Eveniment

6,2 ani va mai dura criza financiară, în opinia românilor

6,2 ani va mai dura criza financiară, în opinia românilor

Autor: Ioana Mihai-Andrei

18.09.2015, 00:04 250
Cota de optimism a românilor a ajuns la cele mai ridicate cote din ultimii şapte ani, dar chiar dacă starea generală se apropie de o zonă de stabilitate, reducându-se tensiunea şi confuzia, românii fac prognoze pentru viitor cu precauţie, arată un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă 360insights pentru Business Magazin.

„Cu toate că lucrurile se îmbu­nătăţesc uşor, românii spun că mai sunt necesari, în medie, peste şase ani pentru ca recesiunea să dispară complet“, afirmă Manuela Dănilă, client service & new business development manager în cadrul com­paniei de cercetare de piaţă 360insights. Segmentul celor optimişti, ce speră într-o revenire mai rapidă, de până în trei ani, rămâne reprezentat de tineri şi de cei cu sta­tut social mai bun, pe când nota de pesimism apare în rândul vârstnicilor (55-64 de ani), care văd rezolvarea după un orizont larg de timp, de peste zece ani. În mod similar, cei cu venituri scăzute simt că această criză necesită o perioadă mai mare de şase ani până ce starea de echilibru va ajunge şi la ei. De şapte ani consumatorii români au expe­rimentat pro­funde schimbări de consum, menta­lităţi şi obiceiuri. Acum, deşi optimismul se află la cote maxime comparativ cu anii anteriori, aproape două treimi (64%) dintre românii din mediul urban declară că ţara este în continuare afectată de criză, arată studiul. Aceştia se împart însă în două categorii cu păreri distincte: pe de o parte sunt cei care rămân ancoraţi în efectele negative ale crizei şi privesc cu îngrijorare viitorul (60%) şi, pe de altă parte, cei optimişti, care cred că lucrurile merg înspre mai bine (40%).

„În prima categorie se găsesc preponderent persoa­nele mature (35-64 de ani) şi cele cu venituri medii sau scăzute. La polul opus, doza de optimism vine de la persoanele cu studii superioare şi venituri ridicate, dar şi de la segmentul tânăr (25-34 ani)“, arată reprezentanta 360insights.

„După mai mult de şapte ani de criză financiară, apelele se limpezesc pentru anumite state, dar rămân destul de multe şi cele care încă luptă cu recesiunea. Punând România sub lupă, indicatorii macroeconomici vehiculaţi în ultimul timp creionează o tendinţă pozitivă. Totuşi, întrebarea cheie este: în ce măsură acest lucru se reflectă în viaţa de zi cu zi a românilor şi cum simt ei criza economică după atâţia ani de la debutul ei?“, spune Manuela Danilă de la compania de cercetare de piaţă 360insights.

Nota de optimism e şi mai proemi­nentă printre adolescenţi şi studenţi (16-24 ani), ei fiind cei care se declară afectaţi de criză într-o măsură semnificativ mai mică (doar 47% faţă de 64%, media generală), declară Manuela Dănilă.

Tot ea adaugă că „percepţia lor este cel mai probabil influenţată de lipsa unui punct solid de comparaţie. La debutul crizei ei aveau 10-17 ani, aşadar şi-au câştigat autonomia financiară recent şi consideră că perioada curentă este o perioadă prosperă pentru ei“.

Trăgând linie şi adunând, studiul 360insights arată că 43% dintre respon­denţi declară că în România nu numai că este criză, dar situaţia nu se îmbună­tăţeşte.

Aproape un sfert (22%) conside­ră că, deşi este criză, situaţia se îmbunătă­ţeşte, iar 10% dintre participanţii la studiu spun că recesiunea deja s-a încheiat. 20% dintre respondenţi afirmă chiar că în România nici nu a fost criză.

AFACERI DE LA ZERO