Mediafax.biz Exclusiv

Benzină, diesel sau electric pentru achiziţia de flote?

Noua dilemă a companiilor pentru achiziţia de flote: benzină, diesel sau electric?

Autor: Bogdan Alecu

26.04.2011, 17:45 14

Per ansamblu, motorizările diesel sunt maieficiente datorită consumului mai scăzut de combustibil, dar seamortizează în raport cu o maşină pe ben zină numai în cazul încare rulajul anual depăşeşte 15.000 km. Modelele pe benzină auavantajul costurilor mai mici de achiziţie, în medie cu 1.000-1.500de euro mai puţin decât un diesel echivalent, dar au un consum mairidicat.

Guvernul a adoptat la mijlocul săptămâniitrecute prin ordonanţă de urgenţă acordarea de facilităţi per soanelor fizice, unităţilor administrativ-teritoriale şi instituţiilorpublice care doresc să achiziţioneze autove hi cule electrice sauhibride.Acestea vor primi o subvenţie de până la 20% din preţulmaşinii, dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru automobileleelectrice, respectiv o reducere de până la 10%, dar nu mai mult de1.800 de euro pentru cele hibride. Persoanele fizice, unităţileadministra tiv-teritoriale şi instituţiile publice care participăla pro gramul "Rabla" vor primi atunci când se casează o ma şinăpatru tichete valorice pentru achiziţionarea unui auto vehiculelectric, respectiv două tichete valorice pentru achiziţionareaunuia hibrid. Programul va fi susţinut din bugetul AdministraţieiFondului pentru Mediu.

Proiectul propus anterior de LaszloBorbely presupunea şase vouchere pentru maşinile electrice, adică oprimă de casare cumulată de 5.400 de euro sau un "discount" de pânăla 25% din preţul maşinii, dar nu mai mult de 5.000 de euro. Încondiţiile în care pe piaţă sunt deja două maşini electrice, acestprogram pentru sus ţinerea achiziţionării maşinilor electrice poatefi pus în aplicare imediat.

Maşina electrică,de trei ori mai scumpă

Viitoarele norme de poluare cum ar fiEuro 6 sau chiar Euro 7 îi forţează tot mai mult pe producători săse reorienteze către producţia de motoare pe benzină, darsupraalimentate - pentru a se creşte eficienţa, în timp ce şidieselul va deveni tot mai costisitor în ceea ce priveştetehnologiile de reducere a consumului de motorină. Mai mult, toatestatele europene taxează maşinile poluante tot mai aspru, fie căeste cazul unui impozit anual, fie o taxă de poluare plătită înmomentul înmatriculării maşinii.

În acest context intră în scenăautomobilele electrice, care dispun de motoare mult mai eficienteşi al căror cost per kilometru este mult redus chiar şi în raportcu motorizările diesel. Pe de altă parte, ca şi în cazul treceriide la benzină la diesel, saltul tehnologic implică şi costurisuplimentare de achiziţie, în acest caz, costuri foarte mari deachiziţie. Din acest motiv, în prezent un automobil electric costăchiar şi de trei ori mai mult decât unul "normal" de dimensiunisimilare.

Spre exemplu, un Mitsubishi iMiEV areun preţ de aproape 36.640 de euro cu TVA inclusă, sau de puţinpeste 32.940 de euro în cazul în care se va lua în calcul subvenţiade la stat.UnMitsubishi Colt de dimensiuni similare costă 10.600 de euro, adicăde aproape trei ori mai puţin luând în calcul preţulsubvenţionat.

În condiţiile în care preţul bateriei uneimaşini electrice reprezintă între 10.000 şi 20.000 de euro, pentrua-şi promova maşinile electrice Renault propune un sistem deînchiriere pentru baterie, de 79 de euro pe lună timp de patruani.

După acest interval contractul va fireînnoit, serviciul fiind similar cu un abonament de tele foniemobilă spre exemplu. Pe de altă parte, sistemul Renault impune şirestricţii - pentru tariful de 79 de euro pe lună proprietarul estelimitat la un rulaj anual de 10.000 km, sau 833 km pe lună, ceeapoate acoperi o distanţă de 40 de kilometri pe zi, fără a lua încalcul weeken durile, ci doar zilele lucrătoare.

Astfel, pro prie tarul unui astfel deautomobil este limitat la un traseu de mers zilnic la serviciu saucel mult şi la cumpărături. În cazul în care se va depăşi rulajulindicat, clientul va fi nevoit să-şi schimbe "abonamentul" şiimplicit să plătească în plus. Mai mult, potrivit oficialilorRenault, "investiţia" în maşina electrică se poate amortiza încazul în care se rulează peste 12.000 km anual - dar având învedere limita impusă tot de compania franceză, investiţia într-unFluence ZE nu se va putea amortiza decât în cazul în care guvernulva taxa suplimentar maşinile cu motorizări "clasice".

"Plin" maiieftin

Costul per 100 km rulaţi în cazul lui iMiEVeste de 1,2 euro sau 7,9 lei (1,8 euro) per "plin", care acoperă odistanţă de 150 km. Spre comparaţie, parcurgerea unei distanţesimilare cu un autoturism pe benzină necesită în medie 10 litri decombustibil, care costă 52 de lei (13 euro).

În total, costul anual pentru unrulaj de 10.000 km este de 120 de euro. Spre comparaţie, unMitsubishi Colt pe benzină pentru aceeaşi distanţă presupunecosturi de aproape 890 de euro, fără a lua în calcul reviziiletehnice sau asigurările obligatorii.

În cazul lui Fluence ZE, costurile deexploatare se ridică la aproape 1.100 de euro pe an, datorităchiriei bateriei. Mai mult, un Fluence cu motor diesel 1,5 litridCi 110 CP presupune costuri anuale cu combustibilul de puţin peste700 de euro, adică se face o economie de 400 de euro, incluzândaici şi avantajul autonomiei, timpului infim de alimentare saulipsa "limitării" numărului de kilometri cum se întâmplă în cazulmodelului electric.

Mai mult, cel care cumpără unautomobil electric va trebui să "investească" şi într-o prizăspecială care creşte amperajul şi implicit reduce timpul deîncărcare de la 10 ore (la o priză normală) la aproximativ 6-8 oreprin priza specială ce poate fi instalată pe perete. Dar, aceastapoate fi instalată cu acordul companiei de electricitate şi numaidacă reţeaua poate susţine această încărcare.

Spre deosebire de Toyota, Chevroletsau BMW, care au anunţat deja în portofoliu automobile hibride detip "plug-in", care pe lângă motorul electric dispun şi de unul pebenzină pentru creşterea autonomiei şi evitarea situaţiei în careproprietarul trebuie să aştepte cel puţin o oră pentru a plecaînapoi la drum, Renault a pariat direct pe electrice. Motivulinvocat în acest caz a fost costul - un motor termic cu transmisieduce la creşterea preţului de achiziţie. Dar, în cazul hibridelorcare se pot încărca şi la priză bateriile sunt mai mici - spreexemplu un Chevrolet Volt poate rula aproximativ 60 km numai înmodul electric, ceea ce reduce mult costurile - mai ales că obaterie care să asigure o autonomie de peste 150 km costă între10.000 şi 20.000 de euro, adică de câteva ori mai mult decât unmotor "normal" pe benzină de 1,4 sau 1,6 litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO