Politică

Corpul de control al premierului: Guvernul să nu mai achiziţioneze transport exclusiv de la RAAPPS

Corpul de control al premierului: Guvernul să nu mai...

Autor: Mădălina Dârvaru

27.11.2016, 18:14 234

''Guvernul şi ceilalţi beneficiari - autorităţi publice şi companii cu capital de stat - ar trebui să achiziţioneze servicii de transport auto cu respectarea reglementărilor legale în vigoare privind achiziţiile publice şi a normelor de liberă concurenţă, nu doar direct şi exclusiv de la RAAPPS. Exclusivitatea poate să existe doar în condiţiile în care activitatea de transport auto ar fi incorporată în entitatea beneficiară, de exemplu Secretariatul General al Guvernului'', a subliniat duminică Corpul de control al premierului pe marginea unui raport făcut public vineri.

Potrivit sursei citate, RAAPPS ar putea să îşi extindă activitatea economică prin oferirea de servicii de transport auto şi activităţi conexe (service auto, şcoală de şoferi etc) către orice posibili clienţi, similar societăţilor cu obiect asemănător care operează pe piaţă, cu menţiunea că obiectul de activitate al RAAPPS permite o astfel de extindere.

Corpul de control mai adaugă că există în curs încă 3 controale la această regie autonomă, cu termen de finalizare estimat la finalul anului 2016 şi începutul lui 2017. Acestea se referă la: vânzarea imobilelor din domeniul privat al statului şi a celor aflate în proprietatea RAAPPS, contractele de locaţiune încheiate de RAAPPS şi încasarea veniturilor rezultate din activitatea economică desfăşurată de RAAPPS, inclusiv funcţionarea bufetelor de incintă.

Sucursala de Transport Bucureştii Noi (STBN), unitate din cadrul Regiei Autonome Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS) care asigură servicii de transport pentru Guvern, a ''umflat'' facturile decontate de către Executiv, inclusiv cu whisky, parfumuri sau cosmetice de lux, relevă raportul Corpului de control al primului-ministru dat publicităţii vineri.

Astfel, RAAPPS, prin STBN, avea obligaţia de a stabili tarife diferenţiate pentru fiecare autoturism pus la dispoziţia aparatului de lucru al Guvernului, calculate în funcţie de marca autoturismului şi capacitatea cilindrică a acestuia, dar în realitate a stabilit un tarif intern, unic/zi/autoturism.

''În urma verificărilor efectuate, s-a constatat existenţa premiselor ca RAAPPS, prin STBN, să deconteze de două ori cheltuielile cu deplasările conducătorilor auto, atât direct, prin aplicarea clauzei contractuale potrivit căreia beneficiarul decontează prestatorului toate cheltuielile efectuate cu deplasările conducătorilor auto, cât şi indirect, prin includerea acestor cheltuieli în cheltuielile totale care stau la baza stabilirii tarifului unic pe autovehicul. (...) Prin înregistrarea cheltuielilor cu unele produse de protocol în contul contabil 604 'Cheltuieli privind materialele nestocate', a fost influenţat, în mod indirect, şi cuantumul tarifului unic/autoturism stabilit pentru SGG, întrucât, potrivit Anexei nr. 2 la contractele de prestări servicii de transport, cheltuielile incluse în contul 604 au fost introduse în indicatorul 'cheltuielile generale', repartizate contractelor încheiate cu S.G.G., în următoarele procente: 95,66% pe anul 2012, 96,72% pe anul 2013, 98,02% pe anul 2014 şi 84% în anul 2015'', se arată în raportul citat.

De exemplu, în perioada menţionată, reprezentanţii STBN au achiziţionat produse de protocol în sumă totală de 86.533,94 RON, dintre care de la un lanţ de supermarketuri sticle de whisky şi coşuri cadou în valoare de 37.157,35 RON şi de la un distribuitor de cosmetice parfumuri, creme şi produse de machiaj în valoare de de 26.269,80 RON (cum ar fi lac de unghii Yves Saint Laurent – 106,20 RON sau fard pentru obraz Lancome Blush Subtil - 159,80 RON).

De asemenea, potrivit concluziilor Corpului de control, în perioada 2013 – 2015, alegerea furnizorilor de piese auto s-a efectuat cu încălcarea legii, direct de la furnizori, selectaţi pe un aşa-zis ''criteriu al rapidităţii'', fără a efectua o analiză a altor oferte existente pe piaţă. ''Astfel, conducerea STBN a aprobat, în mod nejustificat, plata unor sume mult mai mari pentru produse cu aceleaşi caracteristici, pe care STBN putea să le achiziţioneze de la alţi furnizori existenţi pe piaţă dacă ar fi folosit mecanismele concurenţiale şi transparente prevăzute de legislaţia incidentă în domeniul achiziţiilor publice. (...) Există suspiciunea rezonabilă că, în anul 2007 directorul S.T.B.N. a înlesnit achiziţionarea de către S.T.B.N./R.A.A.P.P.S. a unor piese de schimb, materiale auxiliare şi alte materiale consumabile de la societatea N.S., având-o ca asociat unic şi administrator pe soţia sa'', mai dezvăluie raportul.

"Preţul pe zi pentru maşină şi şofer pe zi este undeva peste 100 de euro pe zi, în medie în această zonă", a spus şeful Corpului de control al primului ministru, Valentin Mircea, într-un interviu acordat în luna iunie la un post tv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO