Eveniment

Blidar: Dacă produceam trenuri de metrou în ţară şi nu luam de la străini, 40% din valoarea lor rămânea aici

Valer Blidar, Astra Vagoane Călători: Metrorex nu a vrut să mai încheie cu noi şi contract de mentenanţă a metrourilor, astfel că am fost nevoiţi să închidem.

Blidar: Dacă produceam trenuri de metrou în ţară şi nu luam de la străini, 40% din valoarea lor rămânea aici

Autor: Andreea Neferu

21.07.2011, 00:06 1565

Valer Blidar, unul dintre cei mai mari industriaşi români, carea înfiinţat Banca Feroviară şi care controlează Astra VagoaneCălători, susţine că producerea unor garnituri de metrou în ţară araduce avantaje atât pentru fabricanţi, cât şi pentru stat, având învedere că aproape jumătate din preţul trenurilor s-ar întoarce labugetul de stat.

Metrorex se află în plin proces de achiziţie a 16 noi garnituride metrou, însă la licitaţie s-au înscris doar două companiistrăine, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) dinSpania şi Bombardier din Canada, cu oferte de 97, respectiv 117milioane de euro, în condiţiile în care Metrorex estimase că cele16 trenuri vor costa 107 milioane de euro, adică aproape 6,7milioane de euro pe fiecare garnitură.

"Nu s-a ţinut cont de faptul că un vagon al unui astfel de trenare un preţ de, să zicem, un milion de euro atât în ţară, cât şi înstrăinătate, numai că în ţară 40% din acest cost îi revin statuluisub formă de taxe şi impozite, ca să nu mai vorbim de locurile demuncă create", a explicat Blidar pentru ZF.

Întreprinderea de Va­goane Arad, din care s-a desprins şi AstraVagoane Călători în urma pri­vatizărilor din anii '90, a livratprimele garnituri de metrou din Bucureşti, de tip IVA, din carenumai 16 însă mai circulă astăzi prin subteranul Capitalei. Dintotalul de 60 de trenuri pe care Me­trorex le scoate zilnic peliniile de metrou, 44 sunt livrate începând cu anul 2000 decanadienii de la Bombardier.

În prezent linia de producţie de garnituri de metrou de la Astraeste închisă. "Metrorex nu a vrut să mai încheie cu noi şi contractde mentenanţă a metrourilor, astfel că am fost nevoiţi să închidem.Noi fabricam, puteam merge în continuare, dar din moment ce s-arenunţat la noi, ar fi destul de problematic să reluăm producţia,deoarece costurile ar fi prea mari", a declarat Blidar.

Astra Vagoane a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceriestimată la 45 mil. euro şi a prezentat la finalul săptămâniitrecute un prototip de tramvai, piaţă pe care compania vrea săintre. Despre reluarea producţiei de garnituri de metrou însă nu sepune problema în următoarea perioadă. "Dacă vom întrezări oposibilitate viabilă, şi nu doar pentru producţia a 10-15 trenuri,am putea redeschide fabrica, fie singuri, fie în colaborare cu alţiprodu­cători de renume mondial", a spus Blidar.

În general, licitaţiile de stat au o miză uriaşă, atrăgândinteresul a numeroase companii străine şi chiar şi implicareaambasadelor, aşa cum s-a întâmplat în urmă cu un an în cazulavioanelor Gripen (Ambasada Suediei a făcut lobby pentru ca Româniasă cumpere avioane de luptă Gripen, produse de Saab). La licitaţiapentru garniturile de metrou din Bucureşti însă interesul pare sănu fi fost foarte mare.

"Este de neînţeles ce se întâmplă pe piaţa românească. Nususpectez pe nimeni de împărţire a pieţelor, dar la licitaţia deacum au participat doar două companii, în condiţiile în care numaiîn Europa sunt 4-5 fabrici de renume în acest domeniu", a declaratGheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex.

Licitaţia pentru achiziţia a 16 noi trenuri de metrou înCapitală nu şi-a aflat deocamdată câştigătorul deşi termenul pentruanunţarea lui era mijlocul lunii iulie. Udrişte susţine că alegereauneia dintre cele două companii va mai întârzia până spre finalullui iulie, pentru că au existat o serie de clarificări pe careMetrorex le-a cerut cu privire la cele două oferte. "Încă suntem îndezbateri cu privire la ofertele depuse de cele două companii,pentru că am cerut mai multe clarificări privind oferta tehnică.Sunt de ordinul zecilor aceste clarificări", a spus Udrişte.

Achiziţia celor 16 trenuri este inclusă în acordul de împrumutîncheiat în 2009 de Guvern cu Banca Europeană de Investiţii (BEI),de 395 milioane euro, pentru construcţia Magistralei V DrumulTaberei - Universitate. Licitaţia pentru cumpărarea a alte 21 degarnituri, ce vor fi plătite tot din această sumă, este programatăpeste circa doi ani, când se esti­mează finalizarea liniei DrumulTaberei - Eroilor.

Spaniolii de la CAF caută pieţe

Grupul spaniol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF),cu afaceri de 1,5 miliarde de euro anul trecut, nu a mai furnizatpână acum material rulant în România, în schimb a livrat trenuri demetrou în oraşe precum Barcelona, Bruxelles, Washington sau HongKong, potrivit informaţiilor de pe

site-ul companiei. Compania are o istorie de peste 100 de ani şiare în prezent pese 7.000 de angajaţi la nivel mondial. CAF maiproduce şi trenuri de mare viteză sau tramvaie.

Canadienii de la Bombardier au câştigat în2000

Gigantul canadian Bombardier a mai livrat din 2000 până înprezent companiei Metrorex 44 de trenuri, precum şi sisteme desemnalizare. Compania a avut venituri de 17,7 miliarde de dolari(circa 12,5 miliarde de euro) în anul fiscal 2010-2011 şi are peste65.000 de angajaţi în 69 de centre de producţie din întreaga lume.Bombardier a semnat la finalul anului trecut un acord cu Remarul 16Februarie pentru fabricarea la Cluj a unor trenuri sub licenţacanadienilor.

La bulgari se bat şi ruşii pe contracte

Nici licitaţiile de achiziţii de noi trenuri din alte capitaledin regiune nu au prezentat un interes foarte mare din parteaproducătorilor mondiali. În Sofia, spre exemplu, licitaţia pentrucumpărarea a 18 noi trenuri pentru cea de-a doua magistrală demetrou, ce va fi inaugurată în 2012, a atras interesul a doar douăcompanii: CAF din Spania şi Metrovagonmash din Rusia. Câştigătoriau fost ruşii, care de altfel au produs şi celelalte 85 de trenuriaflate în prezent în parcul companiei care gestionează reţeaua demetrou din Sofia, Metropolitan, potrivit agenţiei de presăNovinite. Valoarea celor 18 garnituri cumpărate de bulgari seridică la aproape 100 de milioane de euro, adică aproximativ 5,6milioane de euro pe unitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO