Economia verde

ZF Economia verde. Trei antreprenori vor să popularizeze ideea paharelor reutilizabile la festivaluri prin conceptul Ză Kup. „Vrem să ne extindem şi în alte ţări“

02.11.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

După fiecare eveniment, echipa Ză Kup se ocupă de colectarea paharelor şi transportarea lor la centrul de spălare din Braşov, unde există un utilaj care le sterilizează şi le pregăteşte pentru un alt festival Unul dintre planurile Ză Kup este încheierea unei colaborări cu cel puţin un târg de Crăciun care va fi organizat în acest an în România.

ZĂ Kup, un proiect de eco­nomie circulară deţinut de trei antreprenori şi fondat în Braşov, şi-a propus să reducă volumele mari de deşeuri re­zultate în urma evenimentelor, oferind ca alternativă pahare reutili­zabile pentru băuturi.

„Ză Kup este un sistem de pa­hare reutilizabile pentru festivaluri, dar potrivit şi pentru HoReCa. Un astfel de pahar poate avea de la 500 spre 1.000 de utilizări. Concret, utili­zatorul vine la bar, i se reţine o ga­ranţie când primeşte băutura în acest pahar, iar dacă vrea să bea un alt li­chid, merge la bar, returnează paha­rul şi primeşte noua băutură în alt pahar, curat. La finalul evenimen­tului, utilizatorul returnează paharul şi primeşte garanţia înapoi sau, dacă nu îl returnează, îl poate păstra“, a explicat Alexandru Boncu, unul dintre fondatorii Ză Kup, la emi­siu­nea online ZF Economia verde.

După fiecare eveniment, echipa Ză Kup se ocupă de colectarea paharelor şi transportarea lor la centrul de spălare din Braşov, unde există un utilaj care le sterilizează şi le pregăteşte pentru un alt festival. Programul cuprinde etape de prespălare, spălare şi uscare la temperaturi de peste 90 de grade Celsius, iar la final paharele sunt depozitate în cutii care le protejează de mediul extern.

„Avem un stoc de circa 60.000 de pahare. Lucrăm cu un partener logistic pentru partea de livrare. Paharele cu defecte, care nu mai pot fi folosite, le trimitem către un partener din Braşov, care se ocupă de reciclarea lor.“

Paharele Ză Kup au ajuns până acum la mai multe evenimente, care au strâns de la 1.000 până la 100.000 de participanţi, printre cei mai mari clienţi fiind festivaluri precum Smida Jazz Festival, Vibe Festival Mureş, Jazz in the park, Street Food Festival, Brift sau evenimentele organizate de Spontan în Timişoara.

„Paharul poate fi agăţat, astfel încât să fie comod să-l ţii după tine, chiar şi după ce termini de consumat băutura din interior. Avem pe site-ul nostru şi pahare reutilizabile pentru cafea, care pot fi cumpărate la un preţ de 45 de lei plus transport.“

Povestea Ză Kup a început în 2019, cu doi asociaţi, cărora li s-a adăugat între timp un al treilea. Fondatorii aveau planuri mari pentru anul 2020, apoi a venit pandemia, iar în 2021 au început să caute depozitul şi furnizorii, să lucreze la brand şi la logo.

„Ne dorim să ne extindem în zona de cafenele, pentru băuturile în sistem to go, dar şi în restaurante, pentru mâncarea take away (la pachet – trad.). Scopul nostru este să acoperim toată ţara şi să ajungem la cât mai multe festivaluri, apoi să ne extindem şi în alte ţări – ne uităm către Bulgaria, Grecia, Albania, Republica Moldova, Ungaria.“

Alexandru Boncu estimează că acest sistem de închiriere a paharelor la festivaluri reduce cu cel puţin 40% cantitatea de deşeuri din cadrul unui eveniment.

La bază, paharele sunt fabricate în Cehia, unde fondatorii Ză Kup au găsit parteneri potriviţi. Afacerea lor a crescut constant până acum, estimările indicând venituri de 100.000 de euro la finalul anului 2023.

„În anul 2022, peste 65.000 de pahare de unică folosinţă nu au mai fost utilizate şi aruncate datorită sistemului nostru. Pentru anul acesta, estimăm un număr de peste 200.000 de unităţi.“

Unul dintre planurile Ză Kup este încheierea unei colaborări cu cel puţin un târg de Crăciun care va fi organizat în acest an în România.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank