Eveniment

Romania, a treia piata aeriana din regiune

09.03.2006, 00:00 25

Piata aeriana din Romania este una dintre cele mai dinamice din Europa Centrala si de Est (CEE), ocupand anul trecut locul trei, dupa Polonia si Cehia, in functie de volumul total al rezervarilor de bilete, a declarat ieri directorul regional al Lufthansa, Stephan Semsch.

"Piata romaneasca s-a dovedit foarte robusta pentru companiile aeriene, cu o rata de crestere foarte buna, superioara altor state din regiune. Anul trecut, volumul rezervarilor a avansat cu 25%, ceea ce a plasat Romania pe locul trei, cu aproape un milion de rezervari. Polonia a raportat circa 1,5 milioane de rezervari, iar Cehia, un milion", a adaugat Semsch.

In ceea ce priveste Lufthansa, compania germana a vandut anul trecut circa 200.000 de bilete in Romania, cu 20% mai mult decat in 2004. O evolutie similara au avut-o si veniturile, care, potrivit directorului pentru Romania si Moldova, Stefan Lau, au ajuns la 27 de milioane de euro.

Cele mai importante rute europene sunt, pe langa cele din Germania, Barcelona si Londra. In afara de Bucuresti, Lufthansa are zboruri si la Timisoara, analizand si alte posibile destinatii din Romania, precum si cresterea numarului de frecvente pe anumite curse.

"Incasarile din Romania reprezinta circa 12-13% din totalul raportat de noi in Europa Centrala si de Est (ECE), iar cota pe aceasta piata este de 13-14%, ceea ce ne plaseaza pe locul trei, dupa Tarom si Air France-KLM", a mai spus Semsch.

Pe plan regional, compania germana se situeaza pe primul loc la volumul rezervarilor, cu o cota de 14%. Urmatoarele locuri sunt ocupate de LOT, Czech Airlines si Malev.

"Este uimitor cat de mult s-a dezvoltat acest sector in ultimii ani, cat de accesibila a devenit calatoria cu avionul, atat la companiile traditionale, cat si la low-cost. In urma cu 2-3 ani, estimam ca 3-4% din populatia Europei Centrale si de Est calatoreste frecvent cu avionul, fata de 20-25% in restul Europei. Acum, procentul a ajuns deja la 5-6%, ceea ce este foarte mult si este o dovada a potentialului pe care il are aceasta regiune", este de parere directorul regional al Lufthansa.

Volumul rezervarilor din ECE a crescut anul trecut cu circa 15%, crestere sustinuta si de dezvoltarea segmentului de operatori low-cost, care transporta in jur de 4-5 milioane de pasageri in zona. Potrivit reprezentantilor Lufthansa, aceste companii sunt foarte active in Polonia, Cehia si Ungaria si sunt tot mai interesate de Romania, asteptand momentul aderarii la UE si implicit liberalizarea pietei aeriene.

"Sectorul aviatic romanesc este destul de reglementat, dar nu complet liberalizat. Din acest motiv, preturile sunt inca mai mari, fata de alte piete, pentru ca si oferta este aici mai redusa. Lucrurile se vor schimba dupa aderarea la UE, cand nu vor mai fi restrictii privind capacitatea si rutele operate de companii. Deocamdata, raportat la regiune, biletele de avion din Romania se afla in zona superioara a plajei de tarife", a mai spus Semsch.

Cu toate acestea, comparativ cu anii trecuti, preturile din transportul aerian european au scazut semnificativ si vor continua sa aiba aceeasi tendinta. Printre motivele enumerate de directorul Lufthansa se numara presiunea exercitata de companiile low-cost si cresterea concurentei din acest sector. "De exemplu, pe piata germana suntem pentru prima data concurati de un operator low-cost pe aceeasi destinatie. Air Berlin a lansat zboruri la pretul de un euro. Este un teaser, folosit pentru a atrage atentia. Probabil ca nu ati putea cumpara un zbor dus-intors la doi euro, dar s-ar putea sa gasiti la patru euro", a completat Semsch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO