Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Ce premise aduce Sistemul Garanţie-Returnare pentru colectarea plasticului? Cu ce rezultate ale altor ţări va concura România?

23.08.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Ambalajele colectate din piaţă vor fi reciclate şi folosite în producţia unor noi ambalaje de băuturi (bottle to bottle, can to can), şi nu se va face downcycling, adică materialele să fie folosite în producţia unor articole diferite de ceea ce înseamnă ambalarea băuturilor, precum fibre textile, ţevi şi componente auto.

România este a doua ţară ca mărime - după Germania - care implementează Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) şi este prima ţară de dimensiuni mari din UE care va avea un sistem centralizat. Celelalte ţări care au implementat SGR au o populaţie semnificativ mai mică, iar sistemele similare gestionează o cantitate mult mai redusă de ambalaje, arată datele RetuRO, compania care va gestiona SGR.

„Scopul SGR este creşterea gradului de colectare a deşeurilor reciclabile din ambalajele de băuturi. Ţintele de colectare stabilite de legiuitor sunt ambiţioase şi depăşesc, în anumite cazuri, obiectivele stabilite la nivel european. Este, de exemplu, cazul pentru colectarea a 90% din ambalajele PET până în 2029“, spune Julia Leferman, directorul general al asociaţiei Berarii României, unul dintre iniţiatorii Sistemului Garanţie-Returnare. Aşteptările sunt ca rata de returnare prin SGR în cazul tuturor tipurilor de ambalaje, inclusiv PET, să fie una ridicată, astfel încât să fie îndeplinite aceste ţinte.

„Sistemul Garanţie-Returnare este un pas hotărât atât al legislatorului, cât şi al operatorilor economici în ceea ce priveşte economia circulară. Implicarea în cadrul RetuRO a mai multor membri din economia circulară garantează o eficacitate ridicată a demersului de colectare şi reciclare a ambalajelor pentru băuturi. Acest model are toate premisele să fie mult mai eficient decât acele modele în care doar un segment din economia circulară gestionează SGR-ul“, spune Ioan Vat, director de vânzări la ALPLA, o companie austriacă specializată în producţia de ambalaje. El adaugă şi că RetuRO ar urma să se asigure că ambalajele colectate din piaţă vor fi reciclate şi folosite în producţia unor noi ambalaje de băuturi (bottle to bottle, can to can), şi nu se va face downcycling, adică materialele să fie folosite în producţia unor articole diferite de ceea ce înseamnă ambalarea băuturilor, precum fibre textile, ţevi şi componente auto.

„În primul rând, este important ca plasticul să nu mai fie considerat deşeu, el reprezintă o resursă, la fel ca sticla sau aluminiul. Este nevoie ca fiecare consumator să înţeleagă acest lucru şi să nu mai arunce ambalajele. Dacă acestea sunt colectate selectiv şi ulterior reciclate, ele sunt reintroduse în circuitul de producţie, susţinând eforturile de tranziţie către o economie circulară“, spune Julia Leferman.

Însă, atâta timp cât nu există infrastructura necesară pentru colectare, responsabilitatea nu poate fi transferată în totalitate asupra populaţiei.

„SGR exact asta va fi, o infrastructură care va permite ca ambajele de băuturi să fie colectate în regim curat, necontaminat, care să permită reciclarea în fulgi de rPET, folosiţi apoi pentru fabricarea de noi ambalaje, având ca destinaţie tot industria alimentară. În cazul PET-ului, SGR este singurul sistem dezvoltat până în prezent care închide cercul economiei circulare – un recipient tip PET va deveni un alt recipient tip PET.“

Sistemul de Garanţie-Returnare este un sistem care s-a dovedit de succes în alte state, atingând performanţe de colectare de 80-90% în mai multe ţări europene şi care este menit să susţină România în efortul de atingere a ţintelor de colectare şi reciclare a ambalajelor stabilite la nivel european.

În cazul României, sistemul are anumite particularităţi care îl fac deosebit de complex. Printre acestea se numără dimensiunea geografică totală care trebuie acoperită, universul foarte fragmentat de comercianţi (în număr de aproximativ 80.000) şi distribuţia acestor puncte de vânzare în mare proporţie în mediul rural.

Spre deosebire de alte ţări care au implementat un sistem similar, unde predomină comerţul modern, în România cea mai mare parte a băuturilor sunt comercializate în magazinele tradiţionale şi în HoReCa, de aici şi complexitatea logistică, operaţională şi de infrastructură.

„În condiţiile în care colectarea separată nu funcţionează aşa cum ar trebui în unele dintre sectoare din Bucureşti, lansarea Sistemului Garanţie-Returnare va fi extrem de benefică. În felul acesta, rata de reciclare a sticlelor PET va creşte considerabil, în măsura în care ambalajele de băuturi care vor intra în sistem nu vor mai fi considerate deşeuri. În plus, va creşte rata de colectare, deoarece recipientele din plastic vor fi duse la reciclat atât de persoanele care vor dori să îşi recupereze garanţia, cât şi de colectorii informali“, spun reprezentanţii platformei Harta Reciclării.

Premisele se arată optimiste şi în ceea ce priveşte percepţia cetăţenilor cu privire la implementarea SGR.

„Suntem încrezători că Sistemul Garanţie-Returnare va fi îmbrăţişat rapid de către consumatori şi ne va ajuta să atingem ratele de colectare extrem de ambiţioase propuse (90% în al treilea an de funcţionare). Cel mai recent studiu efectuat de Reveal Marketing Research arată că 66% dintre participanţii la acesta au auzit de SGR pentru ambalajele de băuturi ce urmează să fie implementat şi că 63% dintre români intenţionează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor pentru a recupera garanţia de la achiziţie“, spun reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Băuturilor Răcoritoare (ANBR).

SGR presupune că, începând cu data de 30 noiembrie 2023, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. Cumpărătorii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal. Irlanda şi Ungaria sunt alte ţări europene în faze avansate de implementare a SGR.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla