Eveniment

Apa Nova: Pipera va avea greu apa, pentru ca s-a dezvoltat ilogic

Apa Nova: Pipera va avea greu apa, pentru ca s-a dezvoltat ilogic

Andreas Baude, directorul general al Veolia Apa Nova

29.01.2008, 18:46 152

Cifra de afaceri de 120 mil. euro a Veolia Apa Nova, compania care are in concesiune serviciile de apa si canalizare ale Bucurestiului, va ramane constanta in urmatorii cinci ani, spune directorul general al companiei, Andreas Baude.
El spune ca noile zone rezidentiale din jurul Capitalei, cum este cazul cartierului Pipera, vor avea greu acces la apa curenta pentru ca s-au dezvoltat ilogic, netinand cont de planul urbanistic.
"Principalul motiv al stagnarii cifrei de afaceri este scaderea cererii de apa din partea bucurestenilor, care s-a injumatatit din 2000 pana acum si este in continuare pe un trend descrescator", spune Baude. Daca in 2000, cand a preluat contractul de concesiune, Veolia vindea 450 litri apa/zi/ persoana in Bucuresti, la sfarsitul lui 2007 consumul s-a redus la 220 litri/zi/persoana.
"Conform calculelor noastre, estimam o stabilizare a consumului in 2011, la o cantitate de 150 litri/zi/persoana", apreciaza Andreas Baude, care spune ca cifra de afaceri nu va scadea direct proportional cu scaderea consumului deoarece dezvoltarea imobiliara a Bucurestiului aduce din ce in ce mai multi consumatori in retea.
"De fapt, sunt doua sanse pe care ni le ofera piata pentru a ne mentine ritmul afacerilor", explica Baude: prima este reducerea pierderilor (prin imbunatatirea calitatii retelelor si prin lichidarea legaturilor clandestine la retele), dar si constructia continua de locuinte noi. "Spre deosebire de alte companii de utilitati care au depasit demult capacitatea de baza a retelei, noi avem acum posibilitatea tehnica de a alimenta 3 milioane de consumatori, fata de 1,67 milioane, cati avem acum", explica Baude.
Pentru a ajunge la noii consumatori, Baude estimeaza ca ar trebui sa construiasca anual aproape 80 km de retea pentru a alimenta viitoarele spatii rezidentiale si industriale care se dezvolta in jurul Capitalei. Deocamdata insa, ritmul de crestere a retelei este de 50-60 kilometri de retea pe an, ceea ce inseamna, conform unui calcul facut de Andreas Baude, alimentarea a 2.500 de noi locuinte si a 150.000 de consumatori pe an.
Baude estimeaza ca va fi greu ca retelele actuale sa faca fata cererii crescute de utilitati in toate zonele Bucurestiului unde se dezvolta cartiere noi si considera ca probleme vor aparea in special in partile orasului care se dezvolta brusc si dezordonat, precum zona de nord a Capitalei:
"Zone precum Pipera sau comunele limitrofe ale capitalei in care se construieste mult vor intampina probleme cu utilitatile deoarece nu s-au dezvoltat logic si avand la baza planul urbanistic al Bucurestiului".
De asemenea, Baude spune ca nu este usor sa raspunda tuturor noilor cereri de conectare, dat fiind ca in contractul de concesiune Veolia a semnat ca va duce reteaua cu apa pe toate strazile existente pe harta Bucurestiului in 2000.
Strategia francezilor cand au semnat contractul de concesionare a serviciilor de apa si canalizare cu Primaria Capitalei a fost ca in primii cinci ani (2000-2005) sa se ocupe de contorizarea apartamentelor, calitatea apei si continuitatea serviciului. "Practic, in prima parte a contractului a trebuit sa imbunatatim calitatea serviciilor, iar apoi am inceput investitiile in extinderea retelei", explica Baude.
Asadar, daca in 2002 suma alocala extinderii retelei era in planul minoritar de investitii si reprezenta 20% din buget, in 2007 a reprezentat 65% (16 milioane de euro) din bugetul de 25 mil. euro si acest procent va fi mentinut in urmatorii trei ani, spune Baude.

Cititi mai multe despre cum fac fata retelele de utilitati dezvoltarii imobiliare a Bucurestiului in revista BUSINESS Magazin de saptamana aceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO