Mediafax.biz Exclusiv

Head-hunterii: Este normal ca mandatele expaţilor să fie scurte

Head-hunterii: Este normal ca mandatele expaţilor să fie scurte

Autor: Adelina Mihai, Adrian Seceleanu

02.06.2011, 19:05 939

Thierry Millet,CEO al subsidiarei locale a Orange din iulie 2009, va prelua o nouăfuncţie în cadrul France Telecom la expirarea mandatului de doiani.

Liliana Solomon, CEO al subsidiarei locale aVodafone timp de cinci ani de zile, a fost promovată la fineleanului trecut în cadrul grupului la sediul central de laLondra.

De asemenea, mai mulţi membri ai echipelorde top management ale celor două companii au fost schimbaţi înultimul an, după mandate de doi, trei sau patru ani.

De ce nu au aceşti executivi mandate la felde lungi ca top managerii din firmele româneşti, cum ar fi deexemplu Alexandru Oprea - care conduce RCS&RDS din 1997? Suntschimbări normale, spun headhunterii consultaţi de ZF pentru că, deregulă, expaţii care vin în companiile locale au mandate pentruperioade cuprinse între trei şi cinci ani şi vin cu misiuni binedefinite şi ţinte pe care trebuie să le atingă în aceastăperioadă.

Nu acelaşi lucru se întâmplă şi în cazulmanagerilor din companiile româneşti, care, de cele mai multe ori,sunt şi acţionari în companie.

"În telecom, sector care a fost pepinieră deoameni, managerii din board, dar şi cei din nivelurile mai joase,sunt de cinci ori mai stabili decât în FMCG. Expaţii vin cu douătipuri de mandate, fie pentru a creşte businessul, pentru a tăiacosturi şi pentru a majora profitul, fie marchează o etapă îndezvoltarea carierei. Dacă mandatul se termină mai repede, înseamnăcă ori şi-au făcut treaba şi este nevoie de ei în altă ţară, ori nuau dat rezultatele dorite, lucru destul de dificil de crezut, avândîn vedere că un CEO lucrează numai în echipe", este de părere MonaNeagoe, partener şi country manager pentru România al firmei deexecutive search Pedersen& Partners, care mai coordonează şiactivităţile companiei din Republica Moldova, Slovenia, Croaţia,Bosnia şi Serbia.

Specialiştii mai spun că mandate mai scurteau şi cei care fie se confruntă cu o situaţie mai specială înevoluţia pieţei din ţara în care au fost trimişi şi nu se descurcă- acestea fiind motivele pentru care sunt "promovaţi" în alteţări-, fie pleacă la concurenţă sau ocupă un post vacant rămas înaltă ţară din cadrul grupului.

"Este posibil ca mandatele managerilor dincompaniile antreprenoriale româneşti să fie mai lungi decât celeale executivilor din multinaţionale pentru că aceştia şi-aunegociat la preluarea funcţiei un pachet de exit legat deperformanţa companiei la momentul vânzării acesteia şi aşteaptă săvină momentul în care vor fi răsplătiţi", este de părere ValentinDima, consultant în cadrul firmei de executive search K.M.Trust& Partners.

O multinaţională cheltuie aproximativ 30.000de euro pe lună cu un expatriat care ocupă o poziţie de CEO saugeneral manager, adică 360.000 de euro pe an, salariul netreprezentând doar jumătate din această sumă. De regulă, companiaplăteşte şi costurile de întreţinere a locuinţei sau cheltuielilegate de familia managerului.

Gabriel Mureşanu, un executiv cu oexperienţă de 14 ani în sectorul telecomunicaţiilor, în companiiprecum Bel Pageete, Mobifon, Connex şi ulterior Vodafone, spune căla fiecare 3-4 ani a avut ocazia să schimbe rolul în cadrulcompaniei.

El şi-a început cariera ca sales manager încadrul firmei de telecomunicaţii Bel Pagette în anul 1994, iarultima poziţie de pe care a plecat a fost în Vodafone, unde a fostHead of Telesales, Business&Consumer Markets din 2006 până laînceputul acestui an, când a decis să-şi înfiinţeze o companieproprie.

"Am stat deja 5 ani pe ultima poziţie şideja trecusem prin toate funcţiile din departamentul de vânzări.Industria telecom este foarte dinamică şi are mereu nevoie de unsuflu nou pe o perioadă determinată de timp. Dacă un om stă preamult pe o poziţie, pe o perioadă de 5 ani, de exemplu, riscă săintre într-o stare de confort şi i-ar fi mult mai greu să aducăinovaţie în business", a spus Mureşanu, care este în prezentmanaging partener în cadrul firmei Awareness Power Consulting, cuactivităţi de consultanţă în management şi în proiecte dedezvoltare de canale de vânzări pentru companii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO