Eveniment

Dobre, ARACO: Mai bine construim drumuri expres decât autostrăzi

Autor: Andreea Neferu

07.09.2011, 00:08 2622

Drumurile expres, şosele pe care Ministerul Transporturilor le-a scos în ultimii ani de pe lista de priorităţi, ar rezolva mult mai repede problemele traficului din România, în condiţiile în care se construiesc mult mai repede şi au un cost pe kilometru de doar 55% din cel al unui kilometru de autostradă.

"S-ar rezolva mult mai rapid (problemele din infrastructura rutieră - n. red.): în loc să dureze 3-4 ani construcţia unui tronson de 30 de kilometri, aşa cum este la autostrăzi, acesta s-ar putea face într-un an şi jumătate. Un drum expres se face cu circa 55% din costul total al autostrăzii la profil complet", a declarat Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), prezent ieri în redacţia ZF.

Drumul expres este o şosea cu patru benzi pe care, în principiu, sensul de mers poate fi alternat în funcţie de dimensiunile traficului auto, pe când o autostradă presupune cel puţin două benzi pe sens, spaţii de urgenţă, precum şi spaţii de demarcare pe mijloc.

Deocamdată, Ministerul Transporturilor are ca prioritate construirea Coridorului IV paneuropean de autostrăzi, iar Dobre susţine că realizarea a circa 100 de kilometri de autostrăzi pe an este posibilă, astfel că România, care în prezent are circa 314 kilometri de autostradă, ar putea ajunge în şapte ani la 1.000 de kilometri. În opinia preşedintelui de onoare de la ARACO, circa 1.800-2.000 de kilometri ar fi arhisuficienţi în acest moment pentru a putea prelua fluxurile de trafic din ţară. "Ar trebui ca pe traseul stabilit pentru autostrăzi să încercăm să facem drumuri expres, pe care să se circule pe patru benzi, fără să se facă lucrări pe toată secţiunea transversală a autostrăzii", a declarat Dobre.

România avea la finalul lui 2009 doar 382 de kilometri de drumuri expres, potrivit informaţiilor ZF. Principala problemă a drumurilor expres existente în România în prezent este gâtuirea care se produce în apropierea oraşelor, în lipsa unor centuri ocolitoare cu două benzi, însă există exemple concrete de drumuri expres care deja fac faţă traficului, mai ales pe rutele Bucureşti-Giurgiu, Constanţa-Mangalia sau Bucureşti-Urziceni.

Conform unui studiu al firmei de cercetare PMR Publications realizat la finalul anului trecut, România va finaliza în perioada 2010-2013 doar circa 50 de kilometri de drumuri expres, în condiţiile în care Polonia va mai construi încă 812 kilometri de astfel de şosele în aceeaşi perioadă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO