Media & Advertising

Romanii citesc mai putina presa tiparita

14.10.2005, 17:35 11

Conform celei mai recente livrari de date a Studiului National de Audienta, interesul romanilor pentru presa scrisa a fost in usor declin in perioada iulie 2004 - iulie 2005, comparativ cu perioada anterioarei livrari de date (mai 2004 - aprilie 2005).

Scaderea audientei publicatiilor este nesemnificativa (doar aproximativ 31 mii persoane se pare ca nu mai citesc presa, universul studiului fiind de 6,218 milioane persoane), dar apare in conditiile in care ultimul val SNA ofera date pentru inca 13 titluri.

Desi cu o audienta neta de 956 mii persoane, cele 13 titluri aduc doar 43 mii cititori noi (unici, comparativ cu restul publicatiilor incluse in SNA). Beneficiaza de rezultate de audienta si titluri de curand inchise (TV Story, Jurnal Banatean), deoarece in perioada culegerii datelor se aflau inca pe piata. Scaderea reala a audientei publicatiilor existente si in precedenta livrare de date este deci de 74 mii persoane (1,43%), in prezent numarul cititorilor de presa fiind de aproximativ 5,150 milioane.

In segmentul cotidienelor centrale, Jurnalul National si-a incetat ascensiunea spectaculoasa, avand aproximativ acelasi numar de cititori ca si la precedenta livrare de date (777 mii). Nota dominanta este insa pierderea cititorilor: cei mai multi cititori (51 mii) i-a pierdut liderul, Libertatea, ajungand la 1.048 mii cititori in medie pe editie. Procentual insa, cele mai mari pierderi au fost inregistrate de Adevarul (-10,8%) si Evenimentul zilei (-6,2%).

Pe piata ziarelor de sport, ProSport (cu o audienta mai mica cu 20 mii persoane) pierde teren in fata competitorului direct, Gazeta Sporturilor, care a castigat 17 mii cititori, comparativ cu livrarea anterioara.

Si audienta ghidurilor TV specializate continua sa scada, inregistrand cele mai drastice pierderi de audienta din ultimul an. Aproape 180 mii romani au renuntat sa mai citeasca un ghid tv in ultimul an, procentual diminuarea audientei fiind de 9,3%.

In acest segment, Pro TV Magazin ramane lider detasat, pastrandu-si si pozitia de cel mai citit saptamanal din Romania, cu 957 mii cititori in medie pe editie. La mare distanta, locurile urmatoare sunt ocupate de ghidurile editate de Ringier, bilunarul TV Satelit (575 mii cititori) si saptamanalul TV Mania (cu 520 mii cititori pe editie). Desi si-a incetat aparitia pe 5 septembrie, TV Story beneficiaza de rezultate de audienta la acest val SNA.

Cu o exceptie notabila, toate revistele destinate femeilor au pierdut cititori. Daca in cazul publicatiilor glossy acest lucru devenise o obisnuinta, este curios faptul ca si revistele mass-market au pierdut public fata de valul precedent, dupa ce in ultimul an castigasera constant in audienta. Liderul revistelor mass-market, Ioana, a pierdut cei mai multi cititori dintre toate publicatiile feminine (34 mii). Exceptia o constituie Acasa Magazin, care a continuat sa creasca spectaculos (+32 mii cititori).

Piata publicatiilor economice se dovedeste in continuare stabila din punctul de vedere al audientei: liderul cotidienelor de business, Ziarul Financiar, inregistreaza o fluctuatie nesemnificativa (-1%), in timp ce Capital (+4%) reuseste sa recastige o parte din audienta pierduta la precedenta livrare de date.

Un alt grup de publicatii cu audienta stabila il constituie revistele auto, modificarile apropiindu-se si in acest caz de marja de eroare. ProMotor ramane de departe lider, avand 301 mii cititori pe editie.

In opinia unora dintre profesionistii media, scaderea numarului de cititori pentru majoritatea publicatiilor este o tendinta normala.

"Este o tendinta fireasca, avand in vedere ca piata continua sa se fragmenteze si sa se niseze din ce in ce mai mult, fiecare publisher incercand sa atinga cat mai eficient grupul de consumatori pe care-l vizeaza. Vremea produselor de publishing ''pentru toata lumea'' apune, incet. Pe de alta parte, produsele de nisa sunt atacate constant de noi produse, care ataca aceleasi zone. De unde scaderile de audienta, care fac parte din tendinta generala de asezare a pietei", explica directorul general al PubliMedia, Dragos Stanca.

In opinia directorului de marketing al grupului Catavencu, Sorin Axinte, scaderea audientelor si rata scaderii se pastreaza, in linii mari, de-a lungul ultimelor patru livrari de date.

"Fenomenul e firesc, comportamentul general si consumul de media la romani urmeaza traiectorii asemanatoare cu cele din Vest. Doar ca la noi totul se intampla mai repede. Premisele sunt: din ce in ce mai putin timp disponibil pentru tv si print, atacul publicatiilor de nisa asupra mainstream-ului / brand-urilor consacrate, migrarea tinerilor spre online", spune Sorin Axinte.



Date tehnice: Studiul National de Audienta a fost realizat de catre BRAT. Datele provin din perioada 26 iulie 2004 - 24 iulie 2005, esantionul fiind reprezentativ pentru populatia intre 14-64 ani din orasele din Romania cu cel putin 50 mii de locuitori. Esantionul a cuprins 16.659 persoane, reprezentand un univers de 6,218 milioane persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO