleze şi reciclator. Din volumul total, hârtia reprezintă circa jumătate.

„Asociaţia noastră mai are un proiect, Harta Reciclării, unde fiecare poate verifica, pe o platformă online, unde şi ce anume se reciclează în proximitatea sa. Este vorba, în general, de supermarketuri. Ca programe, pe lângă Recicleta şi Harta Reciclării, mai avem Atelierul de Pânză şi EcoProvocarea.“

Radu Hădăreanu spune că, deşi iniţiative în zona de reciclare există, problema României este la capitolul infrastructurii, care ar trebui să fie asigurată de instituţiile statului.

„Noi am încercat să creăm o infrastructură la scările de bloc. În alte ţări, există spaţii de colectare de proximitate, pentru a nu obliga omul să-şi pună în portbagaj deşeurile şi să traverseze oraşul. Asta ne lipseşte nouă şi de asta am rămas în urmă.“

Primul pas pe care îl poate face orice cetăţean este să încerce să reducă pe cât posibil cantitatea de deşeuri pe care o generează. Caserolele de mâncare sunt un astfel de tip de deşeu, pe care însă nimeni nu este dispus să-l colecteze şi să-l recicleze.

„În primul rând, trebuie să conştientizăm problema. Nu putem să continuăm să generăm deşeuri fără să ne gândim că au un impact. Apoi, trebuie să luăm atitudine, să folosim ambalaje reutilizabile. Trebuie, totodată, să dăm mai departe. Degeaba facem noi toate aceste lucruri dacă nu îi învăţăm şi pe alţii. Trebuie să continuăm să ne educăm“, a mai spus managerul Recicleta, Radu Hădăreanu.

 

„Economia verde“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul Raiffeisen Bank.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz