Mediafax.biz Exclusiv

Transportatorii spun că scumpirea carburanţilor va falimeta o parte din firmele de profil

Autor: Neagu Lidia-Ileana

11.03.2011, 16:45 28

"O creştere de 10% la preţul carburantului atrage după sine ocreştere medie a costurilor unui transportator de 4%. Este clar căprofitul va scădea pentru că piaţa nu poate răspunde pozitiv pentrua acoperi costurile. Clienţii noştri nu îşi permit să creascăpreţul produselor la raft şi atunci scădem noi marjele. În acestecondiţii, şi având în vedere că şi aşa ultimii trei ani nu au fostani buni pentru transportatori, mulţi nu vor rezista pe piaţă", adeclarat pentru MEDIAFAX Lucia Apostol, directorul de transport alcompaniei Dumagas.

Apostol a amintit că şi anul trecut transportatorii au fostafectaţi de scumpirea carburanţilor, de creşterea TVA şideprecierea leului în raport cu euro, dar şi de majorarea valoriitaxei de drum care este raportată la moneda europeană.

Ea a spus că din totalul costurilor în cadrul companieicarburanţii reprezintă aproape jumătate.

"Noi suntem cei mai afectaţi şi în acelaşi timp noi suntemmotorul principal al economiei unei ţării. O medie de 45% dincosturile totale o reprezintă costul combustibililor. Dacă acestprocentaj urcă şi mai mult cred că multe firme vor ajunge pe listacu falimente", a afirmat reprezentantul Dumagas.

De aceeaşi părere este şi directorul executiv al companiei DuncaExpediţii, Constantin Daminescu, care spune că marja de profit acompaniei este de 1-5%, astfel că scumpirea carburanţilor afecteazădirect compania.

"Cuantumul carburanţilor în costul total este de aproximtaiv50%, iar marja este de 1-5%, cu toate că există şi curse pe care leînchizi pe pierdere. Piaţa nu poate absorbi atât de rapid aceastăcreştere, astfel că în curând cred că vor scădea numărulcamioanelor care operează în România", a declarat Daminescu.

El a explicat că majorarea preţului la carburanţi nu poate fitransferată clienţilor din cauza contractelor deja încheiate şieste suportată de transportator.

"Nu putem să transferăm acesşte creşteri ale costului laclienţi. Ei nu ar accepta, aşa că tot noi transportatorii pierdem.Avem contracte încheiate cu unii clienţi care stipulează clar că nuputem scumpi preţurile până nu se atinge pragul de majorare acosturilor de 10%. Până atingem acest prag, suportăm noi", aafirmat directorul Dunca Expediţii.

Compania intenţionează să îşi concentreze activitatea pe ruteleexterne, respectiv intracomunitare, pentru a se proteja decondiţiile economice din România.

"Noi ne-am concentrat activitatea de când a început criza perutele intracomunitare. La acel moment 10% din capacitate erafolosită în acest scop, iar în prezent procentajul a ajuns la60-70% şi ne gândim să continuăm în direcţia aceasta", a spusDaminescu.

De asemenea, transportatorul International Lazar Company spunecă toate companiile se aflau deja în dificultate, iar scumpireacarburanţilor va duce la scăderea profitului.

"Ne afectează foarte tare întrucât nu mai putem să rămânem încosturi. Am putea să cerem clienţilor să ajusteze preţul dupăpreţul motorinei, dar scumpirile nu se mai opresc. Nu putem mergesăptămânal să renegociem contractele, aşa că pierdem bani, dar încănu am făcut o evaluare completă", a declarat Daniela Midvidichi,directror comercial al International Lazar Company.

Referitor la calitatea combustibilului din România cei trei sedeclară în general mulţumiţi, dar admit că nu au mai operat decurând teste de analiză.

"Nu am mai dus la analiză combustibilul. Şoferii care fac curseşi afară imi mai spun că parcă e mai bună motorina din străinătate,dar nu putem să spunem că avem probleme de calitate pentru călucrăm cu un retailer mare. Înainte de acesta aveam unoeriprobleme, pentru că aveam staţiei proprie şi lucram cu firme mici",a afirmat reprezentantul Dunca Expediţii.

Dumagas din Craiova este membră a grupului de firme cu acelaşinume înfiinţat în 1996 de Mihai Dugăeşescu. Anul trecut omul deafaceri a vândut 60% din compania fondului de private equityBancroft. Transportatorul operează pe rute interne şiinternaţionale, are un parc auto de 500 de camioane, iar anultrecut a înregistrat afaceri de aproximativ 40 milioane euro.

Dunca Expediţii a fost fondată în 1994 la Timişoara de omul deafaceri Romeo Duncă. Compania deţine o flotă de 600 de vehicule şia încheiat anul trecut cu afaceri de aproximativ 30 milioane deeuro, în creştere cu aproximativ 15% faţă de anul precedent.

International Lazar Company, cu afaceri de aproximativ 30milioane euro anul trecut, este deţinută de omul de afaceri IonLazăr şi dispune în total de 310 autovehicule.

De la începutul anului, companiile petroliere au scumpitcarburanţii de şase ori, iar preţurile au urcat cu 3-4%.Carburanţii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009preţul a avansat cu 13%.

Companiile petroliere din România explică de cele mai multe oricreşterile preţurilor carburanţilor prin evoluţia cotaţiilorinternaţionale ale petrolului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO